• 1
  • 2
2024-11-26, 11:00
Medlem
Jag har GAD efter två stycken utmattningar.
Jag har provat Sertralin, Venlafaxin, Voxra, Brintellix, Mirtazapin, Escitalopram och Cymbalta. Ingen har haft effekt för mig.
Jag undrar om Buspiron kan hjälpa mot GAD, rastlöshet i hjärnan och nedstämdhet? Någon som har erfarenhet? Eller kanske någon annan medicin. SSRI och SNRI ger jag upp nu.
Tacksam för råd.
Jag går redan i terapi.
Citera
2024-11-26, 12:16
Medlem
Jantejantejantes avatar
Du är fast i träsket de vill ha dig i. Bästa vore om du kunde leva utan några mediciner, det kan ju helt enkelt vara så att det är miljön som är problemet för dig, din kropp behöver mer sol och mer rörelse, men det kanske inte är så roligt för dig att ta dig an detta. Sen är det fler faktorer som spelar in, hur ser din situation ut med jobb, familjeliv och ekonomi? Det kan vara där som skon klämmer.
Senast redigerad av Jantejantejante 2024-11-26 kl. 12:20.
Citera
2024-11-26, 12:20
Avstängd
Be om aurorix, funkar riktigt bra.
Citera
2024-11-26, 14:23
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Du är fast i träsket de vill ha dig i. Bästa vore om du kunde leva utan några mediciner, det kan ju helt enkelt vara så att det är miljön som är problemet för dig, din kropp behöver mer sol och mer rörelse, men det kanske inte är så roligt för dig att ta dig an detta. Sen är det fler faktorer som spelar in, hur ser din situation ut med jobb, familjeliv och ekonomi? Det kan vara där som skon klämmer.
Just så. Var försiktig med tabletterna. Angrip problemet, istället för att försöka dränka det kemiskt.
Citera
2024-11-26, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Jag har GAD efter två stycken utmattningar.
Jag har provat Sertralin, Venlafaxin, Voxra, Brintellix, Mirtazapin, Escitalopram och Cymbalta. Ingen har haft effekt för mig.
Jag undrar om Buspiron kan hjälpa mot GAD, rastlöshet i hjärnan och nedstämdhet? Någon som har erfarenhet? Eller kanske någon annan medicin. SSRI och SNRI ger jag upp nu.
Tacksam för råd.
Jag går redan i terapi.

Är det GAD du har problem med skulle jag rekommendera lyrica 3-600 mg per dag jag har själv GAD som jag medicinerar med lyrica och det funkar väldigt bra
Citera
2024-11-26, 22:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Just så. Var försiktig med tabletterna. Angrip problemet, istället för att försöka dränka det kemiskt.

TS går i terapi, vad mer vill du?
Citera
2024-11-27, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante

Sol och rörelse får jag varje dag, övrigt är bra och är sjukskriven från jobbet för tillfället. Ångesten har ingen rimlig orsak tyvärr så jag har inte en aning om varför jag har den. Kroppen vill såklart säga mig någonting men under 3 års tid så har jag fortfarande inte listat ut vad det är. Om det är utmattningen som inte läkt färdigt eller vad det nu kan bero på. Det är jag själv som vill prova en annan medicin. Jag har försökt utan medicin också. Men jo jag håller med dig, det bästa vore såklart att inte behöva äta medicin. Men man blir lätt stressad av snabbt kunna återgå till jobbet.
Citera
2024-11-27, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5

Jo om jag visste vad problemet var så skulle jag såklart kunna angripa det. Men efter 3 års tid så vet jag fortfarande inte vad det beror på. Allt är bra i mitt liv, men kroppen är fast i ett stressläge.
Citera
2024-11-27, 09:31
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Jo om jag visste vad problemet var så skulle jag såklart kunna angripa det. Men efter 3 års tid så vet jag fortfarande inte vad det beror på. Allt är bra i mitt liv, men kroppen är fast i ett stressläge.
Om allt är bra i ditt liv, arbete, ekonomi, relationer, fritidssysselsättning, mm, som du skriver, då har du någon form av kemisk obalans. Prova yoga och styrketräning. Kampsport kan också vara en variant. Fungerade utmärkt för mig. Gör det regelbundet. Du kommer märka skillnad.
Citera
2024-11-27, 09:49
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:

Du verkar ha hoppat mellan olika preparat. Det kan vara oerhört stressande för kroppen och är man dessutom utmattad i botten blir det ännu värre. Det kan ta lång tid, åratal att få tillbaka balansen. Man måste ha stort tålamod och hjälpa kroppen på naturliga sätt som det redan talas om i denna tråd.
Citera
2024-11-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenTentacle75
Du verkar ha hoppat mellan olika preparat. Det kan vara oerhört stressande för kroppen och är man dessutom utmattad i botten blir det ännu värre. Det kan ta lång tid, åratal att få tillbaka balansen. Man måste ha stort tålamod och hjälpa kroppen på naturliga sätt som det redan talas om i denna tråd.

Jag har provat dessa preparat under en tid på 3 år och jo det blir såklart en påfrestning på kroppen. Men det är också extremt påfrestande för kroppen att gå med ständig ångest och vara i beredskapsläge, jag blir helt slut och jag tror att om man kan dämpa ångesten lite så kan jag börja läka i utmattningen.
Tyvärr tillåter inte försäkringskassan att man är sjuk i åratal, därav min stress att komma tillbaka till jobb.
Citera
2024-11-27, 10:23
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Jag har provat dessa preparat under en tid på 3 år och jo det blir såklart en påfrestning på kroppen. Men det är också extremt påfrestande för kroppen att gå med ständig ångest och vara i beredskapsläge, jag blir helt slut och jag tror att om man kan dämpa ångesten lite så kan jag börja läka i utmattningen.
Tyvärr tillåter inte försäkringskassan att man är sjuk i åratal, därav min stress att komma tillbaka till jobb.

Jag fattar. Är i liknande sits. Har personligen tappat förtroendet för de flesta läkare. De fattar inte vad de gör rent ut sagt. Preparaten fungerar säkert bättre på de som är yngre och inte tagit något annat innan. Är man äldre och har massa upplagrat skit så känns det som det ställer till mer skada än nytta enligt min personliga erfarenhet.

Jag bestämde mig för att köra den naturliga vägen även efter att ha tröskat tre år med preparatbyten. Det är jävulskt jobbigt fortfarande. Jag är inställd på att det kommer ta åratal och har accepterat det. Jag har fått hjälp med helhetsperspektivet av https://utmattningscoachen.se/.

Edit: glömde nämna att jag provat Buspiron och det gjorde min ångest sju resor värre. Det ända som fungerar är dessvärre benzo men det är ingen långsiktig lösning heller för de flesta. Tar låg dos i kortare perioder när det är som jävligast så man får sova.
Senast redigerad av GreenTentacle75 2024-11-27 kl. 10:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in