Citat:
Ursprungligen postat av
El-gigante
...man är inte längre orörbar bara för att man har investerat 500 miljarder på att köpa F1488or utan man får faktiskt kriga på ett mer rättvist sätt
(Okej, detta blir off-topic, men jag tycker att detta är jätteviktigt, en "pet peeve" om man så vill.)
Det här är inte ett angrepp på dig, utan på en allmänt förekommande paradoxal, men fullt mänsklig attityd. Som jag tror de flesta håller initialt, men man genom lite intellektuell verksamhet snabbt kan komma på är alldeles förskräcklig.
"Rättvist krig" är inte eftersträvansvärt, inte rätt, inte moraliskt och inte bra. En annan variant på denna föreställning är att prickskyttar ("snipers") är lite oärligt och läbbigt, moraliskt tveksamt. Eller idén att de som styr attackdrönare från en bunker är fegisar, osv, osv. "Rätt", "riktigt", "moraliskt" krig, är man mot man, öga för öga, tand för tand. Det är "rättvist", "rättframt" och "propert". Jag har hört folk (som kallar sig pacifister) på fullt allvar säga att "kryssningsrobotar är fega, om ändå krig kunde vara som förr med man mot man med svärd".
Om man bara tänker till lite, så ser man ganska snabbt att det är en alldeles förskräcklig och moraliskt genomrutten tanke. Det är något som slår fel i våra primitiva däggdjurshjärnor och om jag får gissa är det en rättvisekänsla som kommer från något helt annan gruppdynamiskt eller gruppsammanhållande form av emotioner.
Död blir inte mer rättvis bara för att det är
fler som dör, och ju fler sidoeffekter kriget får. Tvärt om, om vi försöker frigöra oss från nedärvda bias i vår moraluppfattning som beror på vår evolutionära historia och låtsas som att det finns en extern och objektiv moral¹ så bör t.ex. prickskytteri åtminstone ha förutsättningar att vara mer proper krigföring. Vi utgår naturligtvis från att prickskytten själv inte är en tokboll som vill döda civila. Han är själv skyddad och väljer bara att döda de som är farligast för stunden (de med bajonetten i högsta hugg, eller den med högst rank med störst ansvar för dödandet för stunden, etc). Likaså drönarpiloten i sin bunker. Minimera skadan på sig själv, välja målet noga och döda/skada med precision.
Det här med "ära" kanske är det värsta i krig. Att vara en "stolt" soldat och "slåss" mellan "män". Så primitivt! Så meningslös!
Nej, om vi inte kan bygga en värld där krig inte behövs, låt oss åtminstone försöka bygga en värld där dödandet sker med precision, under lugn och sans, och där vi kan snabbt eskalera kriget till ett maximum i syfte att förkorta det (och därmed rädda många från sidoeffekterna, svält, sjukdomar, hemlöshet, psykisk ohälsa, trasig infrastruktur). Självklart vill jag helst inte ha några krig alls, men om vi måste ha krig, låt dem bli så intensiva som möjligt, med så övertygande segrar som möjligt med så mycket blingbling som möjligt och helst ska det bara vara maskiner som slår ut andra maskiner och soldater som bara behöver vara rädda för papercuts från pappersarbetet i bunkern.
Just den där tendensen med "man mot man" med "likvärdiga vapen" är en av delarna i det som jag rent allmänt kallar för "människans våldsparadox". Vi både skyr våld, men förhärligar det på ett paradoxalt sätt. Den andra huvuddelen är att vi har sån beröringsskräck med krig, att vi hellre ser ett lågintensivt krig som pågår i decennier än ett stort krig som klaras av så fort som möjligt.
Detta är analogt med hur vi ser med skräck på flygolyckor (~2000 döda per år globalt typiskt) men i allmänhet inte bryr oss alls om vägtrafikdöden (~500 000 döda per år globalt typiskt). Om vi alltså på något märkligt magiskt vis kunde halvera den senare genom att fördubbla den första, är det då inte omoraliskt att avstå (se parallellen med "the trolley problem")? Kriget i Syren pågår
fortfarande, är lågintensivt och har dödat ungefär 650 000 människor och skapat 12 miljoner flyktingar (varav ungefär hälften interna). Vad hade hänt om väst med ett enda beslutsamt anfall 2011 hade dödat den förbannade diktatorn Assad? Hade vi haft 650 000 döda idag? Nej. Siffran är snarlik i Ukraina. Putins stolleupptåg hade kunnat stoppats de första timmarna med ett orubbligt och beslutsamt väst som bara hade behövt säga "aja baja, gå tillbaka nu eller du, personligen du Putin, dör".
Förlåt, detta var off topic och är inte avsett att vara ett angrepp El-gigante då han(?) ju bara ger uttryck för en ganska allmänmänsklig attityd som nog beror på ett slags "synestesi" mellan fungerande moral i en apflock och vår oreflekterade attityd till konflikter mellan flockarna.
Sammanfattningsvis, det är helt i sin ordning att vi investerar "500 miljarder" på avancerade vapen som kan slå till snabbt, hårt och definitivt. Det blir helt enkelt färre som dör och sidoeffekter minimeras. En nyfödd bäbis i Syrien 2011 är 13 år idag, och har inte sett en dag av fred. På grund av att vi duttar med våld år ut och år in, i stället för att slå till hårt. Detta är människans våldsparadox. Dutta med våld, som att elda upp en skog ett barr i taget, i stället för att hugga ner det enda träd vi vill bli av med direkt. Tillsammans med vår stolliga idéer om "proportionalitet" och att sätta "ära" i "man mot man".
Jag gissar att den här våldsparadoxen är rätt tidlös också, och den genomsyrar vårt stöd till Ukraina. Förhoppningsvis går iaf den från att vara tidlös till
omodern.
/OFF TOPIC-rant över.
1) Jag påstår inte att moral nödvändigtvis kan vara extern, objektiv eller "matematiskt framräknad", jag påstår bara att vi kan som tankeverktyg låtsas som det, och se var det leder oss. Stalltipset är att mycket av det vi spontant "känner" är rätt, är fel. Och vi kan träna om oss genom intellektuellt reflekterande.