2024-11-25, 05:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dags o bygga dator behöver minnen, tittar på moderkort som tar 5200-8000mhz bläddra runt lite på black friday, för många år sen när jag byggde dator behövde man matcha minneshastighet med processor för att inte dras med en massa förseningar o skit, långsammare minnen kunde med andra ord vara snabbare.

Hur ser det ut nuförtiden med minneshastighet och amd processorer, är det snabbaste möjligaste som gäller eller kan det bli snabbare med lite långsammare minnen? utöver frekvens nåt mer som man bör hålla ett öga på?

Vilka tillverkare ska man titta efter och vilka skyr man som pesten?
/A.A
Citera
2024-11-25, 05:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
dessa kostar i stort sett samma men cl30 vs cl36, hur mycket roll spelar det?

2 x 32 GB DDR5
6000 MHz
CL 36

2 x 32 GB DDR5
6000 MHz
CL 30
Citera
2024-11-25, 06:18
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
dessa kostar i stort sett samma men cl30 vs cl36, hur mycket roll spelar det?

2 x 32 GB DDR5
6000 MHz
CL 36

2 x 32 GB DDR5
6000 MHz
CL 30
Skulle påstå att det inte är märkbart skillnad så länge du basic grejer
Corsair är gamla i gemet och pålitlig
Citera
2024-11-25, 10:44
Medlem
grekkoz1s avatar
Den där CL-serien fortsätter en bit till, exempelvis CL36-36-36 eller CL30-40-40, det är där det kan göra VISS skillnad, vi snackar i våra liv omätbar skillnad om det skulle stå exempelvis för ett minne CL36-36-40, men rent tekniskt finns det skillnad.

Många menar också att DDR4 är lika kraftfulla som DDR5 minnen, spelmässigt har jag sett resultat där jag undrar ens om varför man valt att uppgradera till helt nya minnessystem. Men det är nästan enbart för att få konsumenter att pumpa in mer pengar till marknaden.

Annars är det längre latens, CL, som bidrar till snabba minnen, även om priset inte drar i väg skyhögt så ta ändå längre, och landa runt 6000MHz, det ska vara det mest optimala.
Man kan även trimma minnena genom program antingen i BIOS eller minnenas egna driv-program, youtuba fram vilka minnen du tänker på och sen lägg till + clock/overclock.
Citera
2024-11-25, 15:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Den där CL-serien fortsätter en bit till, exempelvis CL36-36-36 eller CL30-40-40, det är där det kan göra VISS skillnad, vi snackar i våra liv omätbar skillnad om det skulle stå exempelvis för ett minne CL36-36-40, men rent tekniskt finns det skillnad.
jotack inget kan vara enkelt, hitta en video på youtube med nån som jämförde cl30 med cl36, cl36 kom in 1-3fps bättre pga lite tightare andravärden.

Citat:
Annars är det längre latens, CL, som bidrar till snabba minnen, även om priset inte drar i väg skyhögt så ta ändå längre, och landa runt 6000MHz, det ska vara det mest optimala.
6000mhz cl30 = 20ns / 6400mhz cl36 = 22.5ns

Bläddra runt lite och 6000mhz har större utbud och grovt räknat 500kr billigare
Citera
2024-11-25, 15:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Skulle påstå att det inte är märkbart skillnad så länge du basic grejer
Corsair är gamla i gemet och pålitlig
corsair är jag inte så förtjust i, haft rätt hög failure rate med corsair-minnen dessutom typen av fel som inte märks förräns skiten träffat fläkten.

I min nuvarande dator har 2 stickor köpt vid olika tillfällen lagt av och båda gångerna upptäckte jag det när säkerhetskopiering av systemdisken inte klarade en verifiering, windows funkade men alla filer som packades blev korrupta.
Citera
2024-11-25, 15:53
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
corsair är jag inte så förtjust i, haft rätt hög failure rate med corsair-minnen dessutom typen av fel som inte märks förräns skiten träffat fläkten.

I min nuvarande dator har 2 stickor köpt vid olika tillfällen lagt av och båda gångerna upptäckte jag det när säkerhetskopiering av systemdisken inte klarade en verifiering, windows funkade men alla filer som packades blev korrupta.

Vad tycker du om Kingston?
https://www.inet.se/produkt/5306757/...d-expo-xmp-3-0
Citera
2024-11-25, 20:58
Medlem
Jag tänker hålla koll på dessa.. om dom blir lite billigare, annars köper jag dom för 2200:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13438177
Kingston har fått rätt bra recensioner och behöver du inte RGB så tror jag det är ett bra val...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in