Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 08:07
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det är en fin tanke och kommer bli en intressant realitycheck. Vem har egentligen reell militär kapacitet att göra en positiv skillnad istället för att bli massakrerad? Jag vet inte, kanske Frankrike, Storbritannien eller Tyskland. Men förutom sveriges fina flygplan och ubåtar, har vi verkligen någon reell kapacitet? Risken finns att det bara slutar i att våra starka självständiga gi janes kommer hem utan pattar och ben.
Jag tror eu-trupp kan vara rätt väg att gå, jag tror bara inte det är så genomtänkt i det här läget.
Citera
Igår, 08:08
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Det verkar som att många här uttrycker en glädje över att kriget kommer att eskalera? Är etta effekten av alla krigsspel på datorerna och massmedias skruvade information? Är fred ingenting som önskas längre?
Om nu Ukraina i första hand och England, Usa, Nato i sin helhet, Sverige, Danmark - alla som skickat vapen och personal för att manövrera dessa anses vara direkt inblandade och på andra sidan Ryssland-Kina Iran, Nordkorea med flera- Om man läser på litegrann så kan man förstå att detta kan vara starten på ett världskrig.
Tänker ingen?
Jo,tror många tänker. Och tänker ett steg längre. En fred nu innebär en rysk vinst.
Det där "fred till varje pris" försökte ju Europa med innan andra världskriget. Man gjorde alla möjliga landavträdelser till Hitler i hopp om att det skulle få honom nöjd. Det enda som hände var att han byggde Tyskland starkare, fick ännu bättre position politiskt, och därefter skickade in världen i ett ännu värre krig. Hade man klippt vingarna på Tyskland på 30-talet och satt hårt mot hårt då hade förmodligen kriget blivit mkt mindre. Men det går ju aldrig att veta, det enda man kan veta med säkerhet var att eftergiftspolitiken absolut inte fungerade
Citera
Igår, 08:09
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
EU planerar skicka trupp till ukraina, enligt rykten är också Sverige med i samtalen och planerar skicka militär sjukvårdspersonal (ej värnpliktiga- endast befäl, och det kommer vara frivilligt att åka för svenska soldater).

Kriget expanderar, står på franska här men ni får använda google translate om ni inte kan detta härliga språk.

Det med svenska soldater vill jag vara tydlig med är vad jag fått berättat för mig av mkt trovärdig källa, så ni får ta det som ni vill, det står inte i denna artikel

https://www.lemonde.fr/international...2802_3210.html

Mycket goda nyheter! Nu kommer alla ryssråttor att gråta och härja I tråden😉
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Vet inte vart befäl placeras. Över radio och skärmar och kartor inne i ett tält långt från fronten? Eller ska de kastas in i köttkanonen, är det därför deras egna befäl inte räcker eller tagit slut?

Befäl(chefer) finns på alla nivåer.

Vissa tjänstgör givetvis i fronten.
Citera
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu handlar det inte om att EU skulle skicka trupper, vilket det hävdas i rubriken, utan en del NATO-länder.
Från franskt håll har det tidigare pratats om att de skulle kunna skicka militärer som skulle kunna bevaka gränsen till Belarus, vilket skulle frigöra 80-100 000 ukrainska soldater.
DET låter som en alldeles glimrande idé. Vore toppen att kunna säkra upp gränsen mot Vitryssland och delar av gränsen mot Ryssland med en fredsbevarande Nato-trupp
Citera
Igår, 08:10
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Det verkar som att många här uttrycker en glädje över att kriget kommer att eskalera? Är etta effekten av alla krigsspel på datorerna och massmedias skruvade information? Är fred ingenting som önskas längre?
Om nu Ukraina i första hand och England, Usa, Nato i sin helhet, Sverige, Danmark - alla som skickat vapen och personal för att manövrera dessa anses vara direkt inblandade och på andra sidan Ryssland-Kina Iran, Nordkorea med flera- Om man läser på litegrann så kan man förstå att detta kan vara starten på ett världskrig.
Tänker ingen?
Nein, de styrs av känslor. Ts har inte ens en frågeställning. Han/hon går dessutom på hörsägen. Det känns bra, inget i övrigt behöver därför ifrågasättas.
Senast redigerad av Pripps3.5 Igår kl. 08:13.
Citera
Igår, 08:13
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Tänker ingen?

Nu menar du dock inte fred utan snarare att ryssfittorn ska få fortsätta våldta sina grannländer och hota omvärlden
Citera
Igår, 08:17
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Om de ska utbilda soldater känns det ju ganska olämpligt att hålla utbildningen vid fronten kan jag tycka.
Likaså om de ska syssla med sjukvård, för jag gissar att det inte är stridande sjukvårdare som ska skickas in nu

Att utbilda soldater under press och när man har ont om tid känns inte så optimalt. Att forma en decent soldat tar inte en dag, en vecka eller en månad.

Sen vet man inte vem det är man ska utbilda. Så som tvångsmobiliserarigen sker i Ukraina så är det inte många som ställer upp frivilligt, det är en annan sak att utbilda motiverade individer som har viljan till det.
Citera
Igår, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
EU planerar skicka trupp till ukraina, enligt rykten är också Sverige med i samtalen och planerar skicka militär sjukvårdspersonal (ej värnpliktiga- endast befäl, och det kommer vara frivilligt att åka för svenska soldater).

Kriget expanderar, står på franska här men ni får använda google translate om ni inte kan detta härliga språk.

Det med svenska soldater vill jag vara tydlig med är vad jag fått berättat för mig av mkt trovärdig källa, så ni får ta det som ni vill, det står inte i denna artikel

https://www.lemonde.fr/international...2802_3210.html

Jag skulle vilja ta tillfället och citera Gert FYLKING (i samband med att Nobelpriset i litteratur utannonserades).

ÄNTLIGEN!!!

Och så vill jag själv lägga till

DET VAR F-N PÅ TIDEN.
Citera
Igår, 08:21
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Att utbilda soldater under press och när man har ont om tid känns inte så optimalt. Att forma en decent soldat tar inte en dag, en vecka eller en månad.

Sen vet man inte vem det är man ska utbilda. Så som tvångsmobiliserarigen sker i Ukraina så är det inte många som ställer upp frivilligt, det är en annan sak att utbilda motiverade individer som har viljan till det.
Nej det tar ju ett tag att utbilda soldater. Men jag vet inte vad det har med saken att göra direkt.

Och egentligen var det väl inte utbildning som trådstarten handlade om utan om sjukvård. Och det är väl ett bra första steg, även om det givetvis är otillräckligt
Citera
Igår, 08:22
Medlem
Citat:
Tänker ingen?

Alla utom Ryssarna verkar vilja ha fred.

Det var ryssarna som attackerade Ukraina, och ryssarna kan närsomhelst sluta kriga och lämna Ukraina.

Så får vi Fred.

Jag antar att du är helt ryss (helt dum i huvudet) om du inte förstår detta.
Citera
Igår, 08:23
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Nu är ju Rysslands plan INTE att skapa ett världsherravälde utan att förhindra NATO baser på gränsen till deras gräns. Varningar har ju utfärdats från båda håll senaste 20 åren mot NATOS expansion österut.
Ja, Ryssland är ju kända för att aldrig någonsin säga en sak och göra en annan 🙄
Det är väl snarare så att de senaste 100 åren har lärt omvärlden att om Ryssland säger en sak ska man förvänta sig raka motsatsen. Precis som att de absoluuuuut inte hade för avsikt att anfalla Ukraina, för att några dagar senare anfalla Ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in