Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
SVT uppger att 8 av 10 svenskar kan tänka sig en begagnad julklapp i år för att spara på klimatet.
Samtidigt fortsätter folk att köpa billiga lägenheter och renovera ofta helt okej kök till lyxstandard för att kunna sälja dyrt. Ofta finansieras detta med rotavdrag. Allt som rivs ut slängs på tippen.
På samma vis lyxrenoverar hyresvärdar för att kunna höja hyrorna.
När kommer staten börja stämma i bäcken gällande dessa klimatfientliga handlingar och slit och släng kulturen? Får vi se slopade rotavdrag vid nyinstallation? Kommer Svenson börja acceptera att installera en fullt fungerande begagnad spis vid nästa renovering?
Så bra att de kan tänka sig det. Har gett bort julklappar inköpta på loppis för ett par år sedan. Det gäller dock att plocka russinen ur kakan.
Att folk renoverar helt nya kök, har jag också märkt. De jag känner har dock satt in Ikeakök, inte lyxkök. Tror det är ett stockholmsfenomen.
Det finns folk som uppskattar de gamla femtiotalsköken.
Och på Facebook finns Renoveringsraseriet, ett par killar som ivrar för renovering av orginalbyggdetaljer istället för okänsliga utbyten. Det gäller speciellt gamla fönster, de gamla är inte helt platta och får då ett mer levande uttryck, till skillnad från float-glasen som är "döda". Även portar som är av trä bör få olja och omsorg istället för att bytas ut mot monster i aluminium.
Själv har jag en gammal spis som är så fin, tror den är från femtiotalet, loggan är jättesnygg.
Fenomenet att lyxrenovera försvinner nog bara om bostadsbubblan spricker.