• 1
  • 2
2024-11-24, 19:57
Medlem
billigosts avatar
Jag har det sistone börjat intressera mig för det oförklarliga i all dess form som kan vara tecken på tidigare/kommande liv eller parallella universum.

Eftersom drömmar är det mest tillgängliga har jag funderat på återkommande drömmar jag haft sedan lång tid tillbaka och som jag ändå minns detaljerat.

Jag läste nyligen att man glömmer ca 90% av drömmen redan efter tio minuter från det att man vaknar upp och med tanke på att jag fortfarande minns mina drömmar så detaljrikt efter minst 10 år så tänker jag att just de drömmarna kanske är mer än drömmar. Jag har tänkt att försöka leta upp de platserna jag drömmer om men det är ju inte så lätt.

Kommer ni ihåg detaljer i gamla återkommande drömmar och har ni försökt ta er till platsen eller händelsen ni drömde om?
Citera
2024-11-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag har det sistone börjat intressera mig för det oförklarliga i all dess form som kan vara tecken på tidigare/kommande liv eller parallella universum.

Eftersom drömmar är det mest tillgängliga har jag funderat på återkommande drömmar jag haft sedan lång tid tillbaka och som jag ändå minns detaljerat.

Jag läste nyligen att man glömmer ca 90% av drömmen redan efter tio minuter från det att man vaknar upp och med tanke på att jag fortfarande minns mina drömmar så detaljrikt efter minst 10 år så tänker jag att just de drömmarna kanske är mer än drömmar. Jag har tänkt att försöka leta upp de platserna jag drömmer om men det är ju inte så lätt.

Kommer ni ihåg detaljer i gamla återkommande drömmar och har ni försökt ta er till platsen eller händelsen ni drömde om?

Absolut, visserligen har jag en "drömbok" liggande brevid sängen o noterar i den direkt om jag drömt under natten. Vissa drömmar kommer jag ihåg som ett minne utan att ha läst. Bästa med att dokumentera är att det är lätt att avgöra vilka drömmar som upprepas.
Citera
2024-11-24, 20:04
Medlem
Citat:

Minns en del drömmar från barndomen. Tror dock inte att det är nåt speciellt med detta mer än att man helt enkelt har ett bra minne eller associerar dessa drömmar med något som gör dom lättare att minnas.
Citera
2024-11-24, 20:08
Medlem
Jag minns och återupplever några drömmar som jag haft för 20 år sedan. Väldigt euforiska drömmar som jag kan längta efter. En av dem utspelar sig på en plats som faktiskt existerar. Fick en smärre chock när jag upptäckte att den fanns. Har dock bara besökt den 1 gång.
Citera
2024-11-24, 20:08
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

Ja, jag har en specifik dröm jag aldrig glömmer från min tidiga barndom. Min farsa hade en t-shirt med en SAAB-motor på, med "SAAB SCANIA" tryckt ovanför motorn.

I drömmen gick jag runt vilse i motorn, samtidigt som den var igång. Jag var tvungen att hoppa ner i ett cylinderhål och sedan "åka hiss" ner på kolven, men samtidigt ducka för tändstiftets gnista och sedermera antändning ovanför huvudet på mig. Nör jag väl åkt hiss ner i all världens fart fick jag balansera på den metallpinne som höll i själva kolven och försöka balansera mig ut, när jag väl tagit mig ut så ramlade jag dock alltid ner i elden/lavan nedanför och jag vaknade ur drömmen.

Drömde detta 4-5 ggr under min barndom och anledningen till att jag kunde visualisera det tror jag är för att barnprogrammet Kalle Klätterträd hade ett avsnitt kring hur en motor fungerade.

T-shirten finns bevarad i form av en gammal bild jag har i ett fotoalbum här hemma.

Konstigt, men vilken dröm är inte det?
Citera
2024-11-24, 20:16
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Minns en del drömmar från barndomen. Tror dock inte att det är nåt speciellt med detta mer än att man helt enkelt har ett bra minne eller associerar dessa drömmar med något som gör dom lättare att minnas.

