Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-30, 16:42
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Poängen med forskning är att studera det vi inte förstår. Om vi bara ägnade oss åt sådant som vi förstår skulle vi fortfarande vara en apflock på savannen.
Vi Är en .. well, vi har iaf inte kommit speciellt långt sedan dess, den saken är klar.

Jag vill se en expansion nu igen, så vi säkrar äggkorgen. Vet inte hur man får fart på det, men att göra duktiga människor arga och låta stollen bakom spaceX köra sitt rejs kan ju iaf inte vara helfel
Citera
2024-11-30, 22:38
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men vad ni gapar om nåt ni inte förstår, som vi inte förstår och vars förklaring alltid varit out there. Två eller tre gånger nu?

Men det är bra att ni har engagemang
Vad får dig att tro att vi "inte förstår" något? Och vad får dig att säga att "förklaringen alltid varit out there"? Ursäkta, men vad vet du om det? Jag betvivlar att det ens finns någon "förklaring" till hur universum fungerar, som om det vore någon sorts gömd nyckel man behövde hitta. Och det är delvis önsketänkande: Jag hoppas att det inte finns någon "theory of everything" som reducerar precis hela vår verklighet till ett knippe ekvationer, ungefär som Maxwells ekvationer faktiskt sammanfattar hela den klassiska elektromagnetismen (men inte mer än så), och ser det som en förolämpning mot universum att ens få för sig det.

Det funkar liksom inte så i fysik och matematik att man läser igenom en ny forskningsartikel (speciellt inte en som som presenterar en helt ny formulering av kvantmekaniken) en gång och sedan har man fattat alltihop, ens om man är professor med väldigt liknande forskningsområden.

Det är genom just den här sortens diskussioner som saker går framåt och alltid har gått framåt i fysiken. Något annat sätt finns inte. Och en av konsekvenserna av det är för övrigt att om man inte även gillar resan utan bara längtar efter destinationen så har man valt fel fält.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-30 kl. 22:40.
Citera
Igår, 12:25
Medlem
Består verkligheten av odelbara stokastiska processer?

Hej Regulus,

Det du skriver är intressant, och tyder på att du är väl insatt i aktuell problematik.
Själv skriver jag sällan här på Flashback, men nyligen testade jag, genom att skriva ett inlägg,
”Begreppet Gud, ur ett annorlunda metafysiskt perspektiv”.
I inlägget ifråga finner du två citat, Citat A och Citat B.

Den här trådens rubrik innefattar ”stokastiska processer”.
"Process", tolkar jag som någon form av förändring, m a o närvaro av reell alt. imaginär tid.
Hur ser du på citat A och B, och deras roll med avseende på detta ?

/ Illusionen / Skalfaktorn
Citera
Igår, 19:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalfaktorn
Består verkligheten av odelbara stokastiska processer?

Hej Regulus,

Det du skriver är intressant, och tyder på att du är väl insatt i aktuell problematik.
Själv skriver jag sällan här på Flashback, men nyligen testade jag, genom att skriva ett inlägg,
”Begreppet Gud, ur ett annorlunda metafysiskt perspektiv”.
I inlägget ifråga finner du två citat, Citat A och Citat B.

Den här trådens rubrik innefattar ”stokastiska processer”.
"Process", tolkar jag som någon form av förändring, m a o närvaro av reell alt. imaginär tid.
Hur ser du på citat A och B, och deras roll med avseende på detta ?

/ Illusionen / Skalfaktorn

Se mitt svar här:

(FB) Begreppet Gud, ur ett annorlunda metafysiskt perspektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in