• 1
  • 2
2024-11-28, 03:01
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Mina instruktörer inom Muay Thai avskyr när vi jämför sporten med dans. Kan ändå inte låta bli att undra över hur pass bra kampsportare dansare skulle kunna bli. De är ofta viga, snabba och precisa i rörelserna, och har en utmärkt anaerob konditionering. Samma muskler som används.

Exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=eeAzwFkfyPA

Topic:

Skulle professionella dansare kunna bli väldigt bra kampsportare?
Citera
2024-11-28, 03:31
Medlem
Absolut kan de bli det, om de har psyke för det. En av de bästa karatetjejerna jag vet höll på med rytmisk gymnastik innan. Hon hade koordinationen och snappade snabbt upp teknikerna och blev på kort tid väldigt duktig, hon hade psyket också. Utan psyket så blir du aldrig bra inom någon kampsport.

Dina instruktörer tycker säkert att det är känsligt att jämföra med professionella dansare. Men är du professionell dansare har du koordinationen redan och för att stå pall för den sortens träning måste du har stark självdisciplin och starkt psyke, exakt det du behöver inom kampsport.

Hoppas det går bra med din träning!
Citera
2024-11-28, 04:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel

Dansare är INTRESSERADE av att dansa, en väldigt stor skillnad gentemot att vilja hålla på med kampsport som MMA. Det är inte samma folk som dansar som tränar kampsport. Jag tror därför inte på att en dansare skulle bli bättre än dom som väljer att hålla på med kampsport.

Jag tror alltså inte på att professionella dansare skulle blivit väldigt bra på kampsport utöver att dom säkert har bra koordination som du skriver etc. Det finns trots allt något som heter spatial förmåga och båda intelligenserna behövs inom dans respektive kampsport. Det räcker inte, intresset måste finnas.

Om du vänder på det, skulle kampsportare bli bra på dans, nej det tror jag inte för dom flesta är nog inte särskilt intresserade av dans.
Senast redigerad av Hegamon 2024-11-28 kl. 04:09.
Citera
2024-11-28, 04:08
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dansare är INTRESSERADE av att dansa, en väldigt stor skillnad gentemot att vilja hålla på med kampsport som MMA. Det är inte samma folk som dansar som tränar kampsport. Jag tror därför inte på att en dansare skulle bli bättre än dom som väljer att hålla på med kampsport.

Jag tror alltså inte på att professionella dansare skulle blivit väldigt bra på kampsport utöver att dom säkert har bra koordination som du skriver etc.

Intressant åsikt. Tack för den. Ja, motivation spelar ju roll. Dansare är kanske inte de mest stridbara, men fysiken har de ju...
Citera
2024-11-28, 04:15
Medlem
F.Hansens avatar
Det stämmer, dans och kampsport kräver på många sätt samma fysiska egenskaper i grunden, koordination, ballans, kroppsmekanik etc. Mentala, snabb inlärningsförmåga, avståndsbedömning, timing.

Den stora skillnaden ligger i att dans och kampsport i tävling kan innebära ”våld” och en aggression i sportslig mening där man är villig att nedkämpa en annan, en sida vilken jag tror dansare generellt har svårt för, därför är de dansare.
Citera
2024-11-28, 07:44
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Absolut inte i thaiboxning som du nämnde men taekwondo och liknande skulle dom säkert ha ett försprång mot någon annan som är nybörjare.
Citera
2024-11-28, 08:01
Medlem
Valentina schevshenko va väl dansare innan hon börja med kampsport?
Citera
2024-11-28, 08:15
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Capoeira var ju ett sätt att förklä kampsport till dans så slavägarna skulle tro att bomullsplockarna dansade när de egentligen tränande kampsport, vilket givetvis inte var tillåtet på slavplantagen.
Citera
2024-11-28, 08:47
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Mina instruktörer inom Muay Thai avskyr när vi jämför sporten med dans. Kan ändå inte låta bli att undra över hur pass bra kampsportare dansare skulle kunna bli. De är ofta viga, snabba och precisa i rörelserna, och har en utmärkt anaerob konditionering. Samma muskler som används.

Exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=eeAzwFkfyPA

Topic:

Koordination, balans och kondition är som redan påpekats viktiga ingredienser för en duktig utövare.

Enligt sägnen tog ju Vasyl Lomachenkos far honom från booxningsgymet och lät honom dansa i 4 år innan han återvände, och han är ju rätt bra.

Dock tror jag likheterna tar slut där, allt handlar om vilja som nån även sa. Att man är bra dansare betyder inte att man är duktig inom kampsport, även om vissa av grundkraven är desamma.
Citera
2024-11-28, 09:04
Avstängd
Negercps avatar
Jean-Claude van Leif sysslade ju med balett innan han började göra sina kampsportsfilmer. Iofs så såg det häftigt ut på film med sina 360 grader spinning kicks i luften. Hur bra han egentligen var i en riktigt fajt kan jag inte uttala mig om.
Citera
2024-11-28, 23:34
Medlem
Nix. Smidighet och koordination, absolut.
I övrigt, icke.
Citera
2024-12-26, 14:13
Medlem
nonameds avatar
Två döttrar valde olika intressen. Den ena valde brasiliansk jujutsu och den andra ballet. Den andra dottern hade mer skador som sysslade med dans. Så det kan ligga något i det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in