• 1
  • 2
2024-11-24, 23:00
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Kunder med insättningar över 250 tusen dollar i den lilla insolventa banken First National Bank of Lindsay drabbas av reglerna om bail-in i stället för bail-out. Allt som överskrider 250 tusen ersätts bara till hälften:

https://www.ft.com/content/91c75c9e-...1-3d16322ba02c

I Sverige är insättningsgarantin en miljon kronor. Om man har mer än så på en bank gör man klokt i att se över sina finanser.
Citera
2024-11-24, 23:26
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Kunder med insättningar över 250 tusen dollar i den lilla insolventa banken drabbas av reglerna om bail-in i stället för bail-out. Allt som överskrider 250 tusen ersätts bara till hälften:

https://www.ft.com/content/91c75c9e-...1-3d16322ba02c

I Sverige är insättningsgarantin en miljon kronor. Om man har mer än så på en bank gör man klokt i att se över sina finanser.
Vad får dig att tro att våra banker är lika illa ute som den lilla amerikanska skitbanken? Dessuom hur många är det här som har mer en 1 miljon på ett konto i en bank?
Citera
2024-11-24, 23:30
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vad får dig att tro att våra banker är lika illa ute som den lilla amerikanska skitbanken? Dessuom hur många är det här som har mer en 1 miljon på ett konto i en bank?

Finanssystemet i hela världen, eller åtminstone hela västvärlden, hänger ihop. Börjar man tillämpa dessa regler i USA så lär de börja tillämpas här också.

Jag har inte någon särskild koll på svenska banker i relation till amerikanska, men alla banker är illikvida vid en uttagsstorm och ofta insolventa.

Jag vet många som har mer än en miljon kronor på banken. Det är nog inte helt ovanligt.
Citera
2024-11-24, 23:33
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Swedbank har suttit i skiten flera gånger senaste två decennierna. 2008 var det bara timmar från att banken stupade.
Citera
2024-11-24, 23:38
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Finanssystemet i hela världen, eller åtminstone hela västvärlden, hänger ihop. Börjar man tillämpa dessa regler i USA så lär de börja tillämpas här också.

Jag har inte någon särskild koll på svenska banker i relation till amerikanska, men alla banker är illikvida vid en uttagsstorm och ofta insolventa.

Jag vet många som har mer än en miljon kronor på banken. Det är nog inte helt ovanligt.
Du verkar inte förstå att 250000 dollar är mer en 1 miljon svenska kronor?
Tipsa dina polare att det är korkat att ha 1 miljon på ett konto i banket. Det finns massor av bättre alternativ...
Citera
2024-11-24, 23:39
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Du verkar inte förstå att 250000 dollar är mer en 1 miljon svenska kronor?
Tipsa dina polare att det är korkat att ha 1 miljon på ett konto i banket. Det finns massor av bättre alternativ...

Insättningsgarantin är högre i USA än i Europa.

Jag tipsar då och då om detta och annat, men de verkar inte ta risken på allvar. Och det är inte mina pengar eller mitt ansvar.
Citera
2024-11-24, 23:41
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Swedbank har suttit i skiten flera gånger senaste två decennierna. 2008 var det bara timmar från att banken stupade.
OK! Du har inte kollat in kallendern? Det är 2024 nu!
När senast gick en svensk bank i KK?
Hur många svenskar har hittills drabbats av att vi bara har 1 miljon i bankgaranti?
Citera
2024-11-24, 23:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Jag tipsar då och då om detta och annat, men de verkar inte ta risken på allvar. Och det är inte mina pengar eller mitt ansvar.
Det är ju bara att sprida ut pengarna på flera banker så har du garantin på varje bank för sig.
Citera
2024-11-24, 23:44
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:

Själv har jag aldrig mer än några hundra tusen på nåt konto innan jag flyttar pengarna till bättre ställen om jag inte direkt ska använda pengarna.
! miljon i bankgaranti är tillräckligt för att med en fungerande hjärna
Citera
2024-11-24, 23:45
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Hur många svenskar har hittills drabbats av att vi bara har 1 miljon i bankgaranti?

Ingen. Och fram till händelsen i TS hade ingen i USA drabbats av det heller.

Men reglerna har ändrats sedan finanskrisen 2008-2009, så nu kan man uttryckligen drabbas av en bail-in på allt som överskrider insättningsgarantin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-11-24 kl. 23:58.
Citera
2024-11-24, 23:46
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är ju bara att sprida ut pengarna på flera banker så har du garantin på varje bank för sig.

Ja, det är det minsta man kan göra. Om man inte har dussintals miljoner, ty då räcker väl knappt bankerna i Sverige till.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-11-24 kl. 23:50.
Citera
2024-11-25, 00:01
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Tror du att datumet i almanackan utgör garant för att inte en svensk bank kan kursa?

Marginalen Bank sitter för övrigt i skiten och har varit en följetong i media.

Tittar vi lite längre bak så räddade staten både Nordbanken och Gotabanken från konkurs under finanskrisen 91-94 och även SEB höll på att gå omkull då men klarade sig med ett nödrop.

Som tidigare skrivits, världsekonomin sitter ihop och Sverige är inte en skyddad verkstad där inget dåligt händer på riktigt. Man måste vara bra korkad om man tror det. Å andra sidan är många svenskar riktigt naiva…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in