Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det var nog dr de brjade g fel.
De lt frvnade och frgade igen nr ATC meddelade att de skulle f ILZ Z 19 och undrade om det var via punkten MIZOP. De hade frmodligen frberett sig p en annan approach och inte riktigt hunnt med att ndra rutten i FMC:n.
tminstone verkar det s eftersom de skt ver grundlinjen nr de svngde final och sedan brjade sjunka innan de var etablerade. Det, samt alla felterlsningar till ATC, tyder p att arbetsbelastningen vid det laget var hg.
Det ser ut som att vertical speed varierat rtt mycket under final, som att de jagat glidbanan. Det har tidigare i trden freslagits att de PF kanske handflg redan dr, vilket kan vara troligt om de haft FMC:n programmerad p ngot annat. Att de sedan skruvade bort sig p frekvensen lr ha kat arbetsbelastningen nnu mer och gjort att PM inte lngre kunde assistera PF:s frsk att stabilisera dem p ILS:en.

Srskilt om dom haft varningar skrikande.
Typ terrain, terrain glide slope.
Det har nog varit stress p jobbet.

Men att banka p s lg hjd r hgst onormalt.

Jag fr lite vibbar frn Flydubai's crash

"This caused the nose to pitch up significantly, and the captain (who was flying the airplane) attempted to counter the force with considerable effort on the control column.[1]: 148  The captain pressed the nose-down trim switch, but continued to push the control column as well. This caused the aircraft to pitch down and enter a 45-degree"
Citera
Igår, 23:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Flygplanet totalt exploderar vid markkontakt. Hur kunde de tre ens verleva detta eldinferno?
Verkar 2 dda hittills.
Citera
Igår, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Frst och frmst tack fr alla info du och andra kunnig gett om detta. ntligen kunde man byga p sina MS Fligt Simulator-kunskaper;-)

Vad det gller Boeing frn 90-talet fick jag detta frn AI:
The Boeing 737 aircraft from the early 1990s, specifically the 737 Classic series (which includes the 737-300, 737-400, and 737-500), do not have a pusher. The 737 Classics are powered by CFM International CFM56 high-bypass turbofan engines mounted under the wings, similar to earlier models

D gr det ju att anvnda AI till ngonting vettigt!
Bra jobbat!
Citera
Igår, 23:24
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
31 r r vl ingen lder fr ett plan?
Nej man underhller ju planet och uppdaterar elektroniken lpande s att allt ska fungera skert.
Citera
Igår, 23:26
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Srskilt om dom haft varningar skrikande.
Typ terrain, terrain glide slope.
Det har nog varit stress p jobbet.

Men att banka p s lg hjd r hgst onormalt.
Det gr inte ens att banka en 737 s snabbt. De mste ha stallat vingen.

Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag fr lite vibbar frn Flydubai's crash

"This caused the nose to pitch up significantly, and the captain (who was flying the airplane) attempted to counter the force with considerable effort on the control column.[1]: 148  The captain pressed the nose-down trim switch, but continued to push the control column as well. This caused the aircraft to pitch down and enter a 45-degree"
Fast dr hade de krt trimmen lngt ur balans.

Citat:
Frst och frmst tack fr alla info du och andra kunnig gett om detta. ntligen kunde man byga p sina MS Fligt Simulator-kunskaper;-)

The Boeing 737 aircraft from the early 1990s, specifically the 737 Classic series (which includes the 737-300, 737-400, and 737-500), do not have a pusher. The 737 Classics are powered by CFM International CFM56 high-bypass turbofan engines mounted under the wings, similar to earlier models
737 NG och MAX har ngot som heter EFS. Det r inte en pusher men det kar spakkraften om man fortstter att dra.
Skulle gissa att Classic funkar ungefr likadant.
Citat:
Stall identification and control is enhanced by the yaw damper, the Elevator Feel
Shift (EFS) module and the speed trim system. These three systems work together
to help the pilot identify and prevent further movement into a stall condition.
During high AOA operations, the Stall Management/Yaw Damper (SMYD)
reduces yaw damper commanded rudder movement.
The EFS module increases hydraulic system A pressure to the elevator feel and
centering unit during a stall. This approximately doubles control column forces.
The EFS module is armed whenever an inhibit condition is not present. Inhibit
conditions are: on the ground, radio altitude less than 100 feet and autopilot
engaged. However, if EFS is active when descending through 100 feet RA, it
remains active until AOA is reduced below approximately stickshaker threshold.
There are no flight deck indications that the system is properly armed or activated.
Citera
Igår, 23:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag skall villigt erknna att 737:an inte r min specialitet.
727 vet jag i mn de finns kvar har pusher, men Boeing kanske inte ansg att 737 behvde det d det inte r en T-tail? Men det verkar dumsnlt att inte montera det.
Men som du sger s opererar ju MCAS p hjdrodertrimmen.
Mm, nr jag tnker p det s har alla andra flygplan jag flugit som haft pusher vart just flygplan med T-tail, enda undantagen har varit SAAB familjen, de har pusher men ingen T-tail.

