Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 13:38
Medlem
Men varför skatt på el å inte bara moms.? Regeringen vill ju vi skall använda el. Det
Citera
Idag, 13:56
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, men om du bakar korvbrödet själv? Ingen moms. Samma för allt du gör själv. Men det är inte det ni vill va? Ni vill vara med, bara skita i att betala för kalaset.

Vad gaggar du om flumpelle?
Även om du bakar skiten själv så måste du ju betala för mjölet till korvbrödet med skattade pengar din idiot.
Och ingen vill vara med, inte med dej iaf din parasit.
Citera
Idag, 13:56
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Rimligt. Men momsen är ju avdragsgill för företag och då inställer sig frågan varför? Den skulle ju lika gärna kunna redovisas med övriga intäkter och utgifter alltså inte separat som nu sker.
Den måste ju ändå särredovisas för att siffrorna i omsättning mm ska vara rätt. Momsen företag får in från försäljning ska inte användas i företaget utan tillhör staten.
Citera
Idag, 13:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Vad gaggar du om flumpelle?
Även om du bakar skiten själv så måste du ju betala för mjölet till korvbrödet med skattade pengar din idiot.
Och ingen vill vara med, inte med dej iaf din parasit.
The self support system does not attract taxation, som ekonomen E. F. Schumacher sa. Så även mjölet är momsfritt om du producerar det själv.

Du är som en gökunge, med din vidöppna käft i vädret. Ge mig! Ge mig!

Förresten, om du med dina "redan skattade" pengar inte vill betala moms på inköp av korvbröd, varför stanna där? Min farfars farfars far kanske drog in pengar och skattade för det på sin tid. Då borde vi arvingar glida gratis genom livet, right? Jag menar, skatten är ju redan betald. Ambulansen ska komma fort om jag ramlar, det har jag rätt till för en rik släkting betalade skatt en gång för länge, länge sedan.
Senast redigerad av BackToHegel Idag kl. 14:07.
Citera
Idag, 14:11
Medlem
Citat:
Ok. Begränsning av privatkonsumtionen. Om man nu ringar i det som det främsta syftet med momsen, finns det inget annat sätt att begränsa denna och som slår på liknande vis?

En länk i ämnet. https://progressiva-ekonomer.se/sank...momsen-pa-mat/
Citera
Idag, 14:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Den måste ju ändå särredovisas för att siffrorna i omsättning mm ska vara rätt. Momsen företag får in från försäljning ska inte användas i företaget utan tillhör staten.

Hur menar du då? Omsättningen är ju som regel det samma som intäkterna.

Momsen man som företagare tar in används ju vid inköp. Det är ju endast mellanskillnaden under en given momsperiod som man antingen betalar in eller som man får ut.
Citera
Idag, 14:23
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder så undrar jag över vad moms egentligen är i meningen vad man beskattar och vad man ur ett beskattningsperspektiv kommer åt med momsen som man lika gärna kunde ta in med någon annan skatt. För den löntagande konsumenten är ju momsen i princip ett påslag på i stor sett alla varor och tjänster och "mervärdesskatt" kan utläsas som att varorna är för lågt prissatta och detta korrigeras med momspåslaget. Det tidigare namnet "oms", omsättningsskatt, kan enklare förstås ut ett företagarperspektiv, där momsredovisningen är en enkel subtraktion, där man betalar in det överskott man fått in, alternativt får tillbaka det överskjutande man betalt in. Resultatet på nationell nivå borde då bli att momsintäkterna ökar i samma takt som den totala nominella omsättningen. Jag bortser säkert från väsentligheter till skäl av bristande insikter, men för att klargöra vad moms är i meningen vad man beskattar så önskar jag förslag på skatter som är liknande i mening vad man kommer åt att beskatta, kort sagt vad man skulle kunna ersätta momsen med men ändå i stora drag få samma effekt.

Moms är en fattigmansskatt. Den slår hårdast på de som tjänar sämst. Skulle du istället höja skatten direkt på lönen och slopa momsen så skulle det bli ett jävla liv.

Moms är ett sätt att få in skattepengar och hålla folket glada för många förstår sig inte på vad moms är.
Citera
Idag, 15:33
Medlem
Citat:
Ja, men om du bakar korvbrödet själv? Ingen moms. Samma för allt du gör själv. Men det är inte det ni vill va? Ni vill vara med, bara skita i att betala för kalaset.

E du helt dum i huvudet eller?

BAkar du korvbrödet själv får du betala moms,punktskatter och andra skatter när du åker till butiken och moms,arbetsgivaravgifter,kortköpsavgifter och annat när du köper mjöl,jäst,ägg till att baka korvbrödet.

Sen betalar du elskatt när du bakar brödet hemma och ger bort 1 timme av din tid i arbetskraft.

Pengarna du får över kommer du konsumera på nåt annat och betala massa inkomstskatter och skatter(för personalen+ägaren).

Tror knappast du är en bonde på landsbygden som inte använder el eller bensin och annat där du får betala massa momsskatter och andra skatter och att isåfall plöjer jorden själv med hand tror ag heller inte på som du försökte luras med till en annan herre nyss.

Då skulle du inte sitta här på flashback och skriva med internet.
Citera
Idag, 15:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
E du helt dum i huvudet eller?

