Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 10:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jo det har jag. Dessutom har jag drivit företag i flera decennier och utöver det ströläst nationalekonomi. Forfarande kvarstår frågan vad man egentligen kommer åt med momsen som man inte kommer åt på annat vis, liksom vad man styr med olika momssatser. Kan du exempelvis svara på vad man egentligen uppnår med att företagen redovisar momsen separat?

Nä. Faktiskt inte. Det är varken min eller Flashbacks uppgift att utbilda ett latarsel som du.

Det finns så många artiklar i ämnet som beskriver varför både oms och moms infördes. Det finns så många artiklar som förklarar skillnaden mellan omsättning och mervärden som uppstår i produktionsledet.

De artiklarna bordet du kan du ta åt dig, du som har så jävla många högskolepoäng.

Om du nu har det, det verkar jävligt tveksamt.
Citera
Idag, 10:29
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det som är bra med momsen är att det är mycket svårt eller i stort sett omöjligt att undvika den om du vill konsumera något. Därför är det svårt att ersätta den med något som skulle få samma effekt. Den enda skatten jag kommer på som är lika svår att undvika är fastighetsskatten.
Det räcker med att köpa varan eller tjänsten i ett annat land för att ducka momsen. Precis som med de flesta skatter så krävs det en viss inkomst för att göra ett sådant skatteupplägg. Egentligen är det nog den lättaste skatten att kringgå eftersom du kan vara fullt skattskyldig i Sverige men ändå komma undan den.

Moms kan egentligen ses som en turistskatt.
Citera
Idag, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det räcker med att köpa varan eller tjänsten i ett annat land för att ducka momsen. Precis som med de flesta skatter så krävs det en viss inkomst för att göra ett sådant skatteupplägg. Egentligen är det nog den lättaste skatten att kringgå eftersom du kan vara fullt skattskyldig i Sverige men ändå komma undan den.

Moms finns i de flesta länder.
Citera
Idag, 10:38
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Som privatperson finns det rätt gott om framför allt tjänster men även en hel del varor som är svåra att köpa utomlands. Det man kan fiffla med är väl sällanköp som till exempel elektronik. Ens vanliga konsumtion blir svår att undvika moms på.

Kollar jag igenom mina utlägg för en månad är det väldigt få saker som jag kan köpa utomlands och därmed undvika moms.
Citera
Idag, 10:40
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Rimligt. Men momsen är ju avdragsgill för företag och då inställer sig frågan varför? Den skulle ju lika gärna kunna redovisas med övriga intäkter och utgifter alltså inte separat som nu sker.
Fördelen med det är att man skapar incitament för företagen att ta ut moms. Man bygger ett system där den som säljer en vara eller tjänst ansvarar för att momsen betalas korrekt.
Citera
Idag, 10:44
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Moms finns i de flesta länder.
Visst. Men skattesatsen varierar väldigt mycket. Alla länder har inte lika stor andel vit ekonomi som Sverige har.
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Som privatperson finns det rätt gott om framför allt tjänster men även en hel del varor som är svåra att köpa utomlands. Det man kan fiffla med är väl sällanköp som till exempel elektronik. Ens vanliga konsumtion blir svår att undvika moms på.

Kollar jag igenom mina utlägg för en månad är det väldigt få saker som jag kan köpa utomlands och därmed undvika moms.
Det man gör är givetvis dubbel bosättning. Du konsumerar helt enkelt det mesta när du är utanför Sverige. Därav krävs det en viss inkomst för att kunna komma undan. Visst, livsmedel och el m.m. är svårt att ducka.
Citera
Idag, 10:47
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jo det har jag. Dessutom har jag drivit företag i flera decennier och utöver det ströläst nationalekonomi. Forfarande kvarstår frågan vad man egentligen kommer åt med momsen som man inte kommer åt på annat vis, liksom vad man styr med olika momssatser. Kan du exempelvis svara på vad man egentligen uppnår med att företagen redovisar momsen separat?

Kortfattat svar:
Jag inbillar mig att rationalen är om man sprider ut skatterna över all tänkbar verksamhet, kan konsumenten förledas att tro det sammanlagda skattetrycket är lägre än vad det faktiskt är. (många bäckar små)
Detta knep fungerade nog utmärkt på 60 - 70talet.
Omvänt, om man skulle lägga den totala skattesatsen i en post, jmf Astrid Lindgrens insikt, skulle det sannolikt bli ytterst svårt att upprätthålla det enorma skattetryck som vi faktiskt har i Sverige och som få de facto ylar högt om.
Citera
Idag, 10:55
Medlem
Från början var omsen tillfällig, men det sjuka är ju moms på redan beskatta sak, tex elen som nu är uppe i 53 %. skatt. alltså moms på skatten, sjukt ju.
Citera
Idag, 10:57
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Som rubriken lyder så undrar jag över vad moms egentligen är i meningen vad man beskattar och vad man ur ett beskattningsperspektiv kommer åt med momsen som man lika gärna kunde ta in med någon annan skatt. För den löntagande konsumenten är ju momsen i princip ett påslag på i stor sett alla varor och tjänster och "mervärdesskatt" kan utläsas som att varorna är för lågt prissatta och detta korrigeras med momspåslaget. Det tidigare namnet "oms", omsättningsskatt, kan enklare förstås ut ett företagarperspektiv, där momsredovisningen är en enkel subtraktion, där man betalar in det överskott man fått in, alternativt får tillbaka det överskjutande man betalt in. Resultatet på nationell nivå borde då bli att momsintäkterna ökar i samma takt som den totala nominella omsättningen. Jag bortser säkert från väsentligheter till skäl av bristande insikter, men för att klargöra vad moms är i meningen vad man beskattar så önskar jag förslag på skatter som är liknande i mening vad man kommer åt att beskatta, kort sagt vad man skulle kunna ersätta momsen med men ändå i stora drag få samma effekt.

Jo, det är för att du ska betala skatt på grejor du köper med redan skattade pengar
Citera
Idag, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Jo, det är för att du ska betala skatt på grejor du köper med redan skattade pengar
Ja, blir ju skatt tre gånger då på elen?
Citera
Idag, 10:58
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Från början var omsen tillfällig, men det sjuka är ju moms på redan beskatta sak, tex elen som nu är uppe i 53 %. skatt. alltså moms på skatten, sjukt ju.

Jomen politikerparasiterna ska ju leva dom oxå
Citera
Idag, 10:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Visst. Men skattesatsen varierar väldigt mycket. Alla länder har inte lika stor andel vit ekonomi som Sverige har.

Det man gör är givetvis dubbel bosättning. Du konsumerar helt enkelt det mesta när du är utanför Sverige. Därav krävs det en viss inkomst för att kunna komma undan. Visst, livsmedel och el m.m. är svårt att ducka.
Känns spontant inte svinenkelt att komma undan momsen genom att bosätta sig i ett annat land och konsumera där istället. Känns inte riktigt som en "turistskatt" heller med tanke på att de flesta i Sverige behöver vara här en majoritet av tiden för jobb, barnens skolgång och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in