Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 16:36
Medlem
Damen101s avatar
Tja FB, vad tror ni eller vad har ni för insikter on detta?

Jag vill till nästa år HT26 studera liksom då ansöka till ett matematikprogram på högskolan. Är då 37 år gammal och undrar på om man med åldern har någon sämre förmån med inlärningsförmåga som sådant att studera ett naturvetenskapligt ämne, kanske tänker fel med fel inställning? Tanken är att studera matematik 3c för behörigheten matematik 4 nästa år. Man kanske ska börja där och se för mig själv efter dom ämnena, men är det en framgång att börja studera ett matematik program som 37. Då om jag klarar utbildningen så är jag 40. Har ett år bakom mig på högskolan i samma inriktning men var då 25, jag hoppade av för att jag fick ett jobb på banken men jobbar inte där idag då jag flyttade.

Vad har ni att säga om detta, ska man rikta in sig på ett mer teoretiskt ämne som statsvetenskap istället? För övrigt tycker jag matematik är kul men är inget geni.
Citera
Igår, 17:00
Medlem
kalkryggars avatar
Inga problem så länge du sköter studierna. Plugga på och se till att göra det extra bra. Då borde du inte heller ha några problem att få jobb när du är klar.

Är det matematik du vill hålla på med så är det vad du ska plugga. Så enkelt är det.
Citera
Igår, 17:02
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Inga problem så länge du sköter studierna. Plugga på och se till att göra det extra bra. Då borde du inte heller ha några problem att få jobb när du är klar.

Är det matematik du vill hålla på med så är det vad du ska plugga. Så enkelt är det.

Det är inte svårare än så. Kanske ska jobba på att inte övertänka det och lägga fokus och energi på ämnet och försöka uppnå målet. Tack för det raka svaret! 💪🏼
Citera
Igår, 17:08
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101

Jag vill till nästa år HT26 studera liksom då ansöka till ett matematikprogram på högskolan. Är då 37 år gammal och undrar på om man med åldern har någon sämre förmån med inlärningsförmåga som sådant att studera ett naturvetenskapligt ämne, kanske tänker fel med fel inställning? Tanken är att studera matematik 3c för behörigheten matematik 4 nästa år. Man kanske ska börja där och se för mig själv efter dom ämnena, men är det en framgång att börja studera ett matematik program som 37. Då om jag klarar utbildningen så är jag 40. Har ett år bakom mig på högskolan i samma inriktning men var då 25, jag hoppade av för att jag fick ett jobb på banken men jobbar inte där idag då jag flyttade.

Vad har ni att säga om detta, ska man rikta in sig på ett mer teoretiskt ämne som statsvetenskap istället? För övrigt tycker jag matematik är kul men är inget geni.

Du tycker att matematik är kul. Det avgörande är om du älskar matte. Då kan du studera ämnet även när du är 60 och plus.

Som studieämne inför en yrkeskarriär är jag tveksam utom möjligen som mattelärare. Andra ämnen är nog mer matnyttiga. Statskunskap hör inte dit och är f.ö. inte ett mer "teoretiskt" ämne än matematik.

Om du är intressera av ett nytt jobb så kolla vilka yrken som spås en framtid och se vilket av dessa som du tycker verkar kul. Att det känns riktigt kul är nämligen en avgörande framgångsfaktor.
Senast redigerad av Comitium Igår kl. 17:11.
Citera
Igår, 17:18
Medlem
Citat:

Absolut inte jag var själv ur usel på matte vid gymnasiet och fick knappt G men vid universitet så förstod jag bättre

Matte är kul som fan när man förstår den ett tips till dig förstå formler så kommer du långt
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Citat:

Mods ta bort dubbel inlägg
Senast redigerad av BENSINO Igår kl. 17:58. Anledning: Dubbel inlägg
Citera
Igår, 17:22
Medlem
Tratten52s avatar
Hur många år sedan pluggade du sist matte på gymnasienivå? Om det har gått för många år så kan det bli tufft att komma in i studievanan igen.
Citera
Igår, 17:29
Medlem
Jösses.

Vad du bör börja fråga dig själv är vad poängen med det hela är när du är färdig? Hade du tänkt den tanken, som du borde ha gjort, hade du inte ens funderat på statsvetenskap då en sådan värdelös utbildning knappast kommer förändra några karriärmöjligheter alls.

Vad gäller matematik så blir du högst sannolikt bara begränsad till mattelärare om du inte kombinerar det med annan kompetens, som programmering, ekonomi eller ingenjörskunskaper. Så enbart matte blir tämligen värdelöst med mindre du kombinerar det med något annat eller rentav ser fram emot att spendera ditt framtida yrkesliv på att försöka be Abdullah och Mohammed dämpa sig så du får hjälpa Karin förstå potenser.
Citera
Igår, 17:31
Medlem
LosPadress avatar
37 är ingenting gällande inlärningsförmåga, den är lika bra som vid 27. Det som ligger dig i fatet är väl vem som kommer vilja anställa en 41-åring med nybakad examen. Tror tyvärr att enbart en matteexamen inte räcker lika långt som en ingenjörsexamen. Blir du ingenjör är du fortfarande attraktiv på marknaden.

Skulle nog tänka i dem banorna istället, vart jobben finns även för 40+are och vilka examina som är mest attraktiva.
Citera
Igår, 17:38
Medlem
Skicka in ansökan. Sätt bollen i rullning.

Så kan du hoppa av om det inte var något för dig. En utbildning är inte direkt bindande att starta.
Undvik dock CSN i högsta grad så långt det går. -Det däremot kan f-a till det för dig ordentligt om du väljer att hoppa av med återkrav blablabla

Och så länge det handlar om Gymnasie matte så bör det inte vara någon konst att passera & få ett G i. Snarare tvärtom, man nästan vara blåst på riktigt om man inte kan prestera ett G i även dom högre kurserna i gymnasie matematik.
Citera
Igår, 17:43
Moderator
pbos avatar
Frågeställningen rör studier i matematik inte matematikämnet.

Fysik, matematik och teknologi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
Igår, 17:49
Medlem
Är du inte ett geni ska du nog inte hålla på med matte. Speciellt inte på universitetsnivå.
Jag är ett geni och har läst mycket svår matematik, men det är ingen walk in the park.
Du måste ha ett stort intresse, sen måste du ha en viss begåvning också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in