Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-30, 20:55
Medlem
I hela Ulricehamn så tisslas det och tasslas att en pojke valde att ta sitt liv, han skall tydligen ha varit ordentligt mobbad och gick på Stenbocksskolan.

Efter händelsen tidigare i veckan så slöt invånarna upp i en manifestation mot mobbning:
https://www.ut.se/2024-11-30/ulriceh...ng-kandes-bra/

Fråga, är detta poteniellt straffbart mot förövarna?
Och hur ska vi få bukt med att så unga människor i Sverige väljer att ta sina liv, när man knappt levt?
Otroligt sorligt.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2024-11-30 kl. 20:57. Anledning: Rättstavelse i rubrik.
Citera
2024-11-30, 21:02
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
I hela Ulricehamn så tisslas det och tasslas att en pojke valde att ta sitt liv, han skall tydligen ha varit ordentligt mobbad och gick på Stenbocksskolan.

Efter händelsen tidigare i veckan så slöt invånarna upp i en manifestation mot mobbning:
https://www.ut.se/2024-11-30/ulriceh...ng-kandes-bra/

Fråga, är detta poteniellt straffbart mot förövarna?
Och hur ska vi få bukt med att så unga människor i Sverige väljer att ta sina liv, när man knappt levt?
Otroligt sorligt.

Jag funderar på hur man skulle bedömma det? Jag blir förbannad och ledsen när jag läser om sådant.
Mobbing är ju så jävligt att det bryter ned och gärna under lång tid.
Vad gör vi med vuxenmobbare? I arbetslivet blir det kränkande särbehandling? Staffrättsligt? Trakaserier? Olaga hot?
Vad kan tillämpas på barn och dess vårdnadshavare?
Citera
2024-11-30, 21:35
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag hörde på radion idag att vi har något som kallas ”akutskolor” idag där stökiga elever kan placeras

Inslaget handlade dock om vilket fiasko det varit, så det lär inte finnas kvar i nuvarande form länge till.

Inslaget belös dock att det inte var själva akutskolan som var fel i sig, men att det varit ett fiasko för att det var den enda åtgärden.

Låter vettigt ändå, det kan vara en vettig åtgärd, i det korta loppet. Men som enda åtgärd förstår jag absolut att det blir ett fiasko i det långa loppet
Citera
2024-11-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag hörde på radion idag att vi har något som kallas ”akutskolor” idag där stökiga elever kan placeras

Inslaget handlade dock om vilket fiasko det varit, så det lär inte finnas kvar i nuvarande form länge till.

Inslaget belös dock att det inte var själva akutskolan som var fel i sig, men att det varit ett fiasko för att det var den enda åtgärden.

Låter vettigt ändå, det kan vara en vettig åtgärd, i det korta loppet. Men som enda åtgärd förstår jag absolut att det blir ett fiasko i det långa loppet

Spontant så tycker jag det är väldigt bra att flytta på förövarna istället för att flytta på den mobbade.
Citera
2024-11-30, 21:41
Medlem
snurresprettiss avatar
Som vanligt så kommer förövarna klara sig undan och skola och myndigheter vill sopa detta under mattan fortast möjligt.
Citera
2024-11-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Som vanligt så kommer förövarna klara sig undan och skola och myndigheter vill sopa detta under mattan fortast möjligt.

Är inte detta allvarligt ur skolinspektionens synvinkel? Det måste väl ändå vara det ultimata sämsta som kan hända när vi skickar våra barn till skolor *läs skolplikt. Under tvång.
Citera
2024-11-30, 21:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Spontant så tycker jag det är väldigt bra att flytta på förövarna istället för att flytta på den mobbade.
Håller med. För de övriga elevernas skull.

En mobbare kanske behöver vård och hjälp, och det förstår jag absolut. Uteslutande social utfrysning kanske inte gör det lugnare i skallen på ungen och kan kosta mer i framtiden om den blir mer antisocial och inte har någon samhörighet (kanske inte helt olikt mobbade), så annat behövs med. Men för att tillfälligt skydda de andra ungarna så är det absolut vettigt. Och någon form av bestraffning är såklart på sin plats också.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-11-30 kl. 21:48.
Citera
2024-11-30, 21:48
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Är inte detta allvarligt ur skolinspektionens synvinkel? Det måste väl ändå vara det ultimata sämsta som kan hända när vi skickar våra barn till skolor *läs skolplikt. Under tvång.

Att människor med makt tvingar stackars barn till skolan som för många är rena helvetet och sedan händer sådana här saker, varför skall skolan bry sig om det? Inte bra för deras image.

Gå till skolan, lär dig, uppför dig mot lärarna, om inte, skyll dig själv och din framtid.

Min chef sa någonting att skolan har inget ansvar för elevers mående i skolan. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, han tyckte det enbart var föräldrarnas ansvar. Så med andra ord så kan ju skolan och alla som jobbar där göra som dom vill.

Ibland blir man så förbannat trött på allting!!!
Citera
2024-11-30, 21:48
Medlem
Tragiskt att mobbning aldrig försvinner. Inte bara barn det mobbas utan bland vuxna också. Utfrysning och diskriminering mm.

Tycker skolor är dåliga på att ta tag i det. Varje årskull borde diskutera detta till slutet av gymnaister och ha grupparbete i ämnet. Låt aldrig barn sjäva bestämma vem dom ska jobba med utan välj åt dom. Samma sak när man väljer lag i idrotten.
Citera
2024-11-30, 22:26
Medlem
Sorgligt. Borde få konsekvenser för föräldrarna till mobbarna.

Vem var pojken?
Senast redigerad av Volotea 2024-11-30 kl. 22:30.
Citera
2024-11-30, 22:53
Medlem
Själv sett resultatet av mobbing på nära håll. Mobbaren tog i detta fallet i vuxen ålder livet av sig, så nej INGEN mår bra av det.

Självmord toppar listan på dödsorsak för pojkar och män i Sverige oavsett mobbningsbakgrund eller ej.
Det bör diskuteras i varje instans i riket. Och framförallt bidra till lösningar på denna enorma tragik.
Citera
2024-11-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag funderar på hur man skulle bedömma det? Jag blir förbannad och ledsen när jag läser om sådant.
Mobbing är ju så jävligt att det bryter ned och gärna under lång tid.
Vad gör vi med vuxenmobbare? I arbetslivet blir det kränkande särbehandling? Staffrättsligt? Trakaserier? Olaga hot?
Vad kan tillämpas på barn och dess vårdnadshavare?

För mig är det väldigt enkelt.
Relegering från skolan för mobbaren.
Naturligtvis ska det finnas bevis och man kanske bör få mer än en chans (tre kanske?).

Offret ska vi alltid skydda och ge upprättelse och den skyldige ska få konsekvenser. Att bli relegerad och få börja ny skola får nog den mest hårdnackade mobbaren att tänka om.

Skolan ska vara en trygg plats för alla och på lika villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in