Citat:
Fast det är så att folk faktiskt följer med in vid langning, det sker tämligen ofta och ser en kontrollant att det sker och det är fråga om lagning så riskerar den anställde som sålt att bli dömd för brott.
Vad du och jag tycker om frågan är inte direkt intressant, lagen är som den är och enligt lagen så får inte personalen sälja om de misstänker langning.
Därför blir det en riskbedömning som personalen gör vid varje tillfälle.
Smartast vore att alltid neka om det är minderårig med för att helt ta bort risken.
Finns egentligen inget skäl till varför kassapersonal skall ta någon som helst risk för en random kund, men ändå så gör de det ofta för att de vill ge bra service.
Vad du och jag tycker om frågan är inte direkt intressant, lagen är som den är och enligt lagen så får inte personalen sälja om de misstänker langning.
Därför blir det en riskbedömning som personalen gör vid varje tillfälle.
Smartast vore att alltid neka om det är minderårig med för att helt ta bort risken.
Finns egentligen inget skäl till varför kassapersonal skall ta någon som helst risk för en random kund, men ändå så gör de det ofta för att de vill ge bra service.
Jag förstår givetvis varför personalen agerar som de gör. Frågan handlar om att lagen är direkt efterbliven. Är man över 20 så ska man få handla. Detta eftersom personalen inte har en aning om man ska langa eller inte. De kan såklart ha en misstanke, aka chansning. Jag har blivit nekad fler gånger när jag inte ska langa än när jag har langat. Och när jag har langat så är personen ändå aldrig med.
Jag langade dels när jag var ung men har även gjort det många gånger som vuxen till egna barn eller bekantas barn (med deras föräldrars vetskap) eftersom man gör så på landsbygden, man köper åt varandra så inte alla måste köra flera mil varje helg.
Staten ska fullständigt skita i om jag langar eller inte. Men framför allt ska inte anställda på systemet behöva gissa för att behålla sitt jobb.