Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 01:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fast det är så att folk faktiskt följer med in vid langning, det sker tämligen ofta och ser en kontrollant att det sker och det är fråga om lagning så riskerar den anställde som sålt att bli dömd för brott.
Vad du och jag tycker om frågan är inte direkt intressant, lagen är som den är och enligt lagen så får inte personalen sälja om de misstänker langning.

Därför blir det en riskbedömning som personalen gör vid varje tillfälle.
Smartast vore att alltid neka om det är minderårig med för att helt ta bort risken.
Finns egentligen inget skäl till varför kassapersonal skall ta någon som helst risk för en random kund, men ändå så gör de det ofta för att de vill ge bra service.

Jag förstår givetvis varför personalen agerar som de gör. Frågan handlar om att lagen är direkt efterbliven. Är man över 20 så ska man få handla. Detta eftersom personalen inte har en aning om man ska langa eller inte. De kan såklart ha en misstanke, aka chansning. Jag har blivit nekad fler gånger när jag inte ska langa än när jag har langat. Och när jag har langat så är personen ändå aldrig med.

Jag langade dels när jag var ung men har även gjort det många gånger som vuxen till egna barn eller bekantas barn (med deras föräldrars vetskap) eftersom man gör så på landsbygden, man köper åt varandra så inte alla måste köra flera mil varje helg.

Staten ska fullständigt skita i om jag langar eller inte. Men framför allt ska inte anställda på systemet behöva gissa för att behålla sitt jobb.
Citera
Idag, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag förstår givetvis varför personalen agerar som de gör. Frågan handlar om att lagen är direkt efterbliven. Är man över 20 så ska man få handla. Detta eftersom personalen inte har en aning om man ska langa eller inte. De kan såklart ha en misstanke, aka chansning. Jag har blivit nekad fler gånger när jag inte ska langa än när jag har langat. Och när jag har langat så är personen ändå aldrig med.

Jag langade dels när jag var ung men har även gjort det många gånger som vuxen till egna barn eller bekantas barn (med deras föräldrars vetskap) eftersom man gör så på landsbygden, man köper åt varandra så inte alla måste köra flera mil varje helg.

Staten ska fullständigt skita i om jag langar eller inte. Men framför allt ska inte anställda på systemet behöva gissa för att behålla sitt jobb.

Vad vi tycker om lagen är 100% irrelevant för hur det rättsliga läget ser ut i dag.
Lagen är som den är oavsett om du och jag tycker den är värdelös eller bra.

Det som gör att det blir fel är att det ligger på individnivå, då blir det inte konsekvent eftersom olika personal bedömer olika.
Systembolaget borde helt enkelt instruera att aldrig tillåta försäljning om inte alla i "sällskapet" som handlar har åldern inne med undantag för föräldrar med sina barn.
Då försvinner godtyckligheten och alla vet vad som gäller.
Citera
Idag, 01:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vad vi tycker om lagen är 100% irrelevant för hur det rättsliga läget ser ut i dag.
Lagen är som den är oavsett om du och jag tycker den är värdelös eller bra.

Det som gör att det blir fel är att det ligger på individnivå, då blir det inte konsekvent eftersom olika personal bedömer olika.
Systembolaget borde helt enkelt instruera att aldrig tillåta försäljning om inte alla i "sällskapet" som handlar har åldern inne med undantag för föräldrar med sina barn.
Då försvinner godtyckligheten och alla vet vad som gäller.
Ja, eller så låter de helt enkelt alla som är över 20 få handla.
Citera
Idag, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, eller så låter de helt enkelt alla som är över 20 få handla.

Och då riskerar personalen att dömas för brott, det är ett orimligt att begära att de skall ta en sådan risk.
Citera
Idag, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
Jag fick dricka (typ smaka) vin från jag var runt 12-13 hemma. Och det är tillåtet för föräldrar att bjuda sina barn på vin fast de är för unga för att handla själv.

Och jag är inte alkis i dag.

Ha! Du har rätt.
Trodde det var 18-årsgräns men tänk vad man kan lära sig här.

Citat:
Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck eller alkoholdrycksliknande preparat under förutsättning att intag sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt.

https://lagen.nu/2010:1622#K1
Citera
Idag, 05:07
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Var inne på bolaget och skulle handla i sällskap med min syster som är ett år yngre än mig som skulle köpa en likör och en flaska portvin via mig och ge bort i present.
Jag skulle köpa 2 flaskor gin men i kassan nekar kassörskan att sälja eftersom "min flickkompis" inte hade något leg på sig.
Hon tror att vi ska konsumera alkoholen tillsammans eftersom det var såpass mycket så hon nekar köpet.
Hade jag varit i sällskap med ett barn så hade jag till 100% fått köpa och vi har handlat på andra bolag tillsammans där bara den som ska handla behöver visa lägg.
Är det någon som vet hur det egentligen fungerar med detta?
Typiskt Systembolaget! Död åt monopolet! Jävla förmyndar-Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in