Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsmaskinisten
Frågan är vem som ska köpa Chroma? Kommer datan vara mer trygg i det nya bolagets händer jämfört med Alphabet? Det är så mycket man gör i webbläsaren som inte får hamna i fel händer. Förhoppningsvis gör det nya bolaget Chrome till en anti-tracker webbläsare (som Safari). Egentligen tycker jag det är bra att man bryter upp Alphabet eftersom jag är trött på deras woke-trams och hur Google rangordnar sökresultat (Googlar man på ”Tidöpartierna” kommer vänsterextrema Tidöhatande Dagens ETC och Omni upp som första sökresultat exempelvis). Men det känns som det kommer bli extremt svårt att hitta ett bra företag att ta över ansvaret för Chrome.
Jag tror att det blir helt konstigt om Alphabet ska tvingas göra sig av med sin mest lönsamma del och om det blir verklighet kan det nog tyvärr skapa en mer osäker värld. Jag tror att USA borde vara försiktig med att gå emot Googla då den sökmotorn verkligen representerar USA och är något bra i dessa oroliga tider?
Jag förstår inte heller hur de rent juridiskt ska få igenom sina krav utan att verka helt diktatorisk?