Har funderat på detta ett tag. Tänker främst på svenska hemsidor och jobb i sverige.
Har ofta fått höra (online iallafall) att arbetssökande
inte ska leta jobb på AFs Platsannonser. Var bara trams, spökjobb och sånt. Annonser hittar man på andra hemsidor om man ska leta digitalt. Ibland säger folk något i stil med:
Citat:
Ja det finns bara en 70 000 jobb på AF men de har inte alla jobb! Kolla på andra hemsidor, finns mycket där!
Är detta sant dock? Finns det egentligen någon bättre hemsida för jobb (i sverige)?
Vad jag har kunnat se har de andra stora sidorna (Indeed, Jooble, monster etc) ofta exakt samma annonser som AF. Jag hittar direkt exakt samma jobb på platsannonserna och andra sidor. Många av platsannonsernas "konkurrenter" verkar också, i bästa fall, bara ha några hundra annonser. Max ett par tusen. Jooble verkar vara undantaget där men de verkar som nämnts ha typ samma jobb som AF.
Jag kan tänka mig att tex LinkedIn och andra mindre sidor är intressanta om man är hyfsat nischad, välutbildad eller erfaren? Men för vanliga knegare verkar det inte finnas något bättre alternativ?
Sen ja, vi vet alla att kontakter > annonser varje dag, finns dolda jobb, de flesta jobb tillsätts utan annons etc etc men jag tycker det kan vara bra att diskutera digitala alternativ. Har fått mer än ett jobb via ansökan över nätet, så helt meningslöst är det digitala inte.