2024-11-30, 23:22
Medlem
Jag fick inte igenom en busbiljett (bankortets verifiering gick inte igenom) och nu skriker Google om att styrka identitetsuppgifter annars så stängd Google tjänster av.

Det hör till saken att jag fick hjärnsläpp och behövde aldrig köpa nån biljett via nån app. Kunde bara blippa kortet.

Vad händer om jag inte styrker mina uppgifter till Google-betalningskonto? Jag har 7 dagar på mig.

Är det bara lugnt att ladda upp ID?

Stängs hela jävla Googlekontot av om jag inte styrker uppgifterna?
Senast redigerad av Inkapslad 2024-11-30 kl. 23:39.
Citera
2024-11-30, 23:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Jag fick inte igenom en busbiljett (bankortets verifiering gick inte igenom) och nu skriker Google om att styrka identitetsuppgifter annars så stängd Google tjänster av.

Det hör till saken att jag fick hjärnsläpp och behövde aldrig köpa nån biljett via nån app. Kunde bara blippa kortet.

Vad händer om jag inte styrker mina uppgifter till Google-betalningskonto? Jag har 7 dagar på mig.

Är det bara lugnt att ladda upp ID?

Stängs hela jävla Googlekontot av om jag inte styrker uppgifterna?
Skulle du köpa biljett till Busfabriken?
På vilket sätt "skriker" Google? Får du upp nån uppmaning när du försöker göra nåt?
Vad är det för app du pratar om?
Vad är Google-betalningskonto?
Varför ska du ladda upp ID och vart?

Har du lagt in ett bankkort i Google Wallet? Då ska du identifiera dig med BankID innan du kan betala genom din mobiltelefon.
Citera
2024-11-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Skulle du köpa biljett till Busfabriken?
På vilket sätt "skriker" Google? Får du upp nån uppmaning när du försöker göra nåt?
Vad är det för app du pratar om?
Vad är Google-betalningskonto?
Varför ska du ladda upp ID och vart?

Har du lagt in ett bankkort i Google Wallet? Då ska du identifiera dig med BankID innan du kan betala genom din mobiltelefon.

jag skulle köpa en biljett via Skånetrafikens app, när mitt bankkort ska registreras via google så misslyckas verifieringen och då får jag ett mejl från Google som lyder

Hej!
Ditt Google-betalningskonto har stängts av eftersom vi inte kan verifiera informationen om en eller flera användare i din Google-betalningsprofil. Dina Google-tjänster fortsätter att fungera tillfälligt, men vissa transaktioner kan stängas av.
Om det här inte åtgärdas inom 7 dagar stängs dina Google-tjänster av.

Länken är då till en sida där jag ska ladda upp ett identitetsbevis, förslagsvis ID.
Citera
2024-12-01, 00:05
Medlem
Jag måste ju ladda upp detta antar jag för annars stängs ju min gmail?

Gmail är ju Googletjänster väl?
Citera
2024-12-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Det var mitt första försök till köp.

Betalningen/kortverifiering misslyckades och därefter kommer mejlen om att verifiera min identitet till Google.
Citera
2024-12-01, 00:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
jag skulle köpa en biljett via Skånetrafikens app, när mitt bankkort ska registreras via google så misslyckas verifieringen och då får jag ett mejl från Google som lyder

Hej!
Ditt Google-betalningskonto har stängts av eftersom vi inte kan verifiera informationen om en eller flera användare i din Google-betalningsprofil. Dina Google-tjänster fortsätter att fungera tillfälligt, men vissa transaktioner kan stängas av.
Om det här inte åtgärdas inom 7 dagar stängs dina Google-tjänster av.

Länken är då till en sida där jag ska ladda upp ett identitetsbevis, förslagsvis ID.
Enl. Skånetrafikens app kan man "- Betala med Swish, kort (Mastercard eller Visa) eller med faktura från Swedbank Pay. Du kan även få kvitto på köpet via e-post."

Jag förstår inte hur Google blir inblandat där?

Så här skriver Google:
Betalningsprofil
Betalningsprofilen innehåller alla betalningsmetoder, kort och konton som du har sparat i Google Pay

När jag tittar på mitt konto där så har jag bara ett kort, vilket är det som jag använt för att köpa nån app från Google Play. Där finns alltså inte dom kort jag har i Google Wallet.

Knepigt detta, skicka ID till Google vill man ju helst inte göra. Men blir ju jobbigt om hela Google-kontot stängs av, inkl. gmail som ju mycket riktigt är en Google-tjänst.

Jag har nog inte mer att komma med här, hoppas någon annan kommer in i tråden och kan reda ut detta.
Citera
2024-12-01, 00:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Gå in på ditt konto och där kollar du din verifiering direkt i Google Pay.
När jag handlar måste jag verifiera med fingeravtryck men antar att du skulle verifiera med en kod?
Citera
2024-12-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Gå in på ditt konto och där kollar du din verifiering direkt i Google Pay.
När jag handlar måste jag verifiera med fingeravtryck men antar att du skulle verifiera med en kod?

Identify fake Google payments center emails

Google never asks you to provide personal information. If you get an email asking you for this information, it's likely a fake email from an entity pretending to be Google.

Information Google won't ask for over email

Usernames and passwords
Social Security numbers
Bank account numbers
PINs (Personal Identification Numbers)
Credit card numbers
Your mother's maiden name
Your birthday

Hmm. ......?
Citera
2024-12-01, 00:51
Medlem
Men så står det detta också...

For specific Google Account activities, like sign-ups for Google products or services, transactions, or payment method changes, you may need to verify your identity or ownership of the payment method used.
If you encounter issues when you verify your Google payments profile, complete the troubleshooter.

Troubleshoot verification issues

About verification
Why we might ask you to verify
To verify that your info is correct when you access specific content.
To verify your identity when you complete a transaction with Google.
We find unusual activity or transactions.
We need more info for legal or regulatory reasons.

Min säkerhetssida är trots detta grön.
Citera
2024-12-01, 01:02
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Identify fake Google payments center emails

Google never asks you to provide personal information. If you get an email asking you for this information, it's likely a fake email from an entity pretending to be Google.

Information Google won't ask for over email

Usernames and passwords
Social Security numbers
Bank account numbers
PINs (Personal Identification Numbers)
Credit card numbers
Your mother's maiden name
Your birthday

Hmm. ......?

Det är därför du ska gå direkt till kontot och logga in där.
Om det är sant så finns informationen där ändå.

Jag hade själv inte klickat på länken i ett mail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in