Nu är inte SVT beklämda, eftersom det är ett mediaföretag oförmöget att ha någon som helst känsla, utan de har haft ett inslag som belyser och diskuterar ett problematiskt samhällsfenomen.
Det är ett demokratiproblem värt att belysa. Demokrati behöver en informerad allmänhet för att fungera. Och det här handlar om att en stor del av befolkningen har förvirrats så av desinformation och konspirationsteorier att de inte vet vad som är fakta eller hittepå. Detta är något alla borde vara oroliga över.
Citat:
Ursprungligen postat av
hodde
Det är bedrägligt utformat.
"En av fyra svenskar osäkra på om människan påverkar klimatet" skrivs det.
Men påståendet att ta ställning till löd: miljöförändringar är i huvudsak orsakade av mänskliga aktiviteter.
Det betyder inte att att de osäkra inte tror människan påverkar.
Tror inte vinklingar som dessa gynnar något.
Jag skulle kunna skriva andra påståenden här, och dra andra slutsatser som är inkorrekta, jag hoppas jag slipper det, jag är ingen "klimatförnekare".
Om de svarande 19 procenten tror att människan påverkar lite grann, eller inte alls är av mindre betydelse eftersom deras svar betyder att de antingen saknar kunskap om eller har en avvikande uppfattning om klimatet än forskningen, för där råder inga tvivel alls om att den pågående uppvärmningen i huvudsak beror på mänskliga aktiviteter. Oavsett vilket är det ett problem med en stor del av befolkningens kunskapsnivå i ett mycket viktigt ämne.