Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 07:34
Medlem
EU planerar skicka trupp till ukraina, enligt rykten är också Sverige med i samtalen och planerar skicka militär sjukvårdspersonal (ej värnpliktiga- endast befäl, och det kommer vara frivilligt att åka för svenska soldater).

Kriget expanderar, står på franska här men ni får använda google translate om ni inte kan detta härliga språk.

Det med svenska soldater vill jag vara tydlig med är vad jag fått berättat för mig av mkt trovärdig källa, så ni får ta det som ni vill, det står inte i denna artikel

https://www.lemonde.fr/international...2802_3210.html
Citera
Idag, 07:35
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
EU planerar skicka trupp till ukraina, enligt rykten är också Sverige med i samtalen och planerar skicka militär sjukvårdspersonal (ej värnpliktiga- endast befäl, och det kommer vara frivilligt att åka för svenska soldater).

Kriget expanderar, står på franska här men ni får använda google translate om ni inte kan detta härliga språk.

Det med svenska soldater vill jag vara tydlig med är vad jag fått berättat för mig av mkt trovärdig källa, så ni får ta det som ni vill, det står inte i denna artikel

Äntligen, det börjar röra på sig. Då finns det fortfarande hopp
Citera
Idag, 07:49
Medlem
kalkryggars avatar
Fantastiskt. Vem vet kanske det visar sig att det var bra att Trump vann valet för det har fått det att börja röra sig åt rätt håll.

Man får hoppas att Sverige engagerar sig mer och organiserat skickar mer folk. Då kanske det öppnar upp sig för uppgifter som är lämpliga för mig. Då packar jag väskan med glädje och gör mitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Orkar inte ge mig in i den diskussionen igen. Jag har förklarat det tidigare. Och det är ointressant i just den här trådstarten.

Frågan är om detta kommer utvidgas senare. Eller om det stannar vid frivilliga sjukvårdare.
Det bästa vore en samlad Nato-styrka som kunde säkra upp Ukrainas övriga gränser så Ukraina kunde kraftsamla på en front.

Jag ser framför mig hur man genom att rösta igenom detta i NATO och på så vis "tvingar" USA att delta. Gör man det skyndsamt så kan man nog få Biden att hjälpa till med detta.
Senast redigerad av kalkryggar Idag kl. 07:51.
Citera
Idag, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX

Äntligen.
Bra.

Dags att visa på allvar att vi stöttar Ukraina.
Hoppas att Putin och alla ryssapologeter går banans.
Citera
Idag, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vad ska Ukraina med dig till, du kan inget vet inget, och orsakar bara fördelar åt Ryssland.

Men svenska befäl med kunskaper som önskar göra nya erfarenheter och öka sin kompetens, vill säkert åka och kommer vara värdefulla för Ukraina, och ge upphov till tusentals dödade ryska och Nordkoreanska orcher.

Svenska befäl kan träna Ukraina soldater, och svenska officerare har goda kunskaper i hur man dödar ryssar. Fransmännen har ännu mer kunskaper, och svenska soldater kan lära mycket.

Exakt vad vet svenska befäl om aktivt krig med än ukrainarnas befäl kan ju jag undra? Vad vet vi om att döda andra, vart gjorde våra befäl det sist?

Väl bättre att skicka ner Israeliska befäl, där verkar de veta hur man kör över andra totalt.
Citera
Idag, 07:58
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Exakt vad vet svenska befäl om aktivt krig med än ukrainarnas befäl kan ju jag undra? Vad vet vi om att döda andra, vart gjorde våra befäl det sist?

Väl bättre att skicka ner Israeliska befäl, där verkar de veta hur man kör över andra totalt.
Tror inte det handlar om mer kunskap, möjligen annan kunskap. Men framför allt om tillgång. Ukrainska befäl behövs i striden, kan man få in fler befäl till utbildning betyder det att man kan frigöra ukrainska befäl till annat
Citera
Idag, 08:00
Medlem
Citat:
Tror inte det handlar om mer kunskap, möjligen annan kunskap. Men framför allt om tillgång. Ukrainska befäl behövs i striden, kan man få in fler befäl till utbildning betyder det att man kan frigöra ukrainska befäl till annat

Vet inte vart befäl placeras. Över radio och skärmar och kartor inne i ett tält långt från fronten? Eller ska de kastas in i köttkanonen, är det därför deras egna befäl inte räcker eller tagit slut?
Citera
Idag, 08:02
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Vet inte vart befäl placeras. Över radio och skärmar och kartor inne i ett tält långt från fronten? Eller ska de kastas in i köttkanonen?
Om de ska utbilda soldater känns det ju ganska olämpligt att hålla utbildningen vid fronten kan jag tycka.
Likaså om de ska syssla med sjukvård, för jag gissar att det inte är stridande sjukvårdare som ska skickas in nu
Citera
Idag, 08:03
Medlem
okok1s avatar
Man har börjat diskutera frågan igen. Vilket man gjort i snart ett år. Läser folk ens media?
Citera
Idag, 08:04
Medlem
Det verkar som att många här uttrycker en glädje över att kriget kommer att eskalera? Är etta effekten av alla krigsspel på datorerna och massmedias skruvade information? Är fred ingenting som önskas längre?
Om nu Ukraina i första hand och England, Usa, Nato i sin helhet, Sverige, Danmark - alla som skickat vapen och personal för att manövrera dessa anses vara direkt inblandade och på andra sidan Ryssland-Kina Iran, Nordkorea med flera- Om man läser på litegrann så kan man förstå att detta kan vara starten på ett världskrig.
Tänker ingen?
Citera
Idag, 08:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Orkar inte ge mig in i den diskussionen igen. Jag har förklarat det tidigare. Och det är ointressant i just den här trådstarten.

Frågan är om detta kommer utvidgas senare. Eller om det stannar vid frivilliga sjukvårdare.
Det bästa vore en samlad Nato-styrka som kunde säkra upp Ukrainas övriga gränser så Ukraina kunde kraftsamla på en front.

Nu handlar det inte om att EU skulle skicka trupper, vilket det hävdas i rubriken, utan en del NATO-länder.
Från franskt håll har det tidigare pratats om att de skulle kunna skicka militärer som skulle kunna bevaka gränsen till Belarus, vilket skulle frigöra 80-100 000 ukrainska soldater.
Citera
Idag, 08:06
Medlem
okok1s avatar
Och varför diskuterar man frågan igen? För att Trump vill ha fred och han vann..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in