Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-30, 14:59
Medlem
Hej! Jag har ett problem under sociala situationer.

Den senaste mnaden har jag mitt under konversationer med folk knt ett starkt behov av att vrida min nacke bakt och t sidan i ryck. Lter ju helt sinnesjukt men det r verkligen problem prio 1 fr mig nu. Detta typ ticset jag ftt hnder nr jag pratar med folk utanfr familj och bsta vnner.

Det knns helt normalt och som vanligt nr jag pratar med folk de frsta 30 sekunderna sen kommer den starka lusten att rycka till lite med nacken som jag typ inte kan hindra. Blir skitstelt och jttejobbigt. Detta brjade fr en mnad sen.
Jag har funderat om det r ngon tourettes som har gjort debut, o de skulle vara jobbigt. Allting knns bara s konstigt, jag r nd nu 21 r gammal och jag har ocks varit vldigt social under alla r. Mitt jobb har ocks jttemycket kundbemtande s de r ju inte s att jag inte utstter mig socialt och blir lite skev. Mste ju sga att det r hemskt nr en kund har en lngre frga och jag str dr och frsker p alla stt hlla nacken rak.
Jag har frskt f bort det. Har tnkt p att jag sover fr lite, tnkt p trningen, maten, allt, men det gr inte bort. Har till och med mediterat och hllit p att stretcha nacken fr att det inte ska hnda.
Jag har mrkt att det hnder nr jag lyssnar p nr ngon annan pratar och att jag i den stunden knner rdsla av nn anledning. Den rdslan vet jag inte om det beror p att jag r rdd att blir dmd av andra eller av rdsla fr att sjlva ticset ska hnda.

r det ngon drute som haft samma grej? Detta r hemskt och knner mig verkligen dysfunktionell i sociala sammanhang. r det ngon drute som har en lsning?
Citera
2024-11-30, 15:08
Medlem
Du r ju medveten om dom, s d slutar du.
Citera
2024-11-30, 15:09
Medlem
a-mortals avatar
Har du provat att va p att upptrda p scen, typ teater eller kr?
Citera
2024-11-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Har du provat att va p att upptrda p scen, typ teater eller kr?

???
Citera
2024-11-30, 15:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass

r det ngon drute som haft samma grej? Detta r hemskt och knner mig verkligen dysfunktionell i sociala sammanhang. r det ngon drute som har en lsning?

Forget it.

Bry dig inte om ditt tics, gr inget t det. Ju mer energi du lgger p det desto mer central blir det i ditt liv och d kan det utvecklas t fel hll = Tvngstankar.

Acceptera ditt tics fullt ut. Frklara fr andra varfr du pltsligt mste knycka p nacken nr du str framfr dom och ltsas vara "normal" Tnk ut ngot roligt att sga och gr ngot roande av situationen nr ditt tics slr till ...
Vi mnniskor har mycket mer frstelse fr andras egenheter n de flesta tror , det vgar jag satsa mitt lillfinger p.

Finns (fanns) en CP-skadat komiker som driver hejvilt med sig sjlv och sina armar som lever eget liv infr publik - Han satt dessutom i rullstol. Och publiken skrattade med honom inte t honom.
Om han klarade av sina tics p det sttet, s klarar du ocks av din.
Var inte rdd att bli dmd. Det blir man inte. Bara bemtt med ofrstende och frvning i dom fallen Mer n s r det inte.
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-30 kl. 15:28.
Citera
2024-11-30, 15:25
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
???
Det verkar utlsas av att han r obekvm bland folk, s det kanske frsvinner om han var och blir mer bekvm med att st framfr andra.
Citera
2024-11-30, 15:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Bry dig inte om ditt tics, gr inget t det. Ju mer energi du lgger p det desto mer central blir det i ditt liv och d kan det utvecklas t fel hll = Tvngstankar.

Hur visste du det? Det drabbade mig, hade tics nr jag var 14, mina frldrar tvingade mig att hlla dem tillbaka och d fick jag OCD.

Det som kan funka r att avleda och ha fokus p ngot annat, men ticsen kommer tillbaka nr hjrnan kr p tomgng. Det r som en psykisk klda, man gr ticset medvetet och med mening (folk tror att kroppen gr det sjlv), men man vill ju inte ha det. Frsk att stressa mindre, stress gr att tics kommer oftare ven om de inte kom fr att man har stress.

Det kan hjlpa att du "lyssnar" p en lt i huvudet.

Kan ven uppkomma efter man har haft halsfluss, fick tillbaka tics nr jag var 38 efter en infektion, men det slutade efter ett tag.
Citera
2024-11-30, 15:47
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur visste du det? Det drabbade mig, hade tics nr jag var 14, mina frldrar tvingade mig att hlla dem tillbaka och d fick jag OCD.

Ingenting jag visste. Har inga tics sjlv. Bara sunt frnuft sger att om man brjar med en rigors sjlvkontroll fr att lsa ett problem (Som inte r ett problem.) S blir alla till slut ett nervvrak fr att man inbillar sig att man inte r "normal" och mste hlla en mask fr att bli socialt accepterat ( Ocks inbillning)
Man kan anta att det finns en jantelagare av skam och skuld bakom hela tankegngen. Och d kan ju vem som helst bli tokig p riktigt. Och riktigt illa kan det bli nr ens nrmaste kommer med helt fel visdom
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-30 kl. 15:49.
Citera
2024-11-30, 15:54
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Det som kan funka r att avleda och ha fokus p ngot annat, men ticsen kommer tillbaka nr hjrnan kr p tomgng. Det r som en psykisk klda, man gr ticset medvetet och med mening (folk tror att kroppen gr det sjlv), men man vill ju inte ha det. Frsk att stressa mindre, stress gr att tics kommer oftare ven om de inte kom fr att man har stress.

Det kan hjlpa att du "lyssnar" p en lt i huvudet.

Kan ven uppkomma efter man har haft halsfluss, fick tillbaka tics nr jag var 38 efter en infektion, men det slutade efter ett tag.

Bra tips. Men om TS brjar lyssna p en lt i skallen, blir det inte klurigt att lyssna p vad som sgs i samtalet. Eller?
Citera
2024-11-30, 15:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du r ju medveten om dom, s d slutar du.

S du menar att allt man vet om har man kontroll ver?
Citera
2024-11-30, 15:55
Avstngd
Ut o spring
Citera
2024-11-30, 16:42
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det verkar utlsas av att han r obekvm bland folk, s det kanske frsvinner om han var och blir mer bekvm med att st framfr andra.

Funkar inte s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in