2024-11-28, 10:01
Medlem
Håller på att kolla upp ett eventföretag. Enligt Alla Bolag osv så finns det 0 anställda, men de som jobbar där (gigjobb) får lön per timme de har jobbat. Hur funkar det? Det är ca 7-8 pers i månaden som får timlön utbetalat. Hur funkar det redovisningsmässigt i akiebolaget som betalar ut lönen?
Citera
2024-11-28, 10:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristinaGyllen
Håller på att kolla upp ett eventföretag. Enligt Alla Bolag osv så finns det 0 anställda, men de som jobbar där (gigjobb) får lön per timme de har jobbat. Hur funkar det? Det är ca 7-8 pers i månaden som får timlön utbetalat. Hur funkar det redovisningsmässigt i akiebolaget som betalar ut lönen?

Nu är jag inte revisor men nog är det så att om lön betalats ut ska det framgå. Finns bara timersättning ska man - om jag fattat rätt - ange antal anställda som summan av antalet arbetade timmar dividerat med normal årsarbetstid.

Står det att de är registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket? Det ska framgång och om de inte är det men ändå betalar ut löner är det något lurt här.
Citera
2024-11-28, 10:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Min gissning är att uppgiften du kollar på gällande antalet anställda är hämtat från senaste bokslutet (sannolikt avseende 2023) och att man då inte hade löneutbetalningar, medan uppgiften du har om löner gäller 2024. Kan det vara så?
Citera
2024-11-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu är jag inte revisor men nog är det så att om lön betalats ut ska det framgå. Finns bara timersättning ska man - om jag fattat rätt - ange antal anställda som summan av antalet arbetade timmar dividerat med normal årsarbetstid.

Står det att de är registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket? Det ska framgång och om de inte är det men ändå betalar ut löner är det något lurt här.

Bolaget är reggat som arbetsgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Min gissning är att uppgiften du kollar på gällande antalet anställda är hämtat från senaste bokslutet (sannolikt avseende 2023) och att man då inte hade löneutbetalningar, medan uppgiften du har om löner gäller 2024. Kan det vara så?

Bolaget har bolagsordning 20240301, så 2024 är ute. 2022 fanns det 3 anställda, 2023 0 och 2024 0.
Citera
2024-11-28, 10:49
Moderator
Chantres avatar
Inget krav på att ange antal anställda i årsredovisningen för mindre företag.
Citera
2024-11-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Ok, tack!
Citera
2024-11-28, 11:03
Medlem
Citat:

Enligt internet? Hur står det till med läsförståelse resp förmågan till källkritik när du googlar på diverse web-sidor?
Citera
2024-11-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Enligt internet? Hur står det till med läsförståelse resp förmågan till källkritik när du googlar på diverse web-sidor?

Laddade ner den offentliga årsredovisningen.
Citera
2024-11-28, 11:19
Medlem
Venators avatar
Citat:

Jag vill inte ifrågasätta om det stämmer, men var hittar du den uppgiften?
Citera
2024-11-28, 11:19
Medlem
Citat:
Laddade ner den offentliga årsredovisningen.

Då är det inte speciellt relevant att skriva "enligt internet" i rubriken.
Citera
2024-11-28, 12:14
Medlem
Citat:

Enligt Årsredovisningslag (1995:1554) uppdaterad fram till 2024:

Citat:
5 kap. Noter / Allmänna bestämmelser

Krav på noter för olika kategorier av företag

1 § Mindre och större företag ska i noter lämna upplysningar enligt 4-24 §§.

(...)

Medelantalet anställda under räkenskapsåret

20 § En upplysning ska lämnas om medelantalet av de personer som har varit anställda under räkenskapsåret. Lag (2015:813).

(https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/arsredovisningslag-19951554_sfs-1995-1554)

Hittar inga undantag från detta i lagen, men däremot måste större företag redovisa ytterligare information om personalen såsom könsfördelning och geografisk fördelning.
Citera
2024-11-28, 12:35
Medlem
Citat:

En möjlighet är att de är anställda i ett annat bolag. Bolag kan ju köpa tjänster från andra bolag, och då blir det en "övrig extern kostnad" i bokföringen istället för en personalkostnad. För övrigt har jag märkt att allabolag.se inte alltid har pålitlig information – ett bolag jag just tittade på visade ett streck för både "löner styrelse och VD" och "löner övriga", som om det inte fanns några sådana löner, men om man laddade ner och tittade på själva årsredovisningen redovisades personalkostnader på dryga miljonen och 2 anställda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in