Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-25, 16:16
Medlem
JohanSverkerssons avatar
rets Luciamorgon p SVT kommer att ga rum i Sala, med lokala ungdomar. Det kommer bde att vara vid silvergruvan (ej nere i) och vid Stra Brunn.

Naturligtvis r programmet redan inspelat, eller spelas in nu i november.

Lucian r Lova Fredling, hon ser okej ut, men r inte direkt snygg, men r modell:

https://gustavogranados.com/w/models/dev/dev-345-lova

https://sverigesradio.se/artikel/lov...-en-korlektion

Vad vill ni se fr snger?
Citera
2024-11-25, 16:20
Medlem
TarmeBaisses avatar
Jag vill hra sngerna inte se dem. Grna staffansvisan som r min favorit. Den r s vacker att jag grter.
Citera
2024-11-25, 16:20
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Jag vill hra sngerna inte se dem. Grna staffansvisan som r min favorit. Den r s vacker att jag grter.

Den finns i flera versioner, vissa bttre n andra.
Citera
2024-11-25, 17:32
Medlem
Glns ver sj och strand, sjungit av rtt person.
Citera
2024-11-25, 18:44
Medlem
Merwinnas avatar
P de dr modellbilderna du lgger ut, ser hon inte direkt ut som en lucia, hon har inte rtt aura fr det. Men, men, det kunde ha varit vrre, hon r i alla fall inte svart eller transa...

Jag hoppas att de vgar snda ngra kristna julsnger i r. Och inga moderna uppjazzningar av gamla stmningsfulla julsnger. Sjlvklart ingen rap eller negermusik! En av mina favoriter r en gammal variant av Staffansvisan, "Fr redeliga mn". Hoppas den kommer med, och helst med bara mn som sjunger soloverserna.
Citera
2024-11-25, 19:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
P de dr modellbilderna du lgger ut, ser hon inte direkt ut som en lucia, hon har inte rtt aura fr det. Men, men, det kunde ha varit vrre, hon r i alla fall inte svart eller transa...

Jag hoppas att de vgar snda ngra kristna julsnger i r. Och inga moderna uppjazzningar av gamla stmningsfulla julsnger. Sjlvklart ingen rap eller negermusik! En av mina favoriter r en gammal variant av Staffansvisan, "Fr redeliga mn". Hoppas den kommer med, och helst med bara mn som sjunger soloverserna.

Ngot r hade de negressen Gladys Del Pilar som gstartist som sjng ngon gospel, vilket r negermusik. r det det du tnker p?
Citera
2024-11-25, 19:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ngot r hade de negressen Gladys Del Pilar som gstartist som sjng ngon gospel, vilket r negermusik. r det det du tnker p?

Ja. Jag har i och fr sig inget emot negrer som sjunger gospel i deras egna kyrkor, det kan till och med vara riktigt medryckande. Men det hr inte hemma i Sveriges officiella Luciamorgonprogram, p samma stt som det borde vara sjlvklart att en muslim inte kan vara vrd i rutan nr vi firar Kristi fdelse.
Citera
2024-11-25, 19:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja. Jag har i och fr sig inget emot negrer som sjunger gospel i deras egna kyrkor, det kan till och med vara riktigt medryckande. Men det hr inte hemma i Sveriges officiella Luciamorgonprogram, p samma stt som det borde vara sjlvklart att en muslim inte kan vara vrd i rutan nr vi firar Kristi fdelse.

Varje r r det en blandning av kristna snger och andra.
Citera
2024-11-25, 19:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Varje r r det en blandning av kristna snger och andra.

Jag har hllit reda p det hr i mnga r nu (och retat mig!), och vissa r har det faktiskt inte varit ngra kristna snger alls. Eller s har de avkristnat de kristna sngerna genom att byta ut vissa ord, utesluta vissa verser o.s.v..
Citera
2024-11-25, 19:48
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag har hllit reda p det hr i mnga r nu (och retat mig!), och vissa r har det faktiskt inte varit ngra kristna snger alls. Eller s har de avkristnat de kristna sngerna genom att byta ut vissa ord, utesluta vissa verser o.s.v..

Sankta Lucia r en kristen sng. Lika s S Mrk r natten (en av mina favoriter), Glns ver Sj och Strand, Det strlar en stjrna osv.

r Staffan-visorna och typ Baka Pepparkaka som inte r kristna, ven om Staffan lr vara den helige Stefanos, men hur mnga vet det.
Citera
2024-11-25, 19:50
Medlem
Merwinnas avatar
Jag r frresten kluven till detta att de s ofta vljer alldagliga tjejer till Luciarollen nufrtiden. Och ven i andra sammanhang; diskuterade precis p annat stlle fenomenet med "fulifierade" karaktrer i dataspel. ena sidan s vill man ju betrakta ngot vackert p skrmen. Det blir en starkare upplevelse, det gr inte att komma ifrn.

Men andra sidan frstr jag tanken ocks, att srskilt unga mnniskor jmfr sig med de vackra mnniskorna p skrmarna, och knner sig underlgsna och fr komplex. Och likas att de vackra mnniskorna p skrmen stter ribban fr hur en person av annat kn helst br se ut, vilket gr det svrare att bli kr i ngon i sin egen liga, eller ens i sin egen verklighet. Jag vet faktiskt inte vad man ska gra t det dilemmat. (Kanske inte mne fr den hr trden, men jag mste nmna det nd, fr det r uppenbart att SVT fljer fulifieringsagendan i en rad sammanhang nufrtiden.)
Citera
2024-11-25, 19:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Sankta Lucia r en kristen sng. Lika s S Mrk r natten (en av mina favoriter), Glns ver Sj och Strand, Det strlar en stjrna osv.

r Staffan-visorna och typ Baka Pepparkaka som inte r kristna, ven om Staffan lr vara den helige Stefanos, men hur mnga vet det.

Skulle vara ordet "sankta", d. Jag tror att mnga mnniskor i Sverige idag inte ens vet om att den ursprungliga Lucia var ett kristet helgon. Det r inget som man trycker p i skolorna, precis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in