Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 01:37
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Anta att man håller på att avlida, man ligger på en öde skogsstig med brutet ben eller något och håller på att frysa ihäl. Man har en laserpekare i fickan. Ingen ser den. Förutom flyget. Rakt upp i luften finns inga hinder.

Så ponera att du riktar laserpekarljuset mot ett flygplan som du hör. Piloten tillkallar polisen och meddelar att en galning stör deras flygverksamhet. Polisen letar efter dig och får tag i dig. Du räddas.

Men nu är frågan, har några olagligheter begåtts här? Och i så fall vad för olagligheter?
Citera
Idag, 02:02
Medlem
SvenHelsings avatar
Aktuellt lagrum är detta
Citat:
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.
Jag skulle gissa att det är hyfsat lugnt. Iaf så länge du inte har en olagligt stark laserpekare.

Den eventuella konsekvensen (kraschat plan med massa döda passagerare) är visserligen något jag har svårt att tro att det skulle kunna gå att motivera i rätten, men samtidigt är det väldigt liten risk att det faktiskt blir följden.
Citera
Idag, 03:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Beror helt vilken effekt du har på lasern.
https://www.av.se/globalassets/filer...-pa-ogonen.pdf

Om det är straff på att peka med klass 1 är jag inte säkert då det finns i leksaker och hittar inte heller hur långt de syns.

https://www.av.se/globalassets/filer...-pa-ogonen.pdf
Citera
Idag, 04:15
Medlem
Nöd bryter lag, brottsbalkens 24 kap, 4§.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in