Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Som rubriken lyder så undrar jag över vad moms egentligen är i meningen vad man beskattar och vad man ur ett beskattningsperspektiv kommer åt med momsen som man lika gärna kunde ta in med någon annan skatt. För den löntagande konsumenten är ju momsen i princip ett påslag på i stor sett alla varor och tjänster och "mervärdesskatt" kan utläsas som att varorna är för lågt prissatta och detta korrigeras med momspåslaget. Det tidigare namnet "oms", omsättningsskatt, kan enklare förstås ut ett företagarperspektiv, där momsredovisningen är en enkel subtraktion, där man betalar in det överskott man fått in, alternativt får tillbaka det överskjutande man betalt in. Resultatet på nationell nivå borde då bli att momsintäkterna ökar i samma takt som den totala nominella omsättningen. Jag bortser säkert från väsentligheter till skäl av bristande insikter, men för att klargöra vad moms är i meningen vad man beskattar så önskar jag förslag på skatter som är liknande i mening vad man kommer åt att beskatta, kort sagt vad man skulle kunna ersätta momsen med men ändå i stora drag få samma effekt.
Som du redan vet var momsen tänkt som en tillfällig ålaga för att få in mer pengar till staten.
Det som är negativt är att det är en skatt.
Det som är bra är att det är du som konsument som "väljer" hur mycket moms du vill konsumera, den drabbar högkonsumerande personer mer än de som konsumerar lite.
Alternativet är/var att höja skatten generellt och det är mer bajs. Pengarna måste in till staten.