Ngonstans runt 50-70kg kan stmma, problemet r att kraften kommer p en gng, tnk dig att du lgger fingrarna runt en skivstng p 50-70kg och s lossnar den helt pltsligt frn sitt fste.
Jag hller ej emot den kraften precis nr det hnder men jag orkar vermanna den efter ngon sekund, tillrckligt lnge fr att den andre piloten skall kunna disarmera den.
Det stmmer att den automatiskt kopplas in och ut beroende p klafflge och hjd.

Skall ta mig en ordentlig glutt p ditt klipp igen, men som sagt det r svrt att se.
Hur som haver s kan vi nog vara verens om att det var den mnskliga faktorn den hr gngen.

Ja, nr man konstruerar maskiner vill man ju inte begrnsa styrfrmgan om man inte mste. S pushers generellt r p T-tails eller om maskinerna annars riskerar att hamna i en deep stall som inte gr komma ut p.ga att man maskar stabben. Vet inte, men skulle gissa att det inte frekommer maskiner med pusher som inte behver det av sna skl. P samma stt r de ofta inaktiverade infr landning (m.ht radiohjd + kanske ev. konfiguration).

Oavsett det s r det ganska uppenbart en abrupt noshjning i mina gon, men bde noshjningen och vikningen r sekundra hr. D hade de s att sga redan effektuerat ihjlslagningen av sig sjlva.

Har plottat profilen de kom in p och de r under proceduren, inne i protected area under en lng del av inflygningen nr de frsker bli etablerade. De mste ha haft GPWS Mode 5 p slutet, i.o.m under glidbanan och hgt sjunk.
Det hr haveriet knns att det r lika galet och med s mnga anledningar att g runt som Pakistan flight 8303.
Citera
Igår, 23:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Tack fr klippet! Hade inte sett det innan!

Har du hrt liveatc?

Det finns en youtuybe dr man klippt ihop approachen och TWR. Det finns mnga tecken tidigt p att de hller p att stta sig i en dligt sits.

https://www.youtube.com/watch?v=aAUUteXo9rY
Citera
Igår, 23:49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Superbra att veta att 737 inte drivs av skjutande propellrar (vilket r det din AI tolkar och svarar p, eftersom den sedan pratar om motorerna). Tack fr din insats!
Citera
Igår, 23:52
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Har du hrt liveatc?

Det finns en youtuybe dr man klippt ihop approachen och TWR. Det finns mnga tecken tidigt p att de hller p att stta sig i en dligt sits.

https://www.youtube.com/watch?v=aAUUteXo9rY

De har fipplat med kontrollerna fr att frska stlla in/fnga ILS som de inte var beredda p och helt missat att flyga planet. Nr de upptcker detta drar de reflexmssigt nosen uppt utan att ha airspeed och det r finito.
Citera
Igår, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja europeiska skerhetskllor uppger att det r en teori d ryska agenter tidigare snt sjlvantndande frsndelser. Dremot blir resultatet inom kort det motsatta mot din gissning. Nmligen: Putin nowhere.

Europeiska "skerhetskllor" bryr sig ofta mer om narrativ n vad som r sant.
Citera
Idag, 00:00
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

737 NG och MAX har ngot som heter EFS. Det r inte en pusher men det kar spakkraften om man fortstter att dra.
Skulle gissa att Classic funkar ungefr likadant.

Ja, exakt. Det enda rimliga r att man faktiskt tog spaken i magen nr man sg marken komma vilket ledde till en abrupt noshjning vilket fick ena vingen stalla (oavsett eventuella puschers, eller EFS i detta fall).

Man kan egentligen avskriva alla teorier om fel p flygplanet innan det tog i marken.

Vi som jobbar i branschen kommer f detta som ett exempel att jobba med p CRM och MCC-utbildningar.
Citera
Idag, 00:02
Medlem
Citat:

Fast dr hade de krt trimmen lngt ur balans.

Nu har jag sett farterna dom kom under 200 knop
frst p 2400 ft, frklarar varfr dom skt ver.

150 knop p 650 ft som var sista angivelse.

Frmodligen idle hela vgen.

Dom kanske hade speedbrake och glmt landingflap pltsligt var dom p fel sida om dragkurvan. S tar det tid fr motorerna att spinna upp. Nr dom mrker hur lgt dom r.
Stallscenario
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in