Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 17:50
Medlem
arakas avatar
https://www.tv4.se/artikel/PuGh8y99z...rna-ut-polisen

"Nästan var tionde elev i årskurs nio har stulit något det senaste året, enligt en undersökning från Brottsförebyggande rådet.
Men när polisen i Borås kallar de påkomna ungdomarna och deras föräldrar till förhör, blir det ofta polisen som får ta emot föräldrarnas utskällning.
– De säger saker som ”varför utreder ni stölder för 40 kronor? Var det nödvändigt att kalla hit oss? Jag var ju tvungen att lämna mitt jobb”. Men de förstår inte allvaret i det här, berättar Ilja Rajkovic som arbetar med ungdomsbrott på polisen i Borås."

Vad ska man säga, 😀😀😀😀😀😀😀😀.

Någon Boråsförälder eller liknande typ där ute som skulle vilja förklara det här extrema curlingbeteendet?
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Crabbofixs avatar
jag håller med.

finns ingen anledning att tillkalla föräldrarna för nån unge snor en godispåse.

föräldrarna har viktigare saker för sig på sitt jobb, synd att inte polisen har det på sitt.
Citera
Igår, 18:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
En väns son snattade cider.
Han åkte dit.
Pappan fick gå på förhör.
Sonen erkände.
Pappan mailade polisen o tyckte sonen gott kunde dömmas o få någon tusenlapp i böter.
Inget hände.

Jag stödjer hans betende.
Det ska svida om man bryter mot lagen. Det ungdomar inte förstår är att de begår ett brott när de stjäl någons egendom.

Californien ökade beloppet för att ge påföljd för snatteri. Hela staten är nu en katastrof.
Citera
Igår, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
jag håller med.

föräldrarna har viktigare saker för sig på sitt jobb, synd att inte polisen har det på sitt.

Du är knappast förälder själv och/eller svensk tom.
Citera
Igår, 18:17
Medlem
feemaxxxs avatar
Det är klart att föräldrarna ska få sig en läxa om de inte kan lära ungarna vad som är rätt och fel.
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
jag håller med.

Då ska väl föräldrarna skälla på sitt barn, varför tog du inte nåt dyrare? Nu behövde jag åka hem för 40 kr.
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Europes avatar
Citat:
jag håller med.

Precis, skicka ungen omedelbart till ett års straffläger (med skolgång, givetvis) i Norrland. Det räcker att meddela föräldrarna brevledes. Dock kräver det lagändringar. Det hela är inte polisens fel att det ska daltas och diskuteras i oändlighet, utan svenska regeringars och svenska väljarnas fel.
Citera
Igår, 18:27
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Californien ökade beloppet för att ge påföljd för snatteri. Hela staten är nu en katastrof.
Den höjda gränsen är 999 Dollar vilket betyder att större och dyrare varor lugnt kan bäras ut ur butikerna utan någon som helst risk för förövaren.
I sämsta fall måste förövaren lämna varan kvar om "han/hon/den/det" blir påkommen i "Commiefornia"-California.
Bara en tidsfråga innan samma lagstiftning införs i Sverige dvs. ca 10.000Kr utan påföljd eller åtal.
Detaljhandeln i Sverige lär börja (vissa har redan börjat) låsa in varorna och lämna ut först efter att betalning skett som i förebilden Sovjetdiktaturen.
Citera
Igår, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det är klart att föräldrarna ska få sig en läxa om de inte kan lära ungarna vad som är rätt och fel.

Helt enig. Det är föräldrarnas ansvar att sätta gränser. Om de lär ungarna att det är ok att snatta så rasar alla gränser. Är det möjligen affärsinnehavarna som skall uppfostra skitungarna?
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
jag håller med.

Det är väl bara att ge ungarna ett ordentligt kok stryk då eller hur menar du att saken ska lösas?
Citera
Igår, 18:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Den höjda gränsen är 999 Dollar vilket betyder att större och dyrare varor lugnt kan bäras ut ur butikerna utan någon som helst risk för förövaren.
I sämsta fall måste förövaren lämna varan kvar om "han/hon/den/det" blir påkommen i "Commiefornia"-California.
Bara en tidsfråga innan samma lagstiftning införs i Sverige dvs. ca 10.000Kr utan påföljd eller åtal.
Detaljhandeln i Sverige lär börja (vissa har redan börjat) låsa in varorna och lämna ut först efter att betalning skett som i förebilden Sovjetdiktaturen.

Mmmmmm.
Man ser det ofta i de svenska köttdiskarna.
Eller att snabbkaffet finns bakom kassorna.

Eller att de stora butikskedjorna ger upp o lämnar ”vissa” områden.

Ett sluttande plan mot en katastrof.
Citera
Igår, 18:35
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är väl bara att ge ungarna ett ordentligt kok stryk då eller hur menar du att saken ska lösas?

det är väl upp till föräldrarna att lösa, men man behöver ju inte ta dom till polisstationen för att upplysa om att deras barn snattat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in