Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 12:05
Medlem
Jag har fått ett förläggande att svara på 2 enkla frågor.
Brevet daterat 15 nov. Jag fick det förmodligen 20 nov. De vill ha svar senast 22 nov. Jag såg detta i posten idag 27 nov
Hur gör man nu? Ska jag ringa dem och begära mer svarstid eller bara svara och låtsas som det regnar? Kan de avvisa målet ?
Citera
Idag, 12:31
Medlem
Dvs kan en Tingsrätt skicka ett brev som gubben i lådan och begära att man svarar inom 2 dagar ? Annars stänger de målet och man får börja om och betala 900 kr i avgift igen ? Jag trodde det var 14 dagar man alltid hade på sig att svara. 14 dagar står det i deras instruktioner (förenklad delgivning)
Citera
Idag, 12:32
Medlem
Ja du ska ringa dem
Citera
Idag, 13:06
Medlem
Inga problem, svara på brevet och posta vi är ganska överbelastade så sannolikheten att någon nisse kommer titta på ditt brev inom 20 dagar är osannolikt. Men - för säkerhetens skull kan du ringa eller, maila, de flesta svarar inom 24h.

Är säker på att dessa kontaktuppgifter framgår tydligt i brevet.
Senast redigerad av sweetcrypto Idag kl. 13:09.
Citera
Idag, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Inga problem, svara på brevet och posta vi är ganska överbelastade så sannolikheten att någon nisse kommer titta på ditt brev inom 20 dagar är osannolikt. Men - för säkerhetens skull kan du ringa eller, maila, de flesta svarar inom 24h.

Är säker på att dessa kontaktuppgifter framgår tydligt i brevet.
Ja jo, tack för svaret men jag har just erfarenheten att folk blir så uppretade om jag talar med dem att de kastar sig över ärendet och gör det till deras prio 1 att de ska fatta ett ofördelakigt beslut för mig
Därför tänkte jag undvika att tala med dem över telefon
Jag är också sjuk/förlyld så min röst och min ork är katastrofal. Förmodligen blir de så irriterade av att behöva lyssna på mig att de gör tvärtemot vad jag vill.
Citera
Idag, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Ja du ska ringa dem
precis det svar jag var rädd för. Jag är inte i skick att föra ett samtal utan att reta upp den i andra änden . Är förkyld och låter helt slut som människa och besvärad /pressad röst
Citera
Idag, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honestbitch
precis det svar jag var rädd för. Jag är inte i skick att föra ett samtal utan att reta upp den i andra änden . Är förkyld och låter helt slut som människa och besvärad /pressad röst
Tro mig dem är vana. Annars så kan du skicka ett mail. Det flesta tingsrätter svarar snabbt.
Citera
Idag, 13:28
Medlem
Citat:
Tro mig dem är vana. Annars så kan du skicka ett mail. Det flesta tingsrätter svarar snabbt.
Hmm. kan jag inte bara skicka in svaret och låtsas som det regnar. 2 dgr för sent
Citera
Idag, 13:31
Medlem
Citat:
Hmm. kan jag inte bara skicka in svaret och låtsas som det regnar. 2 dgr för sent
Gör ingenting då om det är en bättre lösning för dig.
Citera
Idag, 13:57
Medlem
Citat:
Gör ingenting då om det är en bättre lösning för dig.
ok!! får bli så. Blir nog bäst med tanke på situationen.
Citera
Idag, 14:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Hmm. kan jag inte bara [b]skicka in svaret och låtsas som det regnar. 2 dgr för sent[b/]
Påtala det du nämner i trådstarten om datumen.
Formulera dig kortfattat och med en vänlig ton.
Citera
Idag, 14:15
Medlem
Citat:
Ja jo, tack för svaret men jag har just erfarenheten att folk blir så uppretade om jag talar med dem att de kastar sig över ärendet och gör det till deras prio 1 att de ska fatta ett ofördelakigt beslut för mig
Därför tänkte jag undvika att tala med dem över telefon
Jag är också sjuk/förlyld så min röst och min ork är katastrofal. Förmodligen blir de så irriterade av att behöva lyssna på mig att de gör tvärtemot vad jag vill.

Herre Gud om det är din uppfattning om domstolsprocesser ber jag å allas vägnar om ursäkt. Rätt person på rätt plats, anmäl skitstöveln som fått dig att må så dåligt, de ska ske en objektiv bedömning oavsett ärende och du har såklart rätt att överpröva ditt ärende, med undantag från tex. skattemål som har en krokigare väg att gå.

Att du skickat "försent" pga. sjukdom är ju något man tar hänsyn till. Du kommer således mycket sannolikt inte behöva betala ytterligare 900kr. Har du ombud? mål nummer? För att "friskriva" dig själv kan det vara nyttigt att kontakta dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in