Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 20:40
Medlem
Olduvais avatar
I Rapport 19:30 idag så var det ett intressant klago-inslag som handlade om att 73% av svenskar tror på mänsklig klimatpåverkan. Jag ingår själv i denna skara. Men samtidigt tycker jag att det är konstigt att SVT tycker att det är bedrövligt att endast en överhängande majoritet håller med dem (alla på SVT är miljöpartister).

Jag ser det som ytterligare ett tecken på vänsterns totalitära läggning. Man tolererar inte längre att folk kan tycka olika, även om det bara rör sig om en minoritet.

Överrreagerar jag? Vad tycker folk?
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Hamadryads avatar
Man tycker väl att det är märkligt att det i förlängningen är en misstro på vetenskapen
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Det är lite märkligt. Vi pumpar upp olja ur marken och bränner upp det så att det bildas koldioxid, alltså påverkar människan hur stor andelen koldioxid är i atmosfären. Koldioxid är en växthusgas. Där borde det vara end of discussion om att människan påverkar klimatet. Frågan är om det är en katastrof, om det ens är signifikant eller om det till och med kanske är bra.

Själv tror jag snarare att det är en fultolkning över hur frågan ställts i undersökningen, eventuellt att den kunnat misstolkas.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad är det för rapport Rapport hänvisar till, "förra årets undersökning"? Det finns en "Klimatkris - attityder och agerande (nr 2024:17)" där ca 9000 tillfrågats förra året varav hälften svarat, fast den frågan förekommer inte där (men jag kanske letar slarvigt).

I övrigt redogjorde inslaget ganska bra för kunskapsresistensens patologi, där ett par självutnämnda kalsonghjon anser sig förstått saken bättre än hundra procent av forskarna, som nämndes.
Citera
Igår, 21:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det är lite märkligt. Vi pumpar upp olja ur marken och bränner upp det så att det bildas koldioxid, alltså påverkar människan hur stor andelen koldioxid är i atmosfären. Koldioxid är en växthusgas. Där borde det vara end of discussion om att människan påverkar klimatet. Frågan är om det är en katastrof, om det ens är signifikant eller om det till och med kanske är bra.

Själv tror jag snarare att det är en fultolkning över hur frågan ställts i undersökningen, eventuellt att den kunnat misstolkas.
Dock var det ju betydligt högre koldioxidhalt i atmosfären under tiden då dinosaurierna levde - omkring 100ggr högre än vad nivån är idag. Då fanns det inga människor som släppte ut en massa hemsk koldioxid - hur kunde det gå till? Både växter och djur blev enormt stora under den tiden, hur kan det stämma? Alla borde väl dött av den döds-hemska koldioxiden - eller?
Citera
Igår, 21:40
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
I Rapport 19:30 idag så var det ett intressant klago-inslag som handlade om att 73% av svenskar tror på mänsklig klimatpåverkan. Jag ingår själv i denna skara. Men samtidigt tycker jag att det är konstigt att SVT tycker att det är bedrövligt att endast en överhängande majoritet håller med dem (alla på SVT är miljöpartister).

Jag ser det som ytterligare ett tecken på vänsterns totalitära läggning. Man tolererar inte längre att folk kan tycka olika, även om det bara rör sig om en minoritet.

Överrreagerar jag? Vad tycker folk?
Tycker SVT att det är bedrövligt?
Citera
Igår, 21:47
Medlem
anomaligns avatar
Nu är inte SVT beklämda, eftersom det är ett mediaföretag oförmöget att ha någon som helst känsla, utan de har haft ett inslag som belyser och diskuterar ett problematiskt samhällsfenomen.

Det är ett demokratiproblem värt att belysa. Demokrati behöver en informerad allmänhet för att fungera. Och det här handlar om att en stor del av befolkningen har förvirrats så av desinformation och konspirationsteorier att de inte vet vad som är fakta eller hittepå. Detta är något alla borde vara oroliga över.

Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Det är bedrägligt utformat.

"En av fyra svenskar osäkra på om människan påverkar klimatet" skrivs det.

Men påståendet att ta ställning till löd: miljöförändringar är i huvudsak orsakade av mänskliga aktiviteter.

Det betyder inte att att de osäkra inte tror människan påverkar.

Tror inte vinklingar som dessa gynnar något.

