Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
Igår, 20:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Beroende på hur man ser det, ekonomiskt absolut, men de kan ej hjälpa militärt och det är där det är kritiskt just nu
...och det kan inte Iran heller. Assads situation är tämligen prekär.
Citera
Igår, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
...och det kan inte Iran heller. Assads situation är tämligen prekär.

Iran har betydligt större möjligheter än vad SA har, de kan även om kapaciteten minskat använda Hezbollha eller div PMU/PMF ifrån Irak.

Detta är något SA ej kan göra.
Citera
Igår, 20:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Iran har betydligt större möjligheter än vad SA har, de kan även om kapaciteten minskat använda Hezbollha eller div PMU/PMF ifrån Irak.

Detta är något SA ej kan göra.

Vad jag vill påtala är att scenen har förändrats. Som jag ser det har den politiska kartan ritats om efter Hizbollahs och Irans misslyckanden. Det är ingen långsiktigt hållbar policy att förlita sig på Iran eller Hizbollah som inte kan leverera när det gäller.

Också försöken i förrgår att "förstärka" den syriska armén med shiamiliser från Irak blev ju även det ett misslyckande. Ingenting kommer över gränsen öster om Eurfrat längre. Det ser USA och kurderna till.

Vägen framåt måste bli normalisering och stabilitet för Syrien. Goda relationer med gulfstaterna och USA, samt en de facto-fred med Israel kan garantera det, som jag ser det.

Men nu är ju Mellanöstern alltid Mellanöstern, så det kan väl gå hur tusan som helst.
Citera
Igår, 20:42
Medlem
Citat:
Vad jag vill påtala är att scenen har förändrats. Som jag ser det har den politiska kartan ritats om efter Hizbollahs och Irans misslyckanden. Det är ingen långsiktigt hållbar policy att förlita sig på Iran eller Hizbollah som inte kan leverera när det gäller.

Också försöken i förrgår att "förstärka" den syriska armén med shiamiliser från Irak blev ju även det ett misslyckande. Ingenting kommer över gränsen öster om Eurfrat längre. Det ser USA och kurderna till.

Vägen framåt måste bli normalisering och stabilitet för Syrien. Goda relationer med gulfstaterna och USA, samt en de facto-fred med Israel kan garantera det, som jag ser det.

Men nu är ju Mellanöstern alltid Mellanöstern, så det kan väl gå hur tusan som helst.

Jag är med på din tankegång och det är en rimlig hållning.

Men den håller enbart om Assad kan behålla makten kommande månaderna och stabilisera situationen. Inget av närmanden till SA etc kommer hjälpa rent militärt i den kritiska situation Assad är i just nu.

Långsiktigt: Nog bäst med allians med SA/israel etc

Kortsiktigt: Den som kan på bästa sätt stötta militärt, där ser jag enbart Ryssland/Iran, om man inte kan göra någon sorts deal med Turkiet som får de att dra tillbaks stöd etc, men ser inte det troligt.
Citera
Igår, 20:47
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Jag är med på din tankegång och det är en rimlig hållning.

Men den håller enbart om Assad kan behålla makten kommande månaderna och stabilisera situationen. Inget av närmanden till SA etc kommer hjälpa rent militärt i den kritiska situation Assad är i just nu.

Långsiktigt: Nog bäst med allians med SA/israel etc

Kortsiktigt: Den som kan på bästa sätt stötta militärt, där ser jag enbart Ryssland/Iran, om man inte kan göra någon sorts deal med Turkiet som får de att dra tillbaks stöd etc, men ser inte det troligt.
Hur som helst så blir det spännande att följa.
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Citat:
Hur som helst så blir det spännande att följa.

Det är vi 100% överens om
Citera
Igår, 20:53
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Det är vi 100% överens om

Nu gick jag in på X ("Twitter") och sökte "israel assad help". En hel del intressant läsning.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Citat:
Nu gick jag in på X ("Twitter") och sökte "israel assad help". En hel del intressant läsning.

Har inte det ens, något konkret eller mestadels spekulationer etc?
Citera
Igår, 21:08
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Har inte det ens, något konkret eller mestadels spekulationer etc?

Det här är ursprunget till diskussionerna:
https://elaph.com/Web/News/2024/12/1554690.html
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här