Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-22, 08:06
Medlem
I drygt 15 minus har jag varit helt genomvarm med bra kläder, men var går gränsen för när det är omöjligt att inte frysa det minsta? Vad har ni för erfarenheter och vilka sorts kläder hade ni?
Citera
2024-11-22, 08:19
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har gått runt uppe i Norrland med anpassade kläder i runt minus 20-25 grader dag efter dag och aldrig varit frusen. Det svåraste är att hålla händerna varma tycker jag.

Detta är sannolikt inget märkvärdigt som jag berättar men jag blev ändå väldigt impad över vad jävligt dyra kläder rätt applicerade kan klara av.
Citera
2024-11-22, 08:24
Medlem
Man kan nog klara av klä sig för att klara även -100 och -150 grader.

Att det funkar beror mycket på att du har en inre värmekälla (din kropp) så egentligen behöver man bara se till att värmen inte läcker ut samtidigt som inte kylan läcker in.
Citera
2024-11-22, 08:28
Medlem
För länge sedan såg jag en dokumentär om Sibirien. En sak som fastnade från den var att de sa att alla där, även de som är fattiga, måste ha pälskappor för att klara av den kalla temperaturen på ner mot -50 grader. Enligt dokumentären fungerade alltså inte vanliga jackor/dunjackor, utan det krävdes päls.

Tvivlar däremot på att alla fångar i Gulaglägren fick pälskappor, men det var kanske en anledning till att många av dem dog också.
Citera
2024-11-22, 08:28
Medlem
Och för att kroppen skall kunna hålla en skön temperatur krävs också rätt föda. Är du mätt på rätt sätt och klädd korrekt så klarar du av -30 grader. Runt 0:an är det fuktigare luft och det upplevs som kallare.
Merinoull-långkallingar, eller ett helt underställ i merino ull är toppen, sedan fleece på det. Fodrade jägarbrallor är grymt bra också. Bra mössa och bra handskar viktigt, där värmen i kroppen annars går förlorad.
Citera
2024-11-22, 08:36
Medlem
Har vart med om att frysa vid -5 och vart varm vid -20. Beror på mycket men skulle säga hård vind och hur mycket mat du ätit, ligger man på svältnivå, som i lumpen, så fryser du mer.
Citera
2024-11-22, 08:42
Medlem
Glostrups avatar
Sisådär minus 150 grader för de som gör underhållsarbete på ISS, och för de som gick på månen.
Citera
2024-11-22, 08:43
Medlem
pn222jws avatar
Med thermokläder som klarar -30 grader så måste man röra sig lugnare så att man inte börjar svettas. Jag har tältat (bra 3/4 seasons tält) några nätter i -20 grader. Sovsäcken klarade - 30 enligt tillverkaren. Jag sov 2 - 3 timmar...vaknade, rörde på mig lite - och somnade om.
Citera
2024-11-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
För länge sedan såg jag en dokumentär om Sibirien. En sak som fastnade från den var att de sa att alla där, även de som är fattiga, måste ha pälskappor för att klara av den kalla temperaturen på ner mot -50 grader. Enligt dokumentären fungerade alltså inte vanliga jackor/dunjackor, utan det krävdes päls.

Tvivlar däremot på att alla fångar i Gulaglägren fick pälskappor, men det var kanske en anledning till att många av dem dog också.

Otroligt dumt, jag har aldrig sett någon på Antarktis i pälskläder!
Citera
2024-11-22, 09:18
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag brukar själv tänka på att det är skillnad på att vara kall och att frysa.
Förra vintern hade jag -36 som kallast hemma, vilket är betydligt varmare än brukligt men det är en annan historia, och var ute i ca 6 timmar med "vanliga" kläder men ordentligt påpälsad.
Visst fan var det kallt men jag frös inte, förfrös en fingertopp men den var ok efter en månad. Men så blir det när man har arbetshandskar och inte vantar.

Finns olika kyla, -40 i Kiruna är görbart för det är en torr kyla. -20 ute vid norska kusten överlever man inte länge pga av fukt och vind.
Ni som varit i Götet på vintern vet att det kvittar hur mycket kläder man har på sig i fukten och snålblåsten man fryser som fan även i några plusgrader.

Att klara kyla är ganska individuellt och genetiskt.
Är man inte rädd/orolig för att frysa utan slappnar av och gör det man skall så klarar man det bättre än om man går och spänner sig och huttrar och hatar vinter.
Tog mig kanske 3 vintrar ovan polcirkeln innan jag kände jag var ok med kylan dvs acklimatiserat mig.
Att ta av vantarna för att göra något finmotoriskt var inte ens av tänka på i början.
Idag funkar det att meka med något ett tag sen får man stoppa ner händerna i ljumskarna några minuter så blir dom som nya.

Fast nån eskimå som är ute hela dagarna i - 40 utan handskar lär man aldrig bli.
Hade en flickvän för många år sedan, hon hade aldrig handskar hur kallt det än var, hade kokheta händer oavsett.
Citera
2024-11-22, 09:26
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Otroligt dumt, jag har aldrig sett någon på Antarktis i pälskläder!
Nu ligger Sibirien och Antarktis på motsatt sida av jordklotet och mig veterligen har det aldrig funnits människor på Antarktisk som kunnat utveckla vettiga kläder.
Däremot har vi våra eskimåer uppe i runt Nordpolen, dom har klarat sig i årtusende med isbjörns- och säl-kläder. Kan tänka mig urbefolkningen på fastlandet runt Arktis hade liknande kläder tex av renskinn.
Detta var kanske vad inlägget syftade på? Pälsjackorna du ser på H&M idag är ingen liknelse att använda.

Anledningen till att människan idag använder syntetkläder är helt enkelt för att vi vet vad som isolerar och varför.
Enklare blåsa upp lite plast än att försöka kopiera isbjörnens ihåliga hår och sy fast tillräckligt många av dem på en jacka.

Men kombinationen varmare, fukttåligare, slitstarkare och flexiblare än tex isbjörnshår har människan ännu inte ens kommit i närheten av att efterlikna.
Senast redigerad av LKKINGEN 2024-11-22 kl. 09:30.
Citera
2024-11-22, 09:34
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Har upplevt minus 40 som kallast. Promenerade en bit och det gick bra med dubbla långkalsonger, mjukisbyxor, thermobrallor, t-shirt, långärmad t-shirt, tröja, vinterjacka, mössa, dubbla strumpor och varma skor. Dock lite småjobbigt med all jävla kondens från andningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in