Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-28, 20:55
Medlem
Min bästa kompis blev häktad i Tyskland i söndags med 21 kilo kokain i bilen, jag försöker leta fram information på om hon kommer bli fängslad där i Tyskland eller komma tillbaka hit till Sverige men hittar inte, ni som är mer kunniga kanske vet det? En annan fråga är hur mycket år tror ni får hon och hennes kompis som satt i bilen för detta?

Tacksam för svar för hittar nada och kan inte direkt heller fråga någon
Citera
2024-11-28, 21:07
Medlem
JustTrollings avatar
Blir man tagen med kokain i Tyskland så kommer man bli dömd i Tyskland. Spelar ingen roll om man är svensk, tysk eller uzbek.

Dock kan man begära att bli förflyttad till Sverige efter att man suttit ett tag.

Räkna med minst 10 år för 20+ kg kokain.
Senast redigerad av JustTrolling 2024-11-28 kl. 21:25.
Citera
2024-11-28, 21:12
Medlem
feemaxxxs avatar
Hon kommer antagligen hållas häktad till förhandlingen då det rör sig om ett allvarligt brott och flyktrisken stor.

Mängden kokain är betydligt större än mindre mängd. Straffsatsen för mer än mindre mängd (personligt bruk) är minst ett år. 20kg.. tja 5-8 år tippar jag på. Men det beror på omständigheterna och om det finns annan kriminalitet inblandad.
Citera
2024-11-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Hon kommer antagligen hållas häktad till förhandlingen då det rör sig om ett allvarligt brott och flyktrisken stor.

Mängden kokain är betydligt större än mindre mängd. Straffsatsen för mer än mindre mängd (personligt bruk) är minst ett år. 20kg.. tja 5-8 år tippar jag på. Men det beror på omständigheterna och om det finns annan kriminalitet inblandad.
Neeej fan heller 5-8 år räcker troligen inte , möjligen 8år --Först kommer hon sitta häktad under utredningen som kan ta över ett år.
Citera
2024-11-28, 21:57
Medlem
MrB00ZEs avatar
Minst 7 år förmodligen
Citera
2024-11-28, 22:25
Medlem
i Sverige hade det blivit 7-8 år.
Citera
2024-11-28, 22:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woolfiee-03
Min bästa kompis blev häktad i Tyskland i söndags med 21 kilo kokain i bilen, jag försöker leta fram information på om hon kommer bli fängslad där i Tyskland eller komma tillbaka hit till Sverige men hittar inte, ni som är mer kunniga kanske vet det? En annan fråga är hur mycket år tror ni får hon och hennes kompis som satt i bilen för detta?

Tacksam för svar för hittar nada och kan inte direkt heller fråga någon
Hoppas på minst 8 år och att fängelsetiden blir miserabel på alla sätt för dom båda. Ingen överföring till Sverige, får man hoppas. De svenska fängelserna är redan rätt fulla som det är.
Citera
2024-11-28, 23:27
Medlem
Tack för alla svar, då räknar jag med att jag kommer inte höra av henne på ungefär 7 år :-/ enligt Aftonbladet så var det ett kriminellt nätverk de är kopplade till... Så antar att det blir värre (kände bara vagt att hon började jobba med något sånt) .. man kan verkligen knasa till sig liv rejält om man vill ha snabba cash :-S
Citera
2024-11-28, 23:35
Medlem
Hon och medresenären kommer att få brotten prövade i Tyskland. Det är tysk lag som gäller och tyska påföljder. 21 kilo kokain av "god kvalitet" är inget som leder till samhällstjänst eller hunddagis med fotboja. Hon kommer att få många år i tyskt fängelse. När hon har börjat avtjäna det så kan hon begära överflyttning till svenskt fängelse. Det finns rutiner för sådant utbyte mellan länderna i EU.

De flest brukar uppskatta skandinaviska fängelser, men landet där brottet begåtts ställer också krav på att de svenska fängelserna visar respekt för brottslandets dom. Den baltiske mördaren som fäldes till livstid i Sverige för mord på en 15-årig flicka ville gärna avtjäna sitt straff hemma i sitt baltiska hemland. Där blev han lovad snabbt frisläppande då man där inte såg så allvarligt på sådant flickmord som vi i Sverige fyller media med och förfasas över. När det blev känt hur hemlandet såg på "flickmord" så vägrade Sverige att överlämna mannen tiil hemlandet. Den baltiska åklagaren och justitieministern fick krypa till korset och förklara att det hade blivit missförstånd. Straffet skulle självklart avtjänas till fullo och man hade stor respekt för svensk lag. Okej, han fick åka över Östersjön och sen blev han själv mördad i fängelset där.

Den tyska kvinnan som mördade de bägge barnen och nästan slog ihjäl mamman til dem blev också fälld för mord i Sverige. Det blev livstid i det fallet också och de svenska fängelserna är dyyraa. Mycket dyra, så för svensk del är det en stor besparing att skicka utländska medborgare till deras hemländer. Den dömda kvinnan ville inte för något smör i Småland avtjäna sitt livstidsstraff i Tyskland och kämpade mot den svenska Kriminalvårdens försök att utvisa henne till hemlandet. Kriminalvården vann.

Den tyska rättvisan ser på samma sätt till sina kostnader. Får din väninna 12 år för 21 kg kokain så skickar de säkert henne till svensk kriminalvården där man får skriva under på att man respekterar den tyska domen och inte kommer att släppa henne i förtid. Svensk tradition gäller och om hon skulle släppas efter 2/3-delar i Sverige men skulle sitta längre i Tyskland så kan Tyskland välja att inte släppa henne hit förrän 2/3-delar av tiden är avtjänad.

Det finns en praxis och det finns personliga variationer. (Hur dum i huvet kan man vara som kör 21 kil kokain i en bil genom Tyskland?)
Citera
2024-11-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woolfiee-03
Tack för alla svar, då räknar jag med att jag kommer inte höra av henne på ungefär 7 år :-/ enligt Aftonbladet så var det ett kriminellt nätverk de är kopplade till... Så antar att det blir värre (kände bara vagt att hon började jobba med något sånt) .. man kan verkligen knasa till sig liv rejält om man vill ha snabba cash :-S

21kilo kokain är väldigt stora mängder så straffet blir kännbart.
Finns det kopplingar till gäng/organiserad så är det försvårande och gör att straffet blir längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in