• 5
  • 6
2024-11-27, 12:25
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag uppskattar strävan att göra forumet ännu bättre, men man bör ju vara väldigt försiktig med att ändra på ett etablerat varumärke. (Se bara vad de gjort med Jaguar. OBS! Diskuteras inte här)

Nota bene: Slogan är inte "Total yttrandefrihet" för det har otaliga exempel visat att det inte går att genomföra i en stat där det finns lagar. Men, den som tror att den kan hysa mer yttrandefrihet har ju alla möjligheter att själv starta ett forum med färre regler och inskränkningar.

Visst, det går att hävda att vi ibland är för försiktiga, men det är ju lätt att vara trotsig om man inte får möta konsekvenserna. Så vi får nog finna oss i att det finns begränsningar, för om Forumet läggs ner så är ju yttrandefriheten ännu mindre.

Så - ja, den yttrandefrihet vi har här - är på riktigt. Och därmed är slogan helt korrekt.

Jag håller med om att man inte bör joxa med det som fungerar, exempelvis gränssnitt och logga. Loggan är otroligt läcker och forumet lätt att använda. Där finns ingenting att laga. Synd bara att sidans slogan inte håller samma höga kvalité.

Och en slogan är inte nödvändigtvis bra bara för att den är korrekt. Den är okej, men ”Ordet är ditt” eller ”Öppet för alla” förmedlar i stort sett samma budskap, men är både enklare, tydligare och mer catchy. En uppdatering behöver heller inte va ett Jaguar-fiasko. Wheaties första slogan var ”Have you tried Wheaties?”, cirka tusen gånger sämre än ”Breakfast of Champions!”

Finns inte viljan att byta är det bara att tugga i sig, men jag tyckte ändå att frågan var värd att lyfta. Jag gillar ju Flashback och vill bara sidans bästa, och då jag har pluggat just marknadsföring såg jag här en möjlighet att hjälpa till. Det betyder inte att jag har rätt, men i min mening matchar inte rådande slogan sidans finess i övrigt, och som fackman sticker det lite i ögonen.
Citera
2024-11-27, 12:36
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För att den beskriver vad det handlar om, alltså att man får skriva vad man vill bara man gör det på rätt ställe så att man inte hindrar andras yttrandefrihet.

Tack för motivering, men personligen tycker jag inte att ”på riktigt” summerar det du beskriver. Det är för luddigt och öppnar - som påpekat - upp för missförstånd. ”Ordet är ditt” gör samma jobb, fast bättre.
Citera
2024-11-27, 12:39
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tycker den är bra och det har inte slagit mig att den existerande slogan bör förändras, förnyas eller ska bytas ut. Jag tycker nuvarande slogan (Yttrandefrihet på riktigt) är väldigt bra.

Några förslag från min sida:

Flashback: Din röst, din frihet.
Flashback: Vi talar när andra tystnar.
Flashback: Ingen agenda, bara åsikter.
Flashback: Stora frågor, fria svar.
Flashback: Högt i tak, brett perspektiv.
Flashback: Ett forum, tusen perspektiv.
Flashback: Där varje åsikt har sin plats.

Flashback: Fritt ord, fri tankeverksamhet.
Flashback: Sann yttrandefrihet, utan filter.
Flashback: När andra böjer sig, står vi kvar.
Flashback: Sanningen kan vara obekväm – vi trivs ändå.
Flashback: Ett Sverige utan filter – välkommen till Flashback.

Flashback: Där din åsikt alltid har en plats.
Flashback: För fria tankar och fängslande trådar.
Flashback: Yttrandefrihetens hjärta – öppna debatter!
Flashback: Friheten att debattera, rätten att tala!

Flashback: Där yttrandefrihet möter meningsfull debatt!
Flashback: Inga filter, inga gränser – bara rå ärlighet.
Flashback: Här är friheten verklig – och debatterna oändliga.
Flashback: Mer än ett forum – en arena för fri debatt.
Flashback: Frihetens sista bastion i Sverige.
Flashback: Yttrandefrihet i centrum – Debatter för alla!

Då får vi enas om att vara oense, men jag uppskattar att den flödande kreativiteten!
Citera
2024-11-27, 13:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Fast yttrandefriheten är ju inte "på riktigt" om den begränsas subjektivt.

"Vi värnar om din yttrandefrihet" hade varit mer logiskt att använda.

Den begränsas inte subjektivt, den begränsas av forumets regler och i förlängningen våra lagar.

Forumets regler är dessutom i mångt och mycket till för att upprätthålla yttrandefriheten.
Citera
2024-11-27, 14:19
Medlem
Congelados avatar
Flashback - Vi varnar dig.
Citera
2024-11-27, 14:30
"Flashback ett annat perspektiv "
Citera
2024-11-27, 16:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
"Flashback ett annat perspektiv "

Haha. Ja Flashback - Mångfald på riktigt.
Citera
2024-11-27, 16:26
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Den begränsas inte subjektivt, den begränsas av forumets regler och i förlängningen våra lagar.

Forumets regler är dessutom i mångt och mycket till för att upprätthålla yttrandefriheten.

De yttre ramarna regleras av lagen men merparten av reglerna är ju framtagna av flashback själva, alltså subjektiv reglering. Det är såklart inget fel med det, men det innebär ju att man inte får skriva vad som helst, även om det är förenligt med lagen.
Citera
2024-11-27, 17:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
Varför diskuterar du det här då?

En diskussion ska ju innehålla både för och emot. Att bara ha ja-sägare, ryggdunkare och echo chambers är inget för ett diskussionforum. Yttrandefrihet var det, ja.
Citera
2024-11-28, 17:40
Medlem
fjollciggs avatar
Att diskutera yttrandefriheten på Flashback känns borderline off topic då sanningen varken gör till en från i frågan om slogankvalité. Även om vi enades om att total yttrandefrihet råder är meningen pajig. Att påståendet är korrekt duger inte, för så vore även ”Här har vi yttrandefrihet tjohej”, men det är likväl en bedrövlig slogan.

Det mest fascinerande med hela historien är att admin själv i starten av den ursprungliga slogantråden föreslog det ypperliga ”Ordet är ditt”, men nöjde sig med det klart sämre alternativ som vi gnabbas om idag. Det är som om Nike hade börjat med ”Just do it” som utgångspunkt, men istället valt ”Sport ’n’ shit” för att det bättre beskriver vad företaget säljer.

Bra copy är inte en svenskläxa. Bra copy är en formulering som ekar kvar hos läsaren, orgasm för ögonen, nåt du önskar att du själv hade skrivit. Inget av detta stämmer in på ”Yttrandefrihet på riktigt”, och det vore intressant att höra hur resonemanget gick när valet gjordes. Just nu är det - åtminstone för mig - obegripligt.
Citera
2024-11-28, 18:17
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Med tanke på hur mycket som raderas och hur många som avstängs, bannas, borde den kanske heta "Yttrandefrihet godkänd av staten"

De avstängs för att de bryter mot forumets regler.
Inlägg raderas för att de är trams eller off-topic.

Om du inte tycker forum ska ha regler så är du inte rätt person för att vara på ett forum.
Citera
2024-11-28, 19:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
De yttre ramarna regleras av lagen men merparten av reglerna är ju framtagna av flashback själva, alltså subjektiv reglering. Det är såklart inget fel med det, men det innebär ju att man inte får skriva vad som helst, även om det är förenligt med lagen.

Nej, det är inte subjektiv reglering, det är reglering för upprätthållande av yttrandefriheten.

Du får skriva vad som helst men du måste göra det på rätt ställe för att inte hindra yttrandefriheten för andra. Det,är det som är yttrandefrihet på riktigt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in