Citat:
I den åldern är barn elaka mot varandra rent generellt och dom som mobbar vet oftast inte om själva ens att dom mobbar.
Jag själv blev anklagad i den åldern för att ha mobbat en kille . En kille jag helt enkelt inte ville vara med jag hade andra kompisar . Vi spelade fotboll ofta och så kom då den här killen och ville vara med men vi ville ju inte ha med honom för han passade inte in .
Killens föräldrar ringde mina föräldrar och anklagade mig för att vara en mobbare för att han inte fick vara med oss när vi spelade boll eller gjorde annat.
När jag sen blev mer mogen och vuxen insåg jag ju att det på ett sätt var mobbning . Tänk om jag hade varit den där killen liksom. Men man förstod som sagt inte då att man sårade killen och att han kände sig utanför.. vi var barn.
Jag själv blev anklagad i den åldern för att ha mobbat en kille . En kille jag helt enkelt inte ville vara med jag hade andra kompisar . Vi spelade fotboll ofta och så kom då den här killen och ville vara med men vi ville ju inte ha med honom för han passade inte in .
Killens föräldrar ringde mina föräldrar och anklagade mig för att vara en mobbare för att han inte fick vara med oss när vi spelade boll eller gjorde annat.
När jag sen blev mer mogen och vuxen insåg jag ju att det på ett sätt var mobbning . Tänk om jag hade varit den där killen liksom. Men man förstod som sagt inte då att man sårade killen och att han kände sig utanför.. vi var barn.
Nej, det var inte mobbning du ägnade dig åt när du inte ville leka med den där killen som inte passade in. Mobbning hade det varit om du slagit honom, spottat på honom, slängt upp hans mössa i ett träd, skrikit glåpord efter honom eller hetsat andra skitungar att göra sådant mot honom. Det är inte någon mänsklig rättighet att få vara med på alla lekar, men det är en rättighet att slippa bli utsatt för vad som i realiteten är brottsliga handlingar.
Att barn inte vill leka med andra barn är inte mobbning, vad än "pedagogerna" hävdar om att "alla skall vara med". Så fungerar det inte i verkligheten.