Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:34
Medlem
Hejsan på er ,,

Jag och min far hade en diskussion igår kväll om invertrar på båtar. Dvs spänningsomvandlare 12-230V.
Då berättar han att det skett många dödsolyckor just med dessa. Och då misstänker jag att det är för att dem inte jordats på rätt sätt och höljet därmed blivit strömförande.

Det invertern skall vara till är att driva en laptop.

Skall man jorda via omgivande vattnet eller hur tänker ni?
Citera
Igår, 23:08
Medlem
Minimuchers avatar
Skrovjordning eller jordning via jordplatta.

Du måste ta dig till vattnet på något sätt.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
ICA-muppens avatar
Min är inkapslad i plast..
Citera
Igår, 23:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Hejsan på er ,,

Det invertern skall vara till är att driva en laptop.

Varför?
En laptop behöver inte en 230V-inverter. En laptop har oftast 20V. Du kan se det på din burk om du kollar.
Citera
Igår, 23:27
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Varför?
En laptop behöver inte en 230V-inverter. En laptop har oftast 20V. Du kan se det på din burk om du kollar.
Hur omvandla 12V till 20V?
Citera
Igår, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Skrovjordning eller jordning via jordplatta.

Du måste ta dig till vattnet på något sätt.

Eftersom det är en glasfiberbåt så lär det få bli via jordplatta. Och då tänker jag att detta betyder en kopparplåt ner i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Varför?

Vet om att en laptop i sig inte går på 230v. Men eftersom jag inte har en laddare som omvandlar 12v-19.5 som min laptop tar samtidigt som jag har inverter redan så tänkte jag se vad jag kan göra av det jag redan har.
Senast redigerad av volvo230 Igår kl. 23:39.
Citera
Igår, 23:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Hur omvandla 12V till 20V?

Exempel:
https://www.digikey.com/en/products/...RoBLMgHMQAX2VA
Citera
Idag, 00:22
Medlem
Jorda mot motorblocket, eller roderaxeln. Motorblocket har kontakt med vattnet genom propellern.

Kom ihåg att jordstiften i uttaget är vanligen kopplad till inverterns hölje.

En inverter är dock farlig eftersom spänningen är så hög, dvs 240 Volt.
50 Volt anses säkert för människor, därför är de flesta manicker ute på däck även på lastfartyg matade med 48 Volt. Tex lanternor och liknande.

Montera invertern så att den inte kan bli blöt av vattnet.
Om du har tur så kan du hitta en adapter för 12 Volt som ger tillräckligt med kräm till laptoppen.
De äldre laptopps behöver vanligen 19,5 Volt.

Om du kopplar invertern via en sk jordfelsbrytare så är du relativt säkrad mot läckströmmar och krypströmmar.
Felet med en sådan är dock att den kan bryta strömmen i tid och otid, och det särskilt eftersom du är ombord på en båt.

Alltså på en båt är allting lite väl speciellt genom att saltvattnet leder elström, att man inte kan ge garantier för någonting, till det behövs det förstås en fartygselektriker.
Som kan alla fallgropar som finns.

Många fartyg har ofta många olika elektriska system som samtidigt är igång.
Citera
Idag, 00:33
Medlem
sommarlovs avatar
Du kommer få massor med olika svar.
Skyddsjord är något som finns i hus, där kopplas en ny tråd man kallar jord till neutralen en enda punkt i centralen.
Om ett fel sker i en apparat ska strömmen gå från fas till metallhöljet och lösa ut säkringen, eller om det finns jordfelsbrytaren.

Signaljord är när man kopplar ihop allt man kan till samma elektriska potential, för att dämpa utskickade störningar och minska känsligheten för andra störningar.

En inverter i en husvagn eller på en båt, har redan den ena ledaren kopplad till minus på batteriet.
Den andra kommer alltid ha farlig 230V växelström, och detta är inte mycket att göra något åt.
Jag kan bara rekommendera en jordfelsbrytare man monterar i uttaget, och testa funktionen.

På en båt måste man också tänka på galvaniska strömmar för att inte korrodera upp metall som får kontakt med vattnet.

Du behöver alltså inte göra någonting, annat än att se att grejerna verkar vara hela och korrekta.
Eller iaf köpa en 12 till 19V adapter, sånt finns.

Alla andra förslag om "koppla till vattnet", "koppla till motorblocket", är bara trams.

Jag vill för övrigt höra mera om hur olyckorna går till, tror mest när folk kopplar till land-ström som dom sker!
Citera
Idag, 07:34
Medlem
Man har väl alltid en säkring någonstans i båten på vägen till denna inverter, i elcentralen eller tidigare? Jag tror jag har en 15A kan det stämma? Driver laptopen med min inverter.

Räcker inte detta som säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in