Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 13:09
Medlem
"Den Malmöbaserade hjälporganisationen Nordisk Hjälp utreds av Svensk Insamlingskontroll efter anklagelser från flera framstående influerare i Gaza. De hävdar att organisationen inte har levererat medlen som har samlats in av deras följare"

"– Vi har gjort en utredning och begärt in organisationens förklaring till hur samarbetet med influerarna fungerat och hur har föreningen arbetat med att föra in hjälpen till kvinnor och barn i Gaza, säger Lena Hörnblad som är kanslichef på Svensk Insamlingskontroll."

"Vad fick ni för svar av organisationen?

– Det är svårt för dem att skicka pengar till privatpersoner. Det skulle kunna strida mot regelverk för penningtvätt och finansiering av terrorism, säger Lena Hörnblad."

"Samarbetet mellan Nordisk Hjälp och influerarna i Gaza gick via en mellanhand som heter Tarek Mustaffa i Turkiet. Det fanns inget formellt skriftligt avtal."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-nordisk-hjalp

Är nog föga förvånande för dom flesta men vem ligger bakom?
Citera
Idag, 13:16
Medlem
Impudicuss avatar
Surprise.... Sannolikt har pengarna gått till Hamas. Kan man hoppas på att de ansvariga ställs inför rätta? Eller Mossad kanske fixar det?
Citera
Idag, 13:21
Medlem
DieselnDusts avatar
Det är bara dom hjärntvättade som är dom föga förvånande skulle jag tro..
Citera
Idag, 13:21
Medlem
gyttjans avatar
Låter som ännu ett Röda Korset med andra ord som skänker 1% av insamlade medel & med chef som tar 1 miljon i månaden och ändå är det massa instanser som samarbetar med den som det verkar maffia ägda föreningen.

Jag gillar dem inte personligen eftersom närliggande kyrka inte ville dela med sig vatten när jag hade otjänlig brunn att bruka men jag har läst att Frälsningsarmén är ärligast & bäst att ge till, eller så kan man betala så mycket skatt som möjligt & förlita sig på statens utdelningar/allmosor, vi västerlänningar är ju trots allt onda kolonialmakter så vi ger bort miljarder.
Citera
Idag, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gyttjan
Låter som ännu ett Röda Korset med andra ord som skänker 1% av insamlade medel & med chef som tar 1 miljon i månaden och ändå är det massa instanser som samarbetar med den som det verkar maffia ägda föreningen.

Jag gillar dem inte personligen eftersom närliggande kyrka inte ville dela med sig vatten när jag hade otjänlig brunn att bruka men jag har läst att Frälsningsarmén är ärligast & bäst att ge till, eller så kan man betala så mycket skatt som möjligt & förlita sig på statens utdelningar/allmosor, vi västerlänningar är ju trots allt onda kolonialmakter så vi ger bort miljarder.

Det var mycket OT på samma gång. Har du några källor på det eller är det bara dina fantasier?
Citera
Idag, 13:30
Medlem
Vi har förlorat Malmö sedan länge.
Citera
Idag, 13:35
Medlem
gyttjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evendock
Det var mycket OT på samma gång. Har du några källor på det eller är det bara dina fantasier?
Text & fakta samt fletal källor & artiklar, pröva google jag ids inte leta upp nu.
.
Det var också insamling till Japan när de hade en större naturkatastrof för ett par år sen, en massa medieutrymme.. till ett top 5 rikaste länder på jorden.. kändes jävligt suspekt från första början, lite som att skapa insamling som skulle ge fiskar vatten.

Sen har vi ju också den massiva jordbävningen i Haiti, fullt press utrymme i veckor/månader, tusentals hjälporganisationer, efter 5 år ser det värre ut än innan de kom.

Förklara gärna vad som var OT.
Citera
Idag, 13:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
"Den Malmöbaserade hjälporganisationen Nordisk Hjälp utreds av Svensk Insamlingskontroll efter anklagelser från flera framstående influerare i Gaza. De hävdar att organisationen inte har levererat medlen som har samlats in av deras följare"

"– Vi har gjort en utredning och begärt in organisationens förklaring till hur samarbetet med influerarna fungerat och hur har föreningen arbetat med att föra in hjälpen till kvinnor och barn i Gaza, säger Lena Hörnblad som är kanslichef på Svensk Insamlingskontroll."

"Vad fick ni för svar av organisationen?

– Det är svårt för dem att skicka pengar till privatpersoner. Det skulle kunna strida mot regelverk för penningtvätt och finansiering av terrorism, säger Lena Hörnblad."

"Samarbetet mellan Nordisk Hjälp och influerarna i Gaza gick via en mellanhand som heter Tarek Mustaffa i Turkiet. Det fanns inget formellt skriftligt avtal."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-nordisk-hjalp

Är nog föga förvånande för dom flesta men vem ligger bakom?

Turkiet var ju lite otippat.
Brukar vara via Qatar eller UAE och i form av hawala banking.
Citera
Idag, 13:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyttjan

Jag har tidigare jobbat med Rädda barnen. Totalt genomkorrupt.

Den enda biståndsorganisation som jag har förtroende för. Dom har visserligen haft problem på 1990 talet men jämfört med andra är det stor skilnad.

MSF var väl ok tills dom började med sin trafficing verksamhet runt 2014-2015
Citera
Idag, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Turkiet var ju lite otippat.
Brukar vara via Qatar eller UAE och i form av hawala banking.

Eller inte. Var väl en massiv export av jordgubbar och rävar åt det hållet?

Legit urkonservativ muslimsk icke-räntebärande penninghandel är det ju inte tal om i detta fallet
Citera
Idag, 13:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Eller inte. Var väl en massiv export av jordgubbar och rävar åt det hållet?

Legit urkonservativ muslimsk icke-räntebärande penninghandel är det ju inte tal om i detta fallet

Visst var det så. Men via Turkiet är ändå en omväg då det går så snabbt och enkelt att via
hawala föra över direkt. Därav otippat.
Citera
Idag, 13:57
Medlem
kalkryggars avatar
Någon som vet vad för namn det är som står bakom Nordisk Hjälp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in