Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 15:23
Medlem
Vad tror ni "experter" och andra här på Flashback om kraven på från stämningen att Alphabet måste göra sig av med sin otroligt populära sökmotor Google / Chrome? Det är verkligen en stor sak och en Browser som är absolut den populäraste.

https://www.bbc.com/news/articles/ckg2dpkpmv1o
Senast redigerad av Truefighter Igår kl. 15:44.
Citera
Igår, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad tror ni "experter" och andra här på Flashback om kraven på från stämningen att Alphabet måste göra sig av med sin otroligt populära sökmotor Google / Chrome? Det är verkligen en stor sak och en Browser som är absolut den populäraste.
Google har spelat ut sin roll som propagandaspridare.
Citera
Igår, 15:28
Medlem
Citat:

Påminner om Microsoft och Bill Gates. Bra att det ska tas upp!
Citera
Igår, 15:39
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Frågan är vem som ska köpa Chroma? Kommer datan vara mer trygg i det nya bolagets händer jämfört med Alphabet? Det är så mycket man gör i webbläsaren som inte får hamna i fel händer. Förhoppningsvis gör det nya bolaget Chrome till en anti-tracker webbläsare (som Safari). Egentligen tycker jag det är bra att man bryter upp Alphabet eftersom jag är trött på deras woke-trams och hur Google rangordnar sökresultat (Googlar man på ”Tidöpartierna” kommer vänsterextrema Tidöhatande Dagens ETC och Omni upp som första sökresultat exempelvis). Men det känns som det kommer bli extremt svårt att hitta ett bra företag att ta över ansvaret för Chrome.
Citera
Igår, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Frågan är vem som ska köpa Chroma? Kommer datan vara mer trygg i det nya bolagets händer jämfört med Alphabet? Det är så mycket man gör i webbläsaren som inte får hamna i fel händer. Förhoppningsvis gör det nya bolaget Chrome till en anti-tracker webbläsare (som Safari). Egentligen tycker jag det är bra att man bryter upp Alphabet eftersom jag är trött på deras woke-trams och hur Google rangordnar sökresultat (Googlar man på ”Tidöpartierna” kommer vänsterextrema Tidöhatande Dagens ETC och Omni upp som första sökresultat exempelvis). Men det känns som det kommer bli extremt svårt att hitta ett bra företag att ta över ansvaret för Chrome.
Jag tror att det blir helt konstigt om Alphabet ska tvingas göra sig av med sin mest lönsamma del och om det blir verklighet kan det nog tyvärr skapa en mer osäker värld. Jag tror att USA borde vara försiktig med att gå emot Googla då den sökmotorn verkligen representerar USA och är något bra i dessa oroliga tider?
Jag förstår inte heller hur de rent juridiskt ska få igenom sina krav utan att verka helt diktatorisk?
Senast redigerad av Truefighter Igår kl. 15:55.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Påminner om Microsoft och Bill Gates. Bra att det ska tas upp!
De kanske kan bötfälla Alphabet men att tvinga dom att göra sig av med Google vore nog ingen bra grej för USA?
Rent juridiskt tror jag inte att de har ett solid case?
Senast redigerad av Truefighter Igår kl. 16:01.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Google har spelat ut sin roll som propagandaspridare.
Hur menar du nu?
Citera
Igår, 16:05
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Jag förstår inte heller hur de rent juridiskt ska få igenom sina krav utan att verka helt diktatorisk?
Det har funnits lagar för att förhindra monopol sedan långt tillbaka.

Ett tidigt exempel är ju när Rockefellers Standard Oil brytas upp sin verksamhet i olika fristående företag

I en fri marknad så finns det ofta sådana lagar eftersom monopol går emot en grundsten i den fria marknadens syfte, konkurrens

Såhär avmålades Standard Oil på den tiden, passar nog in på hur en del uppfattar även dagens tech-jättar:
https://www.historyonthenet.com/wp-c...y-Monopoly.jpg

https://www.mediastorehouse.com/p/49...84-8244401.jpg

https://media.gettyimages.com/id/517...ZlKkFo2KPFcQk=

Inte för att jag själv tycker så eller tycker illa om Google, de gör ett fantastiskt jobb och värnar sina användare på ett ansvarsfullt sätt. Men bara för att belysa att detta är inte första gången det händer i USA och att tiderna är på vissa sätt sig lika
Senast redigerad av Mia-Rovy Igår kl. 16:15.
Citera
Igår, 16:32
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Jag tror att det blir helt konstigt om Alphabet ska tvingas göra sig av med sin mest lönsamma del och om det blir verklighet kan det nog tyvärr skapa en mer osäker värld. Jag tror att USA borde vara försiktig med att gå emot Googla då den sökmotorn verkligen representerar USA och är något bra i dessa oroliga tider?
Det finns lagar för att förhindra monopol just för att monopol är rätt likt diktatur.
Citera
Igår, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns lagar för att förhindra monopol just för att monopol är rätt likt diktatur.
Monopolet bygger ju på att det är otroligt populärt med just deras sökmotor?
Citera
Igår, 18:04
Medlem
Citat:

https://www.bbc.com/news/articles/ckg2dpkpmv1o

Den är ju populärast för att folk luras på av olika Google-tjänster att installera den. Det är ju en anledning till att de blivit stämda

Har varit med om att helt orelaterade program haft en liten kryssruta i installationsprocessen som om man inte såg den och bockade av installerade Chrome.
Citera
Igår, 18:12
Medlem
Tror ingen är jätteintresserade av att köpa Chrome, många (inte alla) delar av den är Open Source. Finns en öppen version som heter Chromium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in