Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 19:52
Medlem
Har funderat på detta ett tag. Tänker främst på svenska hemsidor och jobb i sverige.

Har ofta fått höra (online iallafall) att arbetssökande inte ska leta jobb på AFs Platsannonser. Var bara trams, spökjobb och sånt. Annonser hittar man på andra hemsidor om man ska leta digitalt. Ibland säger folk något i stil med:

Citat:
Ja det finns bara en 70 000 jobb på AF men de har inte alla jobb! Kolla på andra hemsidor, finns mycket där!

Är detta sant dock? Finns det egentligen någon bättre hemsida för jobb (i sverige)?

Vad jag har kunnat se har de andra stora sidorna (Indeed, Jooble, monster etc) ofta exakt samma annonser som AF. Jag hittar direkt exakt samma jobb på platsannonserna och andra sidor. Många av platsannonsernas "konkurrenter" verkar också, i bästa fall, bara ha några hundra annonser. Max ett par tusen. Jooble verkar vara undantaget där men de verkar som nämnts ha typ samma jobb som AF.

Jag kan tänka mig att tex LinkedIn och andra mindre sidor är intressanta om man är hyfsat nischad, välutbildad eller erfaren? Men för vanliga knegare verkar det inte finnas något bättre alternativ?

Sen ja, vi vet alla att kontakter > annonser varje dag, finns dolda jobb, de flesta jobb tillsätts utan annons etc etc men jag tycker det kan vara bra att diskutera digitala alternativ. Har fått mer än ett jobb via ansökan över nätet, så helt meningslöst är det digitala inte.
Senast redigerad av SuediSjedi Idag kl. 19:55.
Citera
Idag, 20:38
Medlem
AF är bra för enkla jobb. Lite mer avancerade jobb behöver man söka via företagens hemsidor.
Citera
Idag, 21:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
AF är bra för enkla jobb. Lite mer avancerade jobb behöver man söka via företagens hemsidor.
Men varför? Det finns en anledning att stora datamängder är samlade på ett ställe. Hemnet, Blocket, etc. Inte en chans att kompetent folk söker på massa olika ställen. Arbetsgivare som inte lägger ut på AF är dumma i huvudet. "Jobba hos oss" sidor är för spökjobb för att stärka varumärket.
Citera
Idag, 21:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men varför? Det finns en anledning att stora datamängder är samlade på ett ställe. Hemnet, Blocket, etc. Inte en chans att kompetent folk söker på massa olika ställen. Arbetsgivare som inte lägger ut på AF är dumma i huvudet. "Jobba hos oss" sidor är för spökjobb för att stärka varumärket.

Företagen och rekryterare orkar inte få in 1000 ansökningar för varje annons så därför hittar man dessa hos företagarens egna sidor eller rekryterarna.
Ska du ha jobb inom städ, kommun, telemarketing, förskola och vård så hittar du säkert jobben hos ABF,
Har du utbildning, erfarenhet och vilja så finner du du jobben på andra sidor.
Citera
Idag, 22:10
Medlem
laughingducks avatar
Dom så kallade dolda jobben !!!

” DOLDA JOBB

Cirka 3 av 10 jobb tillsätts via synliga annonser. Resten tillsätts som dolda jobb. Sociala medier har blivit arbetsförmedlingar som offentliggör nätverk och uppmuntrar till kontakt mellan människor och företag vilket synliggör de dolda jobben. Sen finns det ytterligare runt 30 kanaler och verktyg att använda för att nå de dolda jobben; branschorganisationer, diskussionsforum, facktidningar, nyhetsbrev, företagskataloger etc.
Framgångsrika jobbsökare använder fler kanaler och verktyg, kartlägger jobbsökarstrategier och har ett CV med attityd och personlighet.
Det har blivit en konst att söka jobb idag som kräver utbildning ”

http://doldajobb.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in