BAkar du korvbrödet själv får du betala moms,punktskatter och andra skatter när du åker till butiken och moms,arbetsgivaravgifter,kortköpsavgifter och annat när du köper mjöl,jäst,ägg till att baka korvbrödet.

Sen betalar du elskatt när du bakar brödet hemma och ger bort 1 timme av din tid i arbetskraft.

Pengarna du får över kommer du konsumera på nåt annat och betala massa inkomstskatter och skatter(för personalen+ägaren).

Tror knappast du är en bonde på landsbygden som inte använder el eller bensin och annat där du får betala massa momsskatter och andra skatter och att isåfall plöjer jorden själv med hand tror ag heller inte på som du försökte luras med till en annan herre nyss.

Då skulle du inte sitta här på flashback och skriva med internet.
Jag bakar mina egna korvbröd, men jag betalar moms på mjölet etc. Jag vet inte vad du vill säga med ditt inlägg. Menar du att momsfria korvbröd är någon sorts rättighet?

Att vara med i samhällets ekonomiska aktiviteter kostar pengar, så är det inte bara i Sverige.

Sen kan man diskutera hur mycket saker och ting ska beskattas, men att ifrågasätta konceptet helt och hållet är lite infantilt. Det blir liksom inget samhälle då, när ingen ska betala.

Momsen du betalar för korvbrödet är mycket mer än vad du betalar för ingredienserna och elen om du bakar själv. Så mitt tips för att undvika moms och höga utgifter öht så gott det går är att fundera lite på vad man kan göra själv istället för att bara öppna plånboken och betala kontant.
Senast redigerad av BackToHegel Idag kl. 15:50.
Citera
Idag, 16:36
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder så undrar jag över vad moms egentligen är i meningen vad man beskattar och vad man ur ett beskattningsperspektiv kommer åt med momsen som man lika gärna kunde ta in med någon annan skatt. För den löntagande konsumenten är ju momsen i princip ett påslag på i stor sett alla varor och tjänster och "mervärdesskatt" kan utläsas som att varorna är för lågt prissatta och detta korrigeras med momspåslaget. Det tidigare namnet "oms", omsättningsskatt, kan enklare förstås ut ett företagarperspektiv, där momsredovisningen är en enkel subtraktion, där man betalar in det överskott man fått in, alternativt får tillbaka det överskjutande man betalt in. Resultatet på nationell nivå borde då bli att momsintäkterna ökar i samma takt som den totala nominella omsättningen. Jag bortser säkert från väsentligheter till skäl av bristande insikter, men för att klargöra vad moms är i meningen vad man beskattar så önskar jag förslag på skatter som är liknande i mening vad man kommer åt att beskatta, kort sagt vad man skulle kunna ersätta momsen med men ändå i stora drag få samma effekt.
1a. Moms är 100 % skatt på momsbeloppet, det är inga andra skatter.
1b. Moms betalas ALLTID även om företaget inte gör någon vinst för året.

Antar att riksdagen gillar båda

2. Det finns olika momsprocent på olika varor, vilket gör att riksdagen kan ändra SNABBT på en varugrupp, UTAN att ändra något annat i skattesystemet.
Citera
Idag, 17:05
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är väl i ärlighetens namn ett försök att dölja den extra skatt samhället behöver ta in i någon ände.

Varje månad skapar en lönearbetare x i värde. Först drar man av 30% i arbetsgivaravgift, sedan 31% inkomstskatt sedan drar man av 25% moms på redan skattade pengar.
Senast redigerad av Smekarn87 Idag kl. 17:08.
Citera
Idag, 19:22
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
The self support system does not attract taxation, som ekonomen E. F. Schumacher sa. Så även mjölet är momsfritt om du producerar det själv.

Du är som en gökunge, med din vidöppna käft i vädret. Ge mig! Ge mig!

Förresten, om du med dina "redan skattade" pengar inte vill betala moms på inköp av korvbröd, varför stanna där? Min farfars farfars far kanske drog in pengar och skattade för det på sin tid. Då borde vi arvingar glida gratis genom livet, right? Jag menar, skatten är ju redan betald. Ambulansen ska komma fort om jag ramlar, det har jag rätt till för en rik släkting betalade skatt en gång för länge, länge sedan.

Är du dum i huvudet ditt träsktroll? Tror du mjölet uppstår ur tomma intet? 😆

Det måste till säd, åkrar och verktyg mm för att ska bli något mjöl och det måste du köpa för SKATTADE PENGAR din dryga idiot.

Äckliga kommmunistjävlar som du kan inte skilja på mitt och ditt.

Du är parasit som ska suga ut andra och lever på bidrag hela ditt liv din värdelösa parasit och förväntar dej att bli försörjd av mej och andra hårt arbetande skatteslavar.

Och varför stanna där? Du och ditt parasit gäng kan väl konfiskera allt som alla tjänar sedan hedenhös tid som alla äkta kommunistparasiter älskar att göra och bara ge hårt knäckebröd tillbaka.

Om skattepengarna enbart gick till välfärd, ambulanser mm och vi tog bort allt onödigt (som parasiter som dej) skulle vi inte behöva någon moms och skulle kunna sänka skatten med hälften.
Senast redigerad av jori9900 Idag kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in