Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 13:00
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dod-at-sveaskog
Här är noblesse, guldpulver, vit kristyr, karameller, svart marsipan och vit sockerpasta. Och samma vägg. Så mycket bevis jag kan presentera!
https://ibb.co/BwqvZP7
Nu finns ditt bidrag även dokumenterat på Flashback.se.

Översiktssida: https://www.flashback.se/flashback-f...arkakshus/2024
Samtliga bilder på ditt bidrag: https://www.flashback.se/forum/peppa...2024/1-valhall
Citera
Igår, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Enligt artikeln så är alltså "säkra" sidor, såna som tar bort all EXIF-data dessa, och de som länkats högst upp i tråden:
Imgur
Det är alltså enda sidan som tar bort ALL EXIF-data.

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Finns appar till telefonