Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 18:13
Medlem
Impudicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast man får väl bjuda någon som är över 18 men under 20 på alkohol?
Dock var det ganska stora mängder som TS försökte införskaffa.

Jag fick dricka (typ smaka) vin från jag var runt 12-13 hemma. Och det är tillåtet för föräldrar att bjuda sina barn på vin fast de är för unga för att handla själv.

Och jag är inte alkis i dag.
Citera
Igår, 18:15
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Jag följde med min pappa många gånger till Systembolaget när jag var i mellanstadieåldern. Han blev då aldrig stoppad när han handlade vin.

Det kanske berodde på att jag var blond, blåögd och väluppfostrad?

Jag är också väluppfostrad.
Men jag är övertygad om att detta berodde på att vi såg jämåriga ut och hon trodde vi skulle supa tillsammans.
Det är inte lika trovärdigt att en pappa skulle supa med sin son tänker dem, människor har många fördomar.
Citera
Igår, 18:17
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Fast flertalet gånger har det bara krävts att den som handlar visar legitimation. Även jag när jag var nåt år yngre än 20 har gått i vuxnas sällskap och de har fått handla.
Systemet borde införa en tydlig restriktion gällande detta så man vet, olika bolag ska inte hantera det olika.
Det blir ändå alltid upp till den enskilde att göra en bedömning, och här är bedömningen om de misstänker langning. De gjorde inte det vid de andra tillfällena, men nu gjorde de det.

Tycker du att de ska kolla leg på exakt alla också? Även de som ser ut att vara över 60? Det är enda sättet att se till att de alltid gör lika.

Det skulle bli sjukt drygt för småbarnsföräldrar om man aldrig någonsin fick handla utan att samtliga i sällskapet visar att de är över 20, småbarn inkluderat. Samtidigt finns det en poäng i att de inte ska sälja om de misstänker langning.
Citera
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Återigen ni var klantiga. Precis så enkelt är det. Systembolaget gjorde rätt, men ni hade kunnat ducka detta lätt men var helt enkelt för korkade.

Då har flera bolag gjort fel då de inte krävt leg av den andra personen. Då tror man det är så det funkar.
Citera
Medlem
norces avatar
Citat:
20, vi hade kunnat intyga detta men det hade inte varit giltligt då hennes pass gått ut.
Jag kan tillägga att de nekade en 83 årig man som erbjöd sig betala att köpa. Först visste de inte att han var i vårt sällskap så han hann köpa en flaska gin men nekades sedan att handla nåt på bolaget p.g.a den yngre personens avsaknad av legitimation.
Det går till överdrift i Sverige.
Vadå så hon har inte ens en giltig ID-handling?
Citera
Igår, 18:18
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Var inne på bolaget och skulle handla i sällskap med min syster som är ett år yngre än mig som skulle köpa en likör och en flaska portvin via mig och ge bort i present.
Jag skulle köpa 2 flaskor gin men i kassan nekar kassörskan att sälja eftersom "min flickkompis" inte hade något leg på sig.
Hon tror att vi ska konsumera alkoholen tillsammans eftersom det var såpass mycket så hon nekar köpet.
Hade jag varit i sällskap med ett barn så hade jag till 100% fått köpa och vi har handlat på andra bolag tillsammans där bara den som ska handla behöver visa lägg.
Är det någon som vet hur det egentligen fungerar med detta?

Så de stoppade dig från att köpa ut till en minderårig och du undrar om de verkligen får göra det? Ja det får de.

Har varit med om det själv i min fjärran ungdom, var på systemet i sällskap med min kille och hans föräldrar som skulle köpa vin till sin middag. Hade inget leg på mig så föräldrarna fick dricka mjölk till sin middag den kvällen.
Citera
Igår, 18:19
Medlem
norces avatar
Citat:
Jag är också väluppfostrad.
Men jag är övertygad om att detta berodde på att vi såg jämåriga ut och hon trodde vi skulle supa tillsammans.
Det är inte lika trovärdigt att en pappa skulle supa med sin son tänker dem, människor har många fördomar.
Så du förstår varför de plockar dig och inte pappan med sin son. Du kallar det fördomar men du säger själv att det ena är mer trovärdigt än det andra. Vad är det som inte klickar?
Citera
Igår, 18:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Fast flertalet gånger har det bara krävts att den som handlar visar legitimation. Även jag när jag var nåt år yngre än 20 har gått i vuxnas sällskap och de har fått handla.
Systemet borde införa en tydlig restriktion gällande detta så man vet, olika bolag ska inte hantera det olika.
Restriktionen är den att om lagning kan misstänkas, vilket den kunde i er situation så ska båda legitimera sig. Sen att det gått bra andra gånger har inte med saken att göra. Ni hade lätt kunnat runda detta genom att din syster haft sitt leg med sig vilket alla normala vuxna bär med sig när de är på stan, eller genom att hon stannat utanför. https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/
Citera
Igår, 18:21
Medlem
Citat:
20, vi hade kunnat intyga detta men det hade inte varit giltligt då hennes pass gått ut.
Jag kan tillägga att de nekade en 83 årig man som erbjöd sig betala att köpa. Först visste de inte att han var i vårt sällskap så han hann köpa en flaska gin men nekades sedan att handla nåt på bolaget p.g.a den yngre personens avsaknad av legitimation.
Det går till överdrift i Sverige.

Vadå överdrift, det är ju solklart ni som har gjort fel och får skylla er själva. Det är ju precis sånt här som de ska stoppa. Om det har fungerat förut, som du säger, så har de då varit slarviga.
Citera
Igår, 18:21
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Jag följde med min pappa många gånger till Systembolaget när jag var i mellanstadieåldern. Han blev då aldrig stoppad när han handlade vin.

Det kanske berodde på att jag var blond, blåögd och väluppfostrad?

Barn är inga problem. Det är ungdomar 17 till 25 eller så som behöver id-a sig.

Flera gånger sett 2 ungdomar som handlat och bägge krävts på leg. Ibland har bägge haft, annars har de nekats.

Standard procedure.

Ot: var och handlade på bolaget med 16-årig son som bärhjälp. Inga problem, det bli nog lättare om man är 50+ och har armen i band
Citera
Igår, 18:22
Medlem
Citat:
Var inne på bolaget och skulle handla i sällskap med min syster som är ett år yngre än mig som skulle köpa en likör och en flaska portvin via mig och ge bort i present.
Jag skulle köpa 2 flaskor gin men i kassan nekar kassörskan att sälja eftersom "min flickkompis" inte hade något leg på sig.
Hon tror att vi ska konsumera alkoholen tillsammans eftersom det var såpass mycket så hon nekar köpet.
Hade jag varit i sällskap med ett barn så hade jag till 100% fått köpa och vi har handlat på andra bolag tillsammans där bara den som ska handla behöver visa lägg.
Är det någon som vet hur det egentligen fungerar med detta?

Du går in på Systembolaget, med en minderårig tjej, och köper portvin och likör? Kunde du inte har stoppat ner ett par fruktcider också? Och sen är det förvånad över att personalen stoppar dig från att köpa?
Citera
Igår, 18:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Då har flera bolag gjort fel då de inte krävt leg av den andra personen. Då tror man det är så det funkar.
Det är en bedömningssituation i slutänden och uppfattningen av någons ålder är subjektiv. Så i sig har inte Systemet gjort fel, utan det är ni två som gjort fel genom inte att vara förberedda på att båda visa leg.

Som sagts så är det verkligen skitlätt att "runda" regelverket och om man nu vet att någon i sällskapet inte har leg med sig så ser man till att vederbörande väntar på utsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in