Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 07:03
Medlem
Arnstads avatar
Som rubriken lyder så undrar jag över vad moms egentligen är i meningen vad man beskattar och vad man ur ett beskattningsperspektiv kommer åt med momsen som man lika gärna kunde ta in med någon annan skatt. För den löntagande konsumenten är ju momsen i princip ett påslag på i stor sett alla varor och tjänster och "mervärdesskatt" kan utläsas som att varorna är för lågt prissatta och detta korrigeras med momspåslaget. Det tidigare namnet "oms", omsättningsskatt, kan enklare förstås ut ett företagarperspektiv, där momsredovisningen är en enkel subtraktion, där man betalar in det överskott man fått in, alternativt får tillbaka det överskjutande man betalt in. Resultatet på nationell nivå borde då bli att momsintäkterna ökar i samma takt som den totala nominella omsättningen. Jag bortser säkert från väsentligheter till skäl av bristande insikter, men för att klargöra vad moms är i meningen vad man beskattar så önskar jag förslag på skatter som är liknande i mening vad man kommer åt att beskatta, kort sagt vad man skulle kunna ersätta momsen med men ändå i stora drag få samma effekt.
Citera
Idag, 07:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Som rubriken lyder så undrar jag över vad moms egentligen är i meningen vad man beskattar och vad man ur ett beskattningsperspektiv kommer åt med momsen som man lika gärna kunde ta in med någon annan skatt. För den löntagande konsumenten är ju momsen i princip ett påslag på i stor sett alla varor och tjänster och "mervärdesskatt" kan utläsas som att varorna är för lågt prissatta och detta korrigeras med momspåslaget. Det tidigare namnet "oms", omsättningsskatt, kan enklare förstås ut ett företagarperspektiv, där momsredovisningen är en enkel subtraktion, där man betalar in det överskott man fått in, alternativt får tillbaka det överskjutande man betalt in. Resultatet på nationell nivå borde då bli att momsintäkterna ökar i samma takt som den totala nominella omsättningen. Jag bortser säkert från väsentligheter till skäl av bristande insikter, men för att klargöra vad moms är i meningen vad man beskattar så önskar jag förslag på skatter som är liknande i mening vad man kommer åt att beskatta, kort sagt vad man skulle kunna ersätta momsen med men ändå i stora drag få samma effekt.
Detta är en bra och oerhört legitim fråga. Gissningsvis är det för att smidigt kunna gömma skatter och slippa att folk blir upprörda när dom ser hur mycket pengar som dras direkt av lönen. Belgien skar rejält i momsen för att rädda sina medborgare från inflationstrycket och behålla aktivitet inom den interna marknaden med ganska hög framgång, och jag ser gärna att vi går efter. Moms slår naturligtvis orättvist hårt mot de med mindre pengar, och det hade varit klart bättre för hela landet att hämta dessa pengarna från den andra änden av samhällsskiktet.
Citera
Idag, 07:47
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Detta är en bra och oerhört legitim fråga. Gissningsvis är det för att smidigt kunna gömma skatter och slippa att folk blir upprörda när dom ser hur mycket pengar som dras direkt av lönen. Belgien skar rejält i momsen för att rädda sina medborgare från inflationstrycket och behålla aktivitet inom den interna marknaden med ganska hög framgång, och jag ser gärna att vi går efter. Moms slår naturligtvis orättvist hårt mot de med mindre pengar, och det hade varit klart bättre för hela landet att hämta dessa pengarna från den andra änden av samhällsskiktet.

Detta är ju i någon mening ett klassperspektiv där konsumentens kostnader står i fokus. Om man tänker sig att hela momssystemet avskaffades, dock med bibehållna priser, så skulle ju företagens avdragsrätt försvinna, liksom särredovisningen av momsen. Vad skulle detta betyda ur ett företagarperspektiv? Avdragsrätten för insatsvaror och tjänster berörs ju ej, utan överskott redovisas ju helt enkelt i bokslutet.
Citera
Idag, 09:02
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det som är bra med momsen är att det är mycket svårt eller i stort sett omöjligt att undvika den om du vill konsumera något. Därför är det svårt att ersätta den med något som skulle få samma effekt. Den enda skatten jag kommer på som är lika svår att undvika är fastighetsskatten.
Citera
Idag, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det som är bra med momsen är att det är mycket svårt eller i stort sett omöjligt att undvika den om du vill konsumera något. Därför är det svårt att ersätta den med något som skulle få samma effekt. Den enda skatten jag kommer på som är lika svår att undvika är fastighetsskatten.

