Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 20:52
Medlem
HugoStieglitzs avatar
L vill inte ge ministerposter till SD. SD stödjer inte nästa högerregering utan ministerposter. Båda dessa partier behövs för en majoritet tillsammans med KD och M.

Med andra ord kommer inte Tidölaget att finnas kvar efter nästa val. Är det då ens meningsfullt att fortsätta köra? Varför ska fyra partier spela gott spel om alla vet att det ändå tar slut 2026? Jag kan tänka mig att de olika partierna redan nu vässar knivarna och ruvar på olika sätt att ta ut så mycket som de kan av ett samarbete som lider mot sitt slut.

Vad talar för att Tidö håller till 2026? Varför ska partier samarbeta i två år till när de vet att det inte blir någon fortsättning?

Enligt min mening kommer S att få tillbaka makten i nästa val eftersom det saknas några alternativ till en vänsterregering. S kan styra i minoritetsregering. Till skillnad från SD, så kräver MP, C och V inga ministerposter för att stödja S. S har heller inte sagt att de vägrar dela ut sådana. Stämningen inom vänsterblocket är mycket godare än högerblocket.

Det är bara vänsterblocket som kan styra landet oavsett om man själv gillar dem eller ej.
Citera
Idag, 20:58
Medlem
Så var ligger L i procent? Varför ska de bestämma?
Citera
Idag, 21:08
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
De ligger väl runt 4%? Dock har de inte åkt ut trots att de har legat nära att göra det i decennier. De överlever nog näst val med. Kanske att de inte har råd med att extraval och sen ett vanligt val.

SD kan ju hota med att fälla regeringen så att L blir luspanka?
Citera
Idag, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
L är nog välkomna med sina 4% i en S-ledd regering så de har inte jättemycket att förlora.
Citera
Idag, 21:11
Medlem
One2Manys avatar
Tveksamt om L överlever nästa val, de lär inte få några fler stödröster från M.
Citera
Idag, 21:12
Medlem
HeroicDozes avatar
Att ni ens köper den här teatern är skrattretande. Er röst spelar ingen roll.
Citera
Idag, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Tveksamt om L överlever nästa val, de lär inte få några fler stödröster från M.
L är garanten mot total SD-fikation av borgerligheten vilket de bevisade iom segern om angiverilagen, de kommer få stödröster från M som vanligt. Och om C fortsätter implodera lär många borgerliga C-väljare gå till L. Tror faktiskt KD ligger risigare till som det ser ut nu.
Citera
Idag, 21:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
L vill inte ge ministerposter till SD. SD stödjer inte nästa högerregering utan ministerposter. Båda dessa partier behövs för en majoritet tillsammans med KD och M.

Med andra ord kommer inte Tidölaget att finnas kvar efter nästa val. Är det då ens meningsfullt att fortsätta köra? Varför ska fyra partier spela gott spel om alla vet att det ändå tar slut 2026? Jag kan tänka mig att de olika partierna redan nu vässar knivarna och ruvar på olika sätt att ta ut så mycket som de kan av ett samarbete som lider mot sitt slut.

Vad talar för att Tidö håller till 2026? Varför ska partier samarbeta i två år till när de vet att det inte blir någon fortsättning?

Enligt min mening kommer S att få tillbaka makten i nästa val eftersom det saknas några alternativ till en vänsterregering. S kan styra i minoritetsregering. Till skillnad från SD, så kräver MP, C och V inga ministerposter för att stödja S. S har heller inte sagt att de vägrar dela ut sådana. Stämningen inom vänsterblocket är mycket godare än högerblocket.

Det är bara vänsterblocket som kan styra landet oavsett om man själv gillar dem eller ej.

Ännu ett sosse-troll på flashback.
Citera
Idag, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ännu ett sosse-troll på flashback.

Precis!
Citera
Idag, 21:43
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
De ligger väl runt 4%? Dock har de inte åkt ut trots att de har legat nära att göra det i decennier. De överlever nog näst val med. Kanske att de inte har råd med att extraval och sen ett vanligt val.

SD kan ju hota med att fälla regeringen så att L blir luspanka?

L är ett skitparti som lever farligt, som bara räddas kvar på grund av stödröster. Om korv-Johan fortsätter med att kräva att SD inte ska vara med i regering, så är det inte säkert att han får fortsatt stödröster, då M-väljare är mer positiva till SD än vad L är.
Citera
Idag, 21:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

M hade en insändare i Aftonhoran om detta idag, tycker faktiskt du bör läsa den och fundera hur bra det kommer bli om S ska ha statsministerposten.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...-inte-gangen-s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in