• 1
  • 2
2024-11-24, 15:27
Medlem
OceanDeeps avatar
Varför blir folk så irriterade på mig?

Jag har själv inga problem att nå ut och agera med andra inom den sociala kontexten. Där flyter allt på och är trevligt och respektfullt.

Varför blir då mina närmaste irriterade på mig ibland? I jobbet och inom familjen främst skulle jag säga att det kan flippa till ordentligt. Kollegan flippar ofta, före dettan flippar sönder och farsan flippade rejält när jag var liten.

På jobbet:
Jag ombeds ibland att använda min expertis och beskriver min uppfattning och hypotes kort och koncist. Trots detta så fastnar diskussionen i en rundgång där kollegan blir mer och mer irriterad trots att de fått mitt svar från början.

Jag får varje dag saker på mitt bord som jag jobbar med. Denna dag så var en av sakerna något jag inte skulle arbeta med. På saken fanns ingen synlig "rör ej lapp" eller annan information mer än ett namn. Jag loggar in i databasen och kollar senaste informationen om namnet för att reda ut varför det ligger på mitt bord. Jag hittar ett dokument och skummar snabbt igenom och missar "ett ord" som beskriver just att jag inte ska röra den.

Jag påbörjade helt enkelt min vanliga process att hantera jobbet vilket vid min kollegas ankomst blir helt till sig och kallar mig klantskalle och sedan tar en diskussion vid som varar 15 minuter en kvart i samma nisch.

En del interaktioner är problematiska för mig. Det är sant. Jag kanske har gjort fel och det finns inte alltid en direkt allvarlig konsekvens men ändå ska det dömmas och skuldbeläggas och diskuteras ganska länge. Jag hatar verkligen att ta ansvar för saker som jag inte har något med att göra. Jag har stenkoll på mitt skit vad jag säger och vad jag gjort just på grund av detta.

Jag gör fel. Jag är en människa men jag gillar inte sättet att fokusera på det negativa aspekterna utan tänker mer att man kan vara större och försöka utvecklas genom att fokusera mer på de sakerna som går bra. Denna metodik är en bättre metod, tror jag, för att nå längre och högre än medelmåttor.

Jag är inte den mest sociala typen och jag förstår väldigt mycket men får ofta uppfattningen att andra inte förstår "att jag förstår" eller hör mig när jag säger att jag förstår eller inte är intresserad. Trots att jag ordagrant säger att jag förstår eller säger att jag inte behöver få en förklaring.

Vad kan jag göra bättre för att nå fram med att jag "verkligen förstår något" eller inte vill få en lång förklaring i ämnet? Vad är det för behov hos folk att vilja förklara något när någon säger motsatsen och att de inte vill höra?
Citera
2024-11-24, 15:43
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Jag blev också irriterad. Varför kan du inte hålla det kort och tydligt?
Citera
2024-11-24, 15:43
Medlem
Jantejantejantes avatar
Ja du, livet är inte lätt. Du kanske verkar för "duktig" vi lever ju i mobbarnas land trots allt. Har stött på helt inkompetenta peersoner på olika positioner ute i samhället och skulle med lätthet kunna säga att de inte skulle erhållit den positionen om det inte vore för mobbning.
Citera
2024-11-24, 16:09
Medlem
Grangerillans avatar
Det låter som att de ser dig som ett emotionellt bollplank, alternativt så trampar du folk på tårna utan att märka av det.
Citera
2024-11-24, 16:17
Medlem
PappaTribes avatar
Sluta bry dig, människor blir bara värre och värre.
Citera
2024-11-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep

På jobbet:
Jag ombeds ibland att använda min expertis och beskriver min uppfattning och hypotes kort och koncist. Trots detta så fastnar diskussionen i en rundgång där kollegan blir mer och mer irriterad trots att de fått mitt svar från början.

Jag får varje dag saker på mitt bord som jag jobbar med. Denna dag så var en av sakerna något jag inte skulle arbeta med. På saken fanns ingen synlig "rör ej lapp" eller annan information mer än ett namn. Jag loggar in i databasen och kollar senaste informationen om namnet för att reda ut varför det ligger på mitt bord. Jag hittar ett dokument och skummar snabbt igenom och missar "ett ord" som beskriver just att jag inte ska röra den.

Jag påbörjade helt enkelt min vanliga process att hantera jobbet vilket vid min kollegas ankomst blir helt till sig och kallar mig klantskalle och sedan tar en diskussion vid som varar 15 minuter en kvart i samma nisch.

En del interaktioner är problematiska för mig. Det är sant. Jag kanske har gjort fel och det finns inte alltid en direkt allvarlig konsekvens men ändå ska det dömmas och skuldbeläggas och diskuteras ganska länge. Jag hatar verkligen att ta ansvar för saker som jag inte har något med att göra. Jag har stenkoll på mitt skit vad jag säger och vad jag gjort just på grund av detta.

Jag gör fel. Jag är en människa men jag gillar inte sättet att fokusera på det negativa aspekterna utan tänker mer att man kan vara större och försöka utvecklas genom att fokusera mer på de sakerna som går bra. Denna metodik är en bättre metod, tror jag, för att nå längre och högre än medelmåttor.

Jag är inte den mest sociala typen och jag förstår väldigt mycket men får ofta uppfattningen att andra inte förstår "att jag förstår" eller hör mig när jag säger att jag förstår eller inte är intresserad. Trots att jag ordagrant säger att jag förstår eller säger att jag inte behöver få en förklaring.

Vad kan jag göra bättre för att nå fram med att jag "verkligen förstår något" eller inte vill få en lång förklaring i ämnet? Vad är det för behov hos folk att vilja förklara något när någon säger motsatsen och att de inte vill höra?

För det första så är det precis som du säger helt mänskligt att göra fel och missa saker, sånt händer.

Däremot är det en orimlig reaktion av din kollega att stå och skälla ut dig i en nedlåtande ton i 15min pga en miss.

Gällande biten att folk ”tror att man inte förstår” och fortsätter förklara är bara dåligt beteende eller dåligt ledarskap.
Har man en tvekan om att motparten inte förstår finns många bättre sätt till följa upp att instruktionerna uppfattats korrekt.

Kollegan är inte värd att lägga tid på privat till att fundera över vad du gjort fel. Personen verkar ha sina egna problem och tar ut dem över dig/omgivningen. Prata med chefen.

Att ha en bra arbetsmiljö är viktigt. Byt jobb om du känner att du börjar tvivla på dig själv.
Senast redigerad av Kletigklisterlapp 2024-11-24 kl. 16:25.
Citera
2024-11-24, 16:30
Medlem
gyttjans avatar
Är man korthuggen & otrevlig så har de inte lika mycket att jävlas med måhända, hur man går tillväga för att bli en sån dunkel obesvärad person vet jag ej, jag har krav när det kommer till uppförande & vett.
Citera
2024-11-24, 16:33
Medlem
pn222jws avatar
Dom är nog mest arga på sig själva. Kommunikation - du lyssnar och frågar - och den du samtalar med pratar och svarar. Observera kroppspråk och ickeverbala signaler - sänk dig gärna ner så att du inte verkar hotfull. Leenden, skratt och "ja" hellre än "nej".
Citera
2024-11-24, 17:03
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Jag blev också irriterad. Varför kan du inte hålla det kort och tydligt?
Jag försökte. Kortade allt med hälften redan och gav upp då jag inte hade mer tid.

Jag är tacksam för alla kommentarer. Guld. Ni är bäst. Väldigt trevligt folk och alla kommentarer!

Citat:
Ursprungligen postat av Grangerillan
Det låter som att de ser dig som ett emotionellt bollplank, alternativt så trampar du folk på tårna utan att märka av det.
Jag kanske trampar lite på tårna med påståenden då jag pratar på det sättet ovetandes. Väldigt filosofiska termer och hypotetiska som resulterar i snabba slutsatser.

Ett påstående som fick mig att flippa var att lägga orden i munnen på någon annan och det var dessa orden. "Du ser sur och arg ut idag." Då fattar jag varför det är så känsligt men jag lägger ju inte fram sådana påstående utan påstående i ämnet som diskuteras.

Det finns minst två språk som jag vet. Normala språket är Hej... Väntar in ett hej tillbaka... Svarar med en fråga tillbaka och sedan fram och tillbaka. Eller det alternativa språket. Allt på samma gång vilket då summeras kort i ett hej och sedan ämnet i fråga i tre parallella diskussioner samtidigt, den enkla versionen är en lång radda meningar.

Vem är inte bättre än den som kan båda språken? Men ändå varför flippar den ena sidan i fråga om hur man snackar sinsemellan och inte den andra?
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Sluta bry dig, människor blir bara värre och värre.
Jag bryr mig ganska lite redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kletigklisterlapp
För det första så är det precis som du säger helt mänskligt att göra fel och missa saker, sånt händer.

Däremot är det en orimlig reaktion av din kollega att stå och skälla ut dig i en nedlåtande ton i 15min pga en miss.

Gällande biten att folk ”tror att man inte förstår” och fortsätter förklara är bara dåligt beteende eller dåligt ledarskap.
Har man en tvekan om att motparten inte förstår finns många bättre sätt till följa upp att instruktionerna uppfattats korrekt.

Kollegan är inte värd att lägga tid på privat till att fundera över vad du gjort fel. Personen verkar ha sina egna problem och tar ut dem över dig/omgivningen. Prata med chefen.

Att ha en bra arbetsmiljö är viktigt. Byt jobb om du känner att du börjar tvivla på dig själv.
Låter lite så. Jag ska fundera över alternativa sätt att dra ner på diskussionerna och ljuda mina åsikter så att vi kan få till bättre dialog.

Citat:
Ursprungligen postat av gyttjan
Är man korthuggen & otrevlig så har de inte lika mycket att jävlas med måhända, hur man går tillväga för att bli en sån dunkel obesvärad person vet jag ej, jag har krav när det kommer till uppförande & vett.
Jag har precis börjat fundera över den kravställningen på jobbet vilket egentligen inte existerar i nuläget så det ska tas upp till diskussion och att skrika får man göra i skrikbåset: https://www.instagram.com/anannt_urj...l/DALLXHlsiW0/

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Dom är nog mest arga på sig själva. Kommunikation - du lyssnar och frågar - och den du samtalar med pratar och svarar. Observera kroppspråk och ickeverbala signaler - sänk dig gärna ner så att du inte verkar hotfull. Leenden, skratt och "ja" hellre än "nej".
haha. Ja. Roligt. Kroppsspråk går att syna ganska lätt även om det blivit mycket mer sarkasm vilket kan vara svårt att koda om till vad hen menar. Jag kommer inte huka mig tyvärr.

Jag får nog korta ner allt så kanske mer blir rätt och mindre kan bli fel.

Jag behöver nog en psykologkontakt för att hitta mina defekter så att jag kan jobba på det som jag är mindre bra på.
Citera
2024-11-24, 17:29
Medlem
Ocean deep har för lite att göra och lägger ut en massa skräptrådar på flashback . Bara att gå vidare
Citera
2024-11-24, 17:55
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep

Jag har själv inga problem att nå ut och agera med andra inom den sociala kontexten. Där flyter allt på och är trevligt och respektfullt.

Varför blir då mina närmaste irriterade på mig ibland? I jobbet och inom familjen främst skulle jag säga att det kan flippa till ordentligt. Kollegan flippar ofta, före dettan flippar sönder och farsan flippade rejält när jag var liten.

På jobbet:

Jag blir vansinnig på såna som dig!
Citera
2024-11-24, 18:05
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Jag blir vansinnig på såna som dig!
Kan du precisera vilka du menar och svara på varför du blir irriterad på dem?

Har det med intelligens att göra?

Har det med beteende att göra?

Har det med något annat att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in