Jag skulle kunna skriva andra påståenden här, och dra andra slutsatser som är inkorrekta, jag hoppas jag slipper det, jag är ingen "klimatförnekare".

Om de svarande 19 procenten tror att människan påverkar lite grann, eller inte alls är av mindre betydelse eftersom deras svar betyder att de antingen saknar kunskap om eller har en avvikande uppfattning om klimatet än forskningen, för där råder inga tvivel alls om att den pågående uppvärmningen i huvudsak beror på mänskliga aktiviteter. Oavsett vilket är det ett problem med en stor del av befolkningens kunskapsnivå i ett mycket viktigt ämne.
Senast redigerad av anomalign Igår kl. 22:04.
Citera
Igår, 21:50
Medlem
Det är bedrägligt utformat.

"En av fyra svenskar osäkra på om människan påverkar klimatet" skrivs det.

Men påståendet att ta ställning till löd: miljöförändringar är i huvudsak orsakade av mänskliga aktiviteter.

Det betyder inte att att de osäkra inte tror människan påverkar.

Tror inte vinklingar som dessa gynnar något.

Jag skulle kunna skriva andra påståenden här, och dra andra slutsatser som är inkorrekta, jag hoppas jag slipper det, jag är ingen "klimatförnekare".
Citera
Igår, 21:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod

Så som jag tolkar inslaget så var frågan "klimatförändringar är i huvudsak orsakat av mänskliga aktiviteter". 73% svarade ja.

Pinsamt när SVT:s reporter berättar stolt i inslaget: "trots att vetenskapen har slagit fast att det är den mänskliga aktiviteten som ligger bakom förändringar i klimatet". Vetenskapen är ingen enhetlig materia som kan ge oss objektiva svar på hur verkligheten förhåller sig. Faktum är att 99% av alla vetenskapliga teorier som någonsin existerar har förr eller senare bevisats vara falska. Om 100 år kommer antagligen nya forskningsrön kommit fram till någonting som vi idag inte ens kan föreställa oss. Men för SVT handlar inte klimat och miljö om vad vetenskapen säger, utan det är en religion för dem.
Citera
Igår, 22:17
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Så som jag tolkar inslaget så var frågan "klimatförändringar är i huvudsak orsakat av mänskliga aktiviteter". 73% svarade ja.

Pinsamt när SVT:s reporter berättar stolt i inslaget: "trots att vetenskapen har slagit fast att det är den mänskliga aktiviteten som ligger bakom förändringar i klimatet". Vetenskapen är ingen enhetlig materia som kan ge oss objektiva svar på hur verkligheten förhåller sig. Faktum är att 99% av alla vetenskapliga teorier som någonsin existerar har förr eller senare bevisats vara falska. Om 100 år kommer antagligen nya forskningsrön kommit fram till någonting som vi idag inte ens kan föreställa oss. Men för SVT handlar inte klimat och miljö om vad vetenskapen säger, utan det är en religion för dem.

Helt rätt, det finns ingen absolut sanning. Men det hela är en religion som ska dyrkas.

Det sjuka är ju att man kommit på nedlåtande uttryck som "klimatförnekare" till de som inte tror på religionen. Vem fan "förnekar klimatet"?

Hade det varit en fri forskning skulle man inte kasta nedsättande uttryck på de som tvivlar. I en fri forskning uppmuntrar man de som tvivlar att försöka slå hål på bubblan. Det är så vetenskapen utvecklas och tar sig framåt. Genom att kväva alla alternativa teorier dödar man vetenskapen.
Citera
Igår, 22:20
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Faktum är att 99% av alla vetenskapliga teorier som någonsin existerar har förr eller senare bevisats vara falska.
Det där låter som en siffra du dragit fram ur röven, en källa tack?
Citera
Igår, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dock var det ju betydligt högre koldioxidhalt i atmosfären under tiden då dinosaurierna levde - omkring 100ggr högre än vad nivån är idag. Då fanns det inga människor som släppte ut en massa hemsk koldioxid - hur kunde det gå till? Både växter och djur blev enormt stora under den tiden, hur kan det stämma? Alla borde väl dött av den döds-hemska koldioxiden - eller?
Nä, de som är rädda för koldioxiden vet nog egentligen inte riktigt vad de är rädda för. Havsnivå spås öka som mest med 6 mm per år, dvs 60 cm per hundra år eller 6 meter per 1000 år. Ingen syndaflod direkt att vara rädd för i heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in