Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 10:32
Medlem
goderian2s avatar
är inte hämnd en bra medicin?. tror folk underskattar det
Citera
Igår, 11:23
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jandobird
När jag var 14 så gick jag på en fest. En kille som jag gillade var där. Hade sex med honom, första gången jag hade sex. Efteråt så kommer hans vänner och säger att dom ska ha sex med mig också. Säger att jag inte vill men det bryr dom sig inte om, blev oförmögen att ens röra på mig när jag insåg vad som var på väg att hända. Dom hade sex med mig mot min vilja i nästan en timme.

Sen några år senare är jag i ett förhållande med en man. Ligger och sover och blir väckt av honom för han vill ha sex. Säger nej, jag vill sova. Somnar om och vaknar sedan av att han penetrerar mig, säger till han att sluta, han säger att det kommer att gå snabbt medans fortsätter tills han får utlösning i mig.

Sen blev jag utsatt flera gånger när jag var inlagd pga jag var självmordsbenägen. Av en vårdare på avdelningen. Första gången tog han mig på brösten, andra gången kom han in när jag duschade och jag inte fick låsa efter mig, han använde sina fingrar på mig, tredje gången så tvingade han mig att ge honom oralsex, fjärde gången så hade jag fått lugnande när han penetrerar mig vaginalt med sin penis.

Innan allt detta hände så var min dröm att bli sjuksköterska, som min mamma är. Jag hade så många planer och drömmar.

Nu är jag 23, klarade knappt av att gå klart skolan. Har bedömts vara oförmögen att jobba pga mitt mående, har aktivitetsersättning sen jag slutade skolan. Allt jag ville och drömde när jag var yngre har gått i kras.

Nästan varje dag vaknar jag med ett tryck över bröstkorgen, klumpkänsla i halsen. Händer att jag spyr pga ångest. Klarar inte av att någon rör mig utan att jag vill det, särskilt inte män. Klarar inte av att bli kramad. Vaknar skrikande i panik när jag drömmer om det som hänt. Lämnar knappt lägenheten, gör jag det så är det oftast för att handla mat sent på kvällen när det inte är något folk i affären. Att ha sex är ofta problematiskt.

Har försökt gå i terapi men det har inte hjälpt eller så har det som nu blivit avbrutet pga personal slutat.

Två gånger har jag tänkt begå självmord, första gången genom överdosering, det gick inte så bra för min vän ringde till 112. Andra gången så var jag ute och gick när jag hamnade vid en tågstation, satt där och kollade när tåg anlände och avgick i ca 2 timmar sen bestämde jag mig för att jag skulle hoppa framför nästa tåg som kommer. När nästa tåg kom så blev jag stoppad av någon som slet tag i mig och drog ner mig på marken och höll fast mig, sen hamnade jag på piva efter att polisen kom och hämtade mig.

Ett tag så drack jag rätt så mycket alkohol men jag slutade med det pga jag gjorde dumma saker när jag var påverkad, det som fick mig att sluta var att jag hade sex helt oskyddat och vaknade dagen efter, livrädd att bli gravid.

Testat röka cannabis men det gav mig riktigt dålig ångest.

Testat ta xanor vid ett tillfälle, det funkade, ångesten försvann, känslan var ungefär som att kunna andas igen när man haft svårt för det. Men dom vill inte skriva ut något sånt.

Tar 100 mg sertralin varje dag, har blivit lite bättre av det pga det minskat ångesten någorlunda men det har också påverkat andra känslor med. Var mycket sämre innan sertralin, brukade skada mig själv men det gör jag inte längre.

Går det ens få ett fungerande liv efter att ha varit med om det jag varit med om? Eller kommer det alltid att vara så här?

Du har dina drömmar kvar! Ingen kan ta dina drömmar från dig, bara om du låter dem.

Låt inte äckel styra ditt liv, de är avskum, de får leva med sitt vidriga liv att de gjort så mot en annan människa. Glöm alla tankar på självskadebeteende för då låter du dem vinna, de som gjorde dig illa. Du låter dem, ger dem rätten till att styra ditt liv fortfarande.

När skall du sluta?
Vi har alla eller de flesta av oss någon eller några som gjort oss illa, på ett eller annat sätt. Var stark, hämnas genom att gå vidare, leva ditt liv bättre. Ge dem inte ett uns av uppmärksamhet. Inte lätt och det tar tid, det är en attityd, som du behöver lära dig, ett tankesätt. Ett mantra. Det som har skett har skett, det som betyder något är nu, och vad du gör med stunden. Tufft men så bygger du en grund att stå på.

Män våldtar för att de inte är män, de är sjuka små pojkar som inte lärt sig om kärlek och sex. Riktiga män älskar sin kvinna och ger henne allt.

Så är du en kvinna som tänker ge upp eller tänker du kämpa för dig själv?
Som vi alla andra gör, vi kämpar varje dag, och går det inte bra en dag, tar du nya tag imorgon och är snäll mot dig själv och alla omkring dig.

Med kärlek till dig själv och andra kommer du långt! ❤️

Karma is a bitch.

Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Det är helt upp till dig. Det är många som varit med om värre saker, som förändrat sig och fått det bra.

Du är vuxen nu. Du behöver bestämma dig om du vill fortsätta fatta dåliga beslut, som leder till lidande. Eller börja fatta rätt beslut, och istället bygga ett bättre liv. Cannabis, och alkohol är fel beslut, även att sitta på tågstationen.

Bara du kan fixa ditt liv, genom att du bestämmer dig. Ingen annan kan göra det åt dig. Du behöver vilja att terapin fungerar. Du kan inte sitta passiv och tro någon terapeut ska fixa dina problem åt dig, det är du som med hjälp av terapi kan göra det bättre.

Sluta känna efter så mycket, och gör istället det rätta. Du vet innerst inne vad det rätta att göra är, annars skulle du inte postat ditt inlägg. Låt inte känslor styra ditt liv. Tänk inte så mycket på dig själv, tänk på vad du kan göra för andra, som din sjuksköterska till mamma gjorde. Det är en bra känsla att hjälpa andra, det mår man bra av.

Lycka till.

Bäst inlägget hittills!!!
Citera
Igår, 11:25
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jandobird
Går det ens få ett fungerande liv efter att ha varit med om det jag varit med om? Eller kommer det alltid att vara så här?

Det går, men det betyder inte att det kommer vara lätt eller gå smutt.

Börja med att fråga dig om du faktiskt vill få det/bli bättre. Om det är så, vad är steg 1 för dig tänker du?

Jag tänker att du måste börja med att få lite stabilitet. Dvs känna dig trygg(are). Vad krävs för att du ska känna dig lugnare? Förutom mediciner/droger/alkohol. Du verkar ju ta dig ut stundtals för handing och köp av alkohol. "Träning", promenader? Det låter basic men det är där man får börja. Försöka ta vara på dom få timmar sol som ges just nu, ta dig utanför dörren kan vara steg 1. Steg 2 kan vara att vara ute i 10min. Nästa gång går du runt gården i 10min. osv osv.

Terapi funkar inte? Eller var det kanske att du inte klickade med psykologen/kuratorn? Här måste man tyvärr pröva sig fram. Gör dig själv en tjänst och ge det en chans igen. Det finns många olika terapiformer, bara för att en inte funkar betyder inte att nästa inte gör det. Tyvärr måste man orka pusha på att man vill, även fast terapi A var skit betyder det inte att man inte vill testa terapi B. Vad har du att förlora på att skriva ett meddelande på 1177 till din förra behandlingsenhet/skicka en egenremiss?

Och förresten, alla tips om att "inte känna efter" skulle jag säga är riktigt dåliga. Att trycka bort känslor är inte ovanligt efter trauman, vilket sedan gör att personer med trauman exploderar/imploderar pga de undantryckta känslorna. I terapin kommer du förhoppningsvis få hjälp med att låta det komma ut under säkra förhållanden och därefter kommer det jobbiga tyna bort. Människor som tror att "det bara är att köra på och trycka undan" förstår inte hur illa det kan vara.

Och för i helvete: Jämför inte dina trauman med andra. Mår man skit så mår man skit.

Är hela omgivningen skit? Har du vänner? Har du funderat på att flytta och börja om helt?

Har du gått klart skolan eller inte (vad innebär "knappt?")? Kan det vara ett mål annars? Att bli stabil nog för att fixa betygen? Baby steps liksom.

Det är viktigt att försöka hålla hoppet uppe. Du är 23? Det är ingenting. Statistiskt så mår man sämre när man är yngre. Försök ta det som en tröst och hopp om att det blir bättre senare. Håll i hoppet.

Blev rätt rörigt svar från mig här, men försök fundera på dessa tips. Lycka till
Senast redigerad av Flyer6 Igår kl. 11:33.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
Du behöver även få en sund inställning och syn på sex igen, så det inte behöver bli till en trigger varje gång du ska till att ha närhet med en annan person.

Försök att ta det tillfället du får till att leka med dig själv, ta lång tid på dig och se till att göra dig själv riktigt ordentligt upphetsad, gör allt precis på ditt eget sätt, lär känna njutning som nånting underbart och inte något tvångsmässigt.

Och var även noga med att välja dom du hoppar till sängs med hädanefter.

Kommer inte sluta bra om du använder sex som ett slagträ för din egen besvikelse på livet.
Citera
Igår, 12:02
Medlem
Klart att Du kan bli bra mentalt.

Inte alls självklart att Du blir bra för kanske Du faktiskt kommer att lyckas med nästa självmordsförsök?

Skippa allt vad sex och samlevnad gäller och börja med att simma och gymträna samt löpning på heltid.
När kroppen är fysiskt trött nästan utmattad sover de flesta no matter what.
Bra sömn är en väg till bättre mående.

När du har tränat mer eller mindre på heltid i tre år så kommer du också att må bra igen.
Citera
Igår, 12:10
Medlem
Usch vilken otur du har haft. Beklagar verkligen!
Du är ung och har gott om tid att läka och bli frisk, ingen stress ang det. Finns de som haft det värre i ungdomen och som lever lyckliga liv nu.
Fortsätt söka vård och terapi, prata med vänner, försök hitta en rolig hobby.. Kurs i hantverk kanske? Träning/yoga?

Lycka till.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
GertBennys avatar
Jag är antagligen fel person att ge råd, men studier har visat att vara ute i naturen har en verkligt lugnade inverkan på oss. Så du kanske skulle börja spendera mer tid i naturen? Undvik även män tror jag ett tag. Kanske skaffa en hund som sällskap? Ta livet av dig tycker jag inte du ska göra, du är bara 23 år. Men det bästa är nog att du pratar med någon som kan sånt här, någon terapeut eller psykolog. Lycka till!
Citera
Igår, 19:49
Medlem
Pungsvings avatar
Man kan vara ett offer. Man kan ändra på sig och se sina egna önskemål som mer värda än andras. Man kan ändå bli ett offer för andras agerande.

Bli vän med dig själv. Tänk mindre på de som gjort dig illa. Styrka kommer inifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in