Yttrandefrihet på riktigt, är det verkligen bästa tänkbara slogan för en sida som Flashback? Fångar den än - snart 20 år senare - forumets värdegrund på enklast och mest slagkraftiga vis?
Ptja, nog har orden slagkraft alltid, med schvung som en trotsig tonåring (”Du är inte min RIKTIGA pappa!”). Formuleringen är också lite… klumpig? För många stavelser. Och vad betyder det ens? Friheten till yttring trumfas ju av rätten att va anonym, och trams kan raderas, även om tramset rör trådens ämne.
Men framförallt är Flashback så mycket mer än ett tryggt rum för det förlegade språkets vita riddare som bara måste skriva negerboll. Här samlas människor av alla politiska nyanser och samhällsklasser. De flesta skriver inget alls, det är läsningen som lockar. Det är till Flashback vi kommer för mer information.
Mitt förslag på slogan är därför Folkets Forum, dvs ett forum för hela svenska folket. Tråkigt men tydligt, och skapar fin alliteration. Med jag vet att det finns bättre förslag (se spoiler), så använd nu din frihet att yttra dem. Låt kreativiteten flöda!
Favoriter ur förslagstråden från 2005:
• Öppet för alla (mycket bra)
• Ordet är ditt (trevligt!)
Jag tycker nog att den slogan de har nu är bra mycket bättre än alla andra förslag jag sett. För även om vi har klagomål på vissa moderatorer, eller diskuterar om inlägget verkligen av topic eller inte. Så är intentionen alltjämt att FB ska vara just det som slogan säger.
Att folk ska försöka få ändrat på dessa saker är lite som att katten ska ändras på, tas bort, uppdateras osv. Även om de skulle ändra på sin slogan så ber jag om att ge fan i katten i alla fall. Låt den stackarn vara.
Med tanke på hur mycket som raderas och hur många som avstängs, bannas, borde den kanske heta "Yttrandefrihet godkänd av staten"
Ja, så är det. Åsiktsmoderering sker främst i geopolitiska trådar, och dem med avvikande åsikter får allt raderat och otaliga varningar delas ut - trams och ot heter det. Narrativet som staten/medier delat ut gäller.
Jag tycker nog att den slogan de har nu är bra mycket bättre än alla andra förslag jag sett. För även om vi har klagomål på vissa moderatorer, eller diskuterar om inlägget verkligen av topic eller inte. Så är intentionen alltjämt att FB ska vara just det som slogan säger.
Att folk ska försöka få ändrat på dessa saker är lite som att katten ska ändras på, tas bort, uppdateras osv. Även om de skulle ändra på sin slogan så ber jag om att ge fan i katten i alla fall. Låt den stackarn vara.
Jag tycker ordet Åsiktsfrihet passar Flashback bättre med tanke på hur matigt regelverket är och hur många inlägg som raderas. Men inga åsikter är förbjudna här.
Jag tycker ordet Åsiktsfrihet passar Flashback bättre med tanke på hur matigt regelverket är och hur många inlägg som raderas. Men inga åsikter är förbjudna här.
Det är säkert så som du säger, förutom att vad spelar det för roll när inlägg raderas där fel åsikt framförs. Då blir det ju vara ett ihåligt skal.
Yttrandefrihet med begränsningar kunde kanske vara en bättre slogan. Det finns inte många hårdare modererade forum än detta. Ofta raderas inlägg bara för att nån moderator tycker annorlunda.
Ja, så är det. Åsiktsmoderering sker främst i geopolitiska trådar, och dem med avvikande åsikter får allt raderat och otaliga varningar delas ut - trams och ot heter det. Narrativet som staten/medier delat ut gäller.
Har faktiskt testat det där med ett testkonto där jag har skrivit med helt motsatta åsikter till vad jag själv tycker. Får inte varningar på vare sig det här kontot eller testkontot. Såvitt jag kan se är alla inlägg kvar också.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!