• 1
  • 2
2024-11-24, 09:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och då är det lite läskigt att bara bryta när man ska byta lampa. Har jag sagt något annat?

Man får kolla åt vilket håll kontakten är

Ja, du sa att troligen de flesta sänglampor bröts på både fas och neutral vilket alltså inte är fallet.

Varför ska man kolla åt vilket håll stickproppen är? Det enklaste är ju bara att dra ur den när man ska byta ljuskälla.

Yttermera spelar även lamphållarens koppling roll. Ska allt vara så säkert som möjligt så ska fasen ligga koppad i botten och inte på gängorna.
Citera
2024-11-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, du sa att troligen de flesta sänglampor bröts på både fas och neutral vilket alltså inte är fallet.

Varför ska man kolla åt vilket håll stickproppen är? Det enklaste är ju bara att dra ur den när man ska byta ljuskälla.

Yttermera spelar även lamphållarens koppling roll. Ska allt vara så säkert som möjligt så ska fasen ligga koppad i botten och inte på gängorna.
Läs gärna mitt inlägg igen. Observera frågetecknet.

Självklart kan man dra ut sladden, det förstår nog de flesta, men det var inte frågan.

När ts vände på kontakten så bröts det på fasen.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-24 kl. 09:49.
Citera
2024-11-24, 10:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Läs gärna mitt inlägg igen. Observera frågetecknet.

Självklart kan man dra ut sladden, det förstår nog de flesta, men det var inte frågan.

När ts vände på kontakten så bröts det på fasen.

Det var just det faktum att det var ett frågetecken som jag svarade på din fråga om sänglampor bröts tvåpoligt. Så är inte fallet.

Det är över huvud taget inte fallet när det kommer till belysning, den bryts enpoligt.

I TS fall förklarade jag tydligt varför det beskrivna fenomenet uppstod avseende krypströmmar. Ditt inlägg om att "vända på kontakten" förklarade ingenting. "Kontakten" är dessutom ett lekmannabegrepp som ingen initierad använder.
Citera
2024-11-24, 14:03
Medlem
Citat:
"Kontakten" är dessutom ett lekmannabegrepp som ingen initierad använder.
I det här fallet var det en lekman som med lekmannabegrepp löste det akuta problemet, inte någon skitnödig elektriker med sänglampa utan knapp för att tända och släcka.
Citat:
I TS fall förklarade jag tydligt varför det beskrivna fenomenet uppstod avseende krypströmmar.
Och ändå hjälpte det inte ts. Kanske du sitter på höga hästar, eller?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-24 kl. 14:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in