Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
När jag skulle på förhandling i tingsrätten en gång så hade jag ryggsäcken med mig ifrån jobbet, kom då på att jag hade en morakniv i ryggsäcken,

Meddelade detta till personalen och var inga problem alls, dom tog ryggsäcken och morakniven tills jag var färdig så fick jag tillbaka det, märkligt att denna mannen blir dömd för saken

Nja. Ganska stor skillnad. En liknelse är ju att du valde att gå på rött i tullen, och han på grönt.
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Fast det är det ju. Eftersom det saknas uppsåt.

Men världen är inte svart-vit.
Citera
Igår, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man tittar på lagen,
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
https://lagen.nu/1988:254

Så kanske man inte behöver fälla en person som troligen inte har en tanke på att använda kniven eller multiverktyget som "vapen vid brott mot liv eller hälsa".

Jo men då kan man inte heller bura in första bästa nazist som råkar ha en kniv på sig. Och det vill man förstås. Även om resultatet blir absurt. Gängkriminellas innehav av skjutvapen beivras så klart inte!
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryB
Nja. Ganska stor skillnad. En liknelse är ju att du valde att gå på rött i tullen, och han på grönt.

Slå upp ordet rekvisit.

Bra tack!
Citera
Idag, 02:49
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns väldigt många anledningar att ha ett multiverktyg när man cyklar.
Det finns multiverktyg utan kniv
Citera
Idag, 02:52
Medlem
Baisianuss avatar
Trams. Lös riktiga brott istället för att jaga horköpare och folk som äger verktyg.
Citera
Idag, 03:21
Medlem
Men hur många går inte omkring med multiverktyg i väskan/ryggsäcken? Riktigt bra att ha ibland. Har alltid några sådana praktiska prylar med mig, därtill plåster, sårsprit, pappersnäsdukar, pannlampa med mera. Man vet aldrig när det skiter sig på riktigt. Åtalet är endast rimligt i det sammanhang just den här personen verkar.
Citera
Idag, 04:35
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Men hur många går inte omkring med multiverktyg i väskan/ryggsäcken? Riktigt bra att ha ibland. Har alltid några sådana praktiska prylar med mig, därtill plåster, sårsprit, pappersnäsdukar, pannlampa med mera. Man vet aldrig när det skiter sig på riktigt. Åtalet är endast rimligt i det sammanhang just den här personen verkar.

Man kunde läsa om en person för några dagar sedan som försökte få med sig 2st mattknivar in ?
Och ett annat fall där det stod en/några utanför och väntade med skarpladdade vapen ?

Dessa/sådana personer får inget straff överhuvudtaget ?

I dessa fall skall ju personerna direkt utvisas asap ?

Men då finns ju risken att någon skriker rasist ;-)
Citera
Idag, 05:03
Medlem
rasistsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
”Nu-sjukvårdens sjukhusdirektör Björn Järbur ska ha ertappats med en kniv i ett multiverktyg på tingsrätten i Vänersborg och åtalas nu.
– Det var obetänksamt och klantigt att inte tar ur det ur väskan, säger Björn Järbur

Det var den 24 oktober som Björn Järbur ertappades med en kniv i ett multiverktyg i samband med ett besök på Vänersborgs tingsrätt. Kniven ska ha legat i en väska som han hade med sig in i byggnaden.

Björn Järbur åtalas för brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål. Enligt åtalet vidgår han händelseförloppet men förnekar brott. Åklagaren yrkar på dagsböter på totalt 100 000 kronor.”

Rimligt ? Antalet vanliga svenskar som får rekordböter för konstiga saker ökar

https://www.ttela.se/nyheter/sjukhus...6-9de31a6cb383
Jag tänker på filmen Bowling for Columbine, där Micael Moore besöker ett land befolkat av vita, öppnar ett nytt bankkonto och får ett jaktgevär som kundbonus, överlämnat inne på banken.

Det som skiljer är människorna och "kulturen", som båda snabbt byts ut i Sverige.
Citera
Idag, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Åklagare går till åtal på fall dom tror sig ska vinna.
Åtminstone i tingsrätten - men det är ju en jävla pajasinstans där utfallet är ett rent lotteri och lagen tycks extremt sekundär i förhållande till känslor och övertygelse.
Citera
Idag, 06:06
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasistsvinet
Jag tänker på filmen Bowling for Columbine, där Micael Moore besöker ett land befolkat av vita, öppnar ett nytt bankkonto och får ett jaktgevär som kundbonus, överlämnat inne på banken.

Det som skiljer är människorna och "kulturen", som båda snabbt byts ut i Sverige.
Det var annorlunda förr. Jag har en bekant som snurrade hjulet på Bingolotto med sin Victorinox i läderhölster på bältet.

Det var jävligt längesen men otänkbart med dagens befolkning.
Citera
Idag, 06:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Du kan läsa förarbetet men den går ut på att vi inte vill ha potentiella vapen på våra gator. Det är inte riktigt sant att rätten att bära kniv inte är reglerat någon annanstans. Det är en nationell lag som stiftades för att förhindra dödligt våld. På den tiden när lagen kom till så var det en annan tid. Det var inte helt ovanligt att alkohol och knivar var i kombination. Det inte heller olagligt att bära kniv men under vissa omständigheter kan det vara olagligt.
Var då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in