Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-30, 15:28
Medlem
Vår yngsta vill åka på språkresa? Vad har ni för erfarenheter av de ni som antingen åkt själva de senaste åren eller har haft barn som åkt.

Lär man sig nått eller är det bara en kul resa?
Citera
2024-11-30, 15:34
Medlem
Naturligtvis lär man sig - framför allt språket och att inte vara bunden till sina föräldrar.
Citera
2024-11-30, 15:41
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingping123
Vår yngsta vill åka på språkresa? Vad har ni för erfarenheter av de ni som antingen åkt själva de senaste åren eller har haft barn som åkt.

Lär man sig nått eller är det bara en kul resa?

Ungefär vilken ålder snackar vi om och ungefär hur länge gäller det att vara iväg?

Jag skulle säga generellt att man lär sig väldigt bra genom att åka på språkresa. Men självklart beror det ju på tiden man är iväg.
Citera
2024-11-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Ungefär vilken ålder snackar vi om och ungefär hur länge gäller det att vara iväg?

Jag skulle säga generellt att man lär sig väldigt bra genom att åka på språkresa. Men självklart beror det ju på tiden man är iväg.

Hon kommer vara 14 eller 15.

2 veckor är det vi har tittat på. Det jag tänker är kommer man i en grupp med många svenska barn så blir det ju mest svenska som de pratar ändå.
Citera
2024-11-30, 15:55
Medlem
Citat:

2 veckor är det vi har tittat på. Det jag tänker är kommer man i en grupp med många svenska barn så blir det ju mest svenska som de pratar ändå.

Hur tänkte du här? Naturligtvis är det svenska barn, om du bokat hos en sådan arrangör. Det flyttar ju inte fokus från undervisningen i engelska.
Citera
2024-11-30, 16:16
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:

2 veckor för 14-15 åring får man väl ses som en blandad erfarenhet av nytta och nöje. Man får pröva språket lite skarpt och uppleva ett annat land, men det är ju knappast att man kommer explodera i språknivå på 2 veckor.

Så 70%-30% nöje/nytta kanske, dvs något mer nöje än nytta. Mer ett roligt äventyr och en erfarenhet ska man nog se det som. Mycket beror dock på attityden hos den som åker.
Citera
2024-11-30, 16:48
Medlem
Citat:

Språkklasser brukar vara rätt blandade med elever från många olika nationer. Läraren talar inte heller svenska så visst kan det vara en nyttig erfarenhet för henne.
Citera
2024-11-30, 16:51
Medlem
beror också lite på vilken stad det åker till. Utgår från att de åker till Hastings?
Citera
2024-11-30, 17:10
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Vad är syftet med resan. Lära sig nytt språk inför gymnasiet eller fila på ett språk för att kunna få bättre betyg inför gymnasiet. Två veckor är en kort tid.
Citera
2024-11-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vad är syftet med resan. Lära sig nytt språk inför gymnasiet eller fila på ett språk för att kunna få bättre betyg inför gymnasiet. Två veckor är en kort tid.

Syftet är att hon ska bli bättre på engelska, egentligen borde hon välja spanska eftersom det är hennes språkval och hon har A i engelska idag. Men tänker att det gör att hon slipper plugga så mycket engelska på gymnasiet och kan fokusera på andra ämnen.

Sen tror jag att det är en stor upplevelse och att man växer som person om man är iväg själv i ett anat land ett par veckor.

Sen har jag läst mycket skit om fylla och ledare som inte bryr sig om något, dåliga värdfamiljer mm så är lite kluven.
Citera
2024-11-30, 19:36
Medlem
Citat:
Syftet är att hon ska bli bättre på engelska, egentligen borde hon välja spanska eftersom det är hennes språkval och hon har A i engelska idag. Men tänker att det gör att hon slipper plugga så mycket engelska på gymnasiet och kan fokusera på andra ämnen.

Sen tror jag att det är en stor upplevelse och att man växer som person om man är iväg själv i ett anat land ett par veckor.

Sen har jag läst mycket skit om fylla och ledare som inte bryr sig om något, dåliga värdfamiljer mm så är lite kluven.

Min syster dotter åkte och hon hade en fruktasvärd tid. (bournmouth) men hade en kompis unge som åkte (ipswich) och hon hade en kanon tid. tror att det är 80/20 bra/dåligt.. och igen, staden är en stor faktor.
Citera
2024-11-30, 19:49
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Så hon har högsta betyg i engelska och du tänker att då är det smart att skicka din dotter på något som i princip blir en semesterresa som är svindyr?

Då du skriver 14 eller 15 så är är det väl inte året inför gymnasiet. Kanske läge att vänta tills den brytningen?

Spanien är ju billigarare än England. Och som föräldrar så ska ni såklart ha rätt att påverka om ni vill att hon ska läsa spanska eller engelska.

För annars så kan ni likaväl ge henne en semesterresa rakt av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in