Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Intressant - någonstans ska det ju börja. Ett förtydligande bara (kanske du kan detta, men många kan det inte): Insättningsgarantin gäller likvider, dvs. du kan inte förlora pengar om du äger aktier om banken där du köpt aktierna går i konkurs, precis som att du inte kan förlora en bostad bara för att du köpt en bostad genom en mäklare, och mäklaren sen går i konkurs. Bostaden är din, precis som att aktierna är dina. Däremot kan det vara farligt att ha en likvid större än en miljon ståendes.
Någon skrev att det är korkat att ha det, men om man rör sig med större kapital så hamnar man emellanåt i lägen där man behöver vara sidelinead och stå redo med några miljoner i kapital. Ibland under flera månader eller år, beroende på hur uselt (eller duktigt!) man timear marknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Är du säker på att du är uppdaterad med de senaste reglerna? Jag har läst att värdepapper som man har i en depå bara är försäkrade upp till en viss summa (250k kr eller så) och att resten kan gå förlorade på liknande sätt som bankpengar över en miljon kr.
Har för mig att det är som Stig-Britt skriver, men är heller ingen expert. Har man, som jag och många andra, amerikanska aktier i Avanza borde de omöjligen kunna tillfalla konkursboet/banken, de måste ju tillhöra mig. Tycker man ..
Vore uppskattat om någon riktigt kunnig på området kunde kommentera saken i tråden.