Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Jag har det sistone börjat intressera mig för det oförklarliga i all dess form som kan vara tecken på tidigare/kommande liv eller parallella universum.
Eftersom drömmar är det mest tillgängliga har jag funderat på återkommande drömmar jag haft sedan lång tid tillbaka och som jag ändå minns detaljerat.
Jag läste nyligen att man glömmer ca 90% av drömmen redan efter tio minuter från det att man vaknar upp och med tanke på att jag fortfarande minns mina drömmar så detaljrikt efter minst 10 år så tänker jag att just de drömmarna kanske är mer än drömmar. Jag har tänkt att försöka leta upp de platserna jag drömmer om men det är ju inte så lätt.
Kommer ni ihåg detaljer i gamla återkommande drömmar och har ni försökt ta er till platsen eller händelsen ni drömde om?
Ja, jag har en specifik dröm jag aldrig glömmer från min tidiga barndom. Min farsa hade en t-shirt med en SAAB-motor på, med "SAAB SCANIA" tryckt ovanför motorn.
I drömmen gick jag runt vilse i motorn, samtidigt som den var igång. Jag var tvungen att hoppa ner i ett cylinderhål och sedan "åka hiss" ner på kolven, men samtidigt ducka för tändstiftets gnista och sedermera antändning ovanför huvudet på mig. Nör jag väl åkt hiss ner i all världens fart fick jag balansera på den metallpinne som höll i själva kolven och försöka balansera mig ut, när jag väl tagit mig ut så ramlade jag dock alltid ner i elden/lavan nedanför och jag vaknade ur drömmen.
Drömde detta 4-5 ggr under min barndom och anledningen till att jag kunde visualisera det tror jag är för att barnprogrammet Kalle Klätterträd hade ett avsnitt kring hur en motor fungerade.
T-shirten finns bevarad i form av en gammal bild jag har i ett fotoalbum här hemma.
Konstigt, men vilken dröm är inte det?