Om man är löntagare betalar arbetsgivaren arbetsgivaravgift, drar skatt på lönen - för företagare egenavgift och skatt. Man kan köpa vissa varor privat och utan skatt. Annars blir det nästan alltid MOMS och ev punktskatter som på Alkohol. Köper manb en fastighet blir det fastighetsskatt, sätter man pengarna på bank eller i fond blir det avkastningsskatt. Köper man en bil blir det årlig skatt och skatt på drivmedel, moms på sevice, reservdelar och besiktning. Det enda man möjligen skulle kunna köpa och slippa vidare skatter är en begagnad segelbåt - men det blir förmodligen moms-kostnader ändå.

I gamla tider - innan det fanns moms var det i städer och köpingar som man fick köpa och sälja varaor och de tog tull från den som tig in varorna till försäljning.
Citera
Idag, 09:40
Medlem
Citat:
Jo det har jag. Dessutom har jag drivit företag i flera decennier och utöver det ströläst nationalekonomi. Forfarande kvarstår frågan vad man egentligen kommer åt med momsen som man inte kommer åt på annat vis, liksom vad man styr med olika momssatser. Kan du exempelvis svara på vad man egentligen uppnår med att företagen redovisar momsen separat?
Inflationen stabiliseras av omsättningsskatt.

Med det sagt anser jag att momsen ändå är alldeles för hög i Sverige; den borde vara fem procent rakt över.
Citera
Idag, 09:52
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Rimligt. Men momsen är ju avdragsgill för företag och då inställer sig frågan varför? Den skulle ju lika gärna kunna redovisas med övriga intäkter och utgifter alltså inte separat som nu sker.
Citera
Idag, 09:54
Medlem
Arnstads avatar
[quote=GiatarrNenne|90207444]Inflationen stabiliseras av omsättningsskatt.
/QUOTE]

Kanske stämmer, men är just momsen det främsta redskapet för att stävja inflation? Finns det inget annat redskap som kan fylla den funktionen?
Citera
Idag, 10:07
Medlem
Citat:

Kanske stämmer, men är just momsen det främsta redskapet för att stävja inflation? Finns det inget annat redskap som kan fylla den funktionen?
Nej. Det enda verkligt verksamma är givetvis RBs styrränta (för att påverka bankernas räntor).

Men med omsättningsskatt riktar man mer in sig på privatkonsumtionen; ett högt ränteläge försvårar ju för företagens förmåga att investera. Hög moms försvårar iofs för företag som inte är exportföretag men man lindrar inflationen genom omsättningsskatt.

Har man en viss moms tar man bort en del av det utrymme som annars skulle finnas för att höja priserna på varor - Vilket försvårar en inflationshöjning.

(Jag är så inihelvete gammal att jag minns när Sträng införde oms men jag vill minnas att han argumenterad för den utifrån att samhället stod inför stora investeringar, bland annat i kärnkraftverk.)
Senast redigerad av GiatarrNenne Idag kl. 10:10.
Citera
Idag, 10:12
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej. Det enda verkligt verksamma är givetvis RBs styrränta (för att påverka bankernas räntor).

Men med omsättningsskatt riktar man mer in sig på privatkonsumtionen; ett högt ränteläge försvårar ju för företagens förmåga att investera.

Har man en viss moms tar man bort en del av det utrymme som annars skulle finnas för att höja priserna på varor - Vilket försvårar en inflationshöjning.

(Jag är så inihelvete gammal att jag minns när Sträng införde oms men jag vill minnas att han argumenterad för den utifrån att samhället stod inför stora investeringar, bland annat i kärnkraftverk.)

Ok. Begränsning av privatkonsumtionen. Om man nu ringar i det som det främsta syftet med momsen, finns det inget annat sätt att begränsa denna och som slår på liknande vis?
Citera
Idag, 10:15
Medlem
Citat:
Ok. Begränsning av privatkonsumtionen. Om man nu ringar i det som det främsta syftet med momsen, finns det inget annat sätt att begränsa denna och som slår på liknande vis?
Jag är faktisk ingen professionell nationalekonom så jag vet egentligen inte det.

Det kanske finns andra metoder men det känner jag i så fall inte till.

Dessutom verkar omsättningsskatten var ett slött verktyg eftersom vi hade en galopperande inflation på 1980-talet (trots att vi hade omsättningsskatt). Den drevs då av allt för höga löneökningar i samhället; reallönerna blev inte högre för att facken förhandlade fram höga nominella löneökningar, den gången.
Citera
Idag, 10:18
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Det kostar att delta i det gemensamma. Det är trivialt att slippa momsen, det är bara att sköta sig själv. Vad är problemet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in