Citat:
Ursprungligen postat av
Damen101
Tja FB, vad tror ni eller vad har ni för insikter on detta?
Jag vill till nästa år HT26 studera liksom då ansöka till ett matematikprogram på högskolan. Är då 37 år gammal och undrar på om man med åldern har någon sämre förmån med inlärningsförmåga som sådant att studera ett naturvetenskapligt ämne, kanske tänker fel med fel inställning? Tanken är att studera matematik 3c för behörigheten matematik 4 nästa år. Man kanske ska börja där och se för mig själv efter dom ämnena, men är det en framgång att börja studera ett matematik program som 37. Då om jag klarar utbildningen så är jag 40. Har ett år bakom mig på högskolan i samma inriktning men var då 25, jag hoppade av för att jag fick ett jobb på banken men jobbar inte där idag då jag flyttade.
Vad har ni att säga om detta, ska man rikta in sig på ett mer teoretiskt ämne som statsvetenskap istället? För övrigt tycker jag matematik är kul men är inget geni.
Du tycker att matematik är kul. Det avgörande är om du
älskar matte. Då kan du studera ämnet även när du är 60 och plus.
Som studieämne inför en yrkeskarriär är jag tveksam utom möjligen som mattelärare. Andra ämnen är nog mer matnyttiga. Statskunskap hör inte dit och är f.ö. inte ett mer "teoretiskt" ämne än matematik.
Om du är intressera av ett nytt jobb så kolla vilka yrken som spås en framtid och se vilket av dessa som du tycker verkar kul. Att det känns
riktigt kul är nämligen en avgörande framgångsfaktor.