Jag läste lite innan om tallkottkörteln och den har tydligen fascinerart många sedan urminnes tider och tros av en del kunna kommunicera med andra världar/personer/väsen och tider.

De nämner också att ju äldre man blir desto mer "defekt" blir förmågan pga vår livsstil. Så det är ju inte så konstigt att man drömde mer som barn och hade fler deja vu-upplevelser.

Har du aldrig tänkt på att möta drömmarna på något sätt?
Citera
2024-11-24, 20:18
Medlem
Stenballes avatar
Tror att tråden borde ligga här: (FB) Sömn och drömmar
Citera
2024-11-24, 20:18
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Absolut, visserligen har jag en "drömbok" liggande brevid sängen o noterar i den direkt om jag drömt under natten. Vissa drömmar kommer jag ihåg som ett minne utan att ha läst. Bästa med att dokumentera är att det är lätt att avgöra vilka drömmar som upprepas.

Men har du analyserat drömmarna och kommit fram till något? Framför allt de drömmar som upprepats identiskt.
Citera
2024-11-24, 20:22
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ja, jag har en specifik dröm jag aldrig glömmer från min tidiga barndom. Min farsa hade en t-shirt med en SAAB-motor på, med "SAAB SCANIA" tryckt ovanför motorn.

I drömmen gick jag runt vilse i motorn, samtidigt som den var igång. Jag var tvungen att hoppa ner i ett cylinderhål och sedan "åka hiss" ner på kolven, men samtidigt ducka för tändstiftets gnista och sedermera antändning ovanför huvudet på mig. Nör jag väl åkt hiss ner i all världens fart fick jag balansera på den metallpinne som höll i själva kolven och försöka balansera mig ut, när jag väl tagit mig ut så ramlade jag dock alltid ner i elden/lavan nedanför och jag vaknade ur drömmen.

Drömde detta 4-5 ggr under min barndom och anledningen till att jag kunde visualisera det tror jag är för att barnprogrammet Kalle Klätterträd hade ett avsnitt kring hur en motor fungerade.

T-shirten finns bevarad i form av en gammal bild jag har i ett fotoalbum här hemma.

Konstigt, men vilken dröm är inte det?

Har du ingen mer teori om att drömmen kan vara applicerbar på någon händelse av betydelse?
Citera
2024-11-24, 20:25
Medlem
RollonHomies avatar
För mig är det de mest hemska mardrömmarna jag hade som liten och i ungdomen som ligger kvar i minnet. Alla andra drömmar verkar raderas ganska snabbt.

Jag vet att jag har haft riktigt häftiga sexdrömmar och att när jag vaknade ur dom gjorde allt för att kunna somna om och återvända för ett "avslut", men det hände aldrig. Vad de handlade om kan jag inte komma ihåg, allt jag minns är kampen för att återvända till dom.

Men meningslösa mardrömmar håller sig på nåt konstigt vis kvar i minnet.
Citera
2024-11-24, 20:30
Medlem
billigosts avatar
Jag jag en speciell dröm jag drömt flera gånger om, och som utspelat sig på exakt samma sätt och exakt samma plats.

Jag sitter och väntar på ett tåg vid vad jag förmodar en äldre tågstation. Det finns spår mellan två slags mindre torn som ligger parallellt men ca 100 meter ifrån varandra där man kan sitta och vänta och nedanför denna perrong finns ett spår till. Jag sitter och väntar och väntar på någon som aldrig dyker och plötsligt av någon anledning blir det bråttom och jag hoppar på ett tåg längre ner i förbifarten.

Jag har under hela tiden funderat på vem jag väntar på, finns denna plats och vad händer om jag tar mig till platsen och upplever samma sak men träffar personen?

Jag halkar även in på teorier om paralellalla universum och tidslinjer och funderar på om det är sådant som kan ändra historien.

Det är ingen som har någon aning om vilken station det kan vara?
Senast redigerad av billigost 2024-11-24 kl. 20:35.
Citera
2024-11-24, 20:58
Medlem
Jag röker alltid gräs så jag drömmer aldrig. Får inte någon REM-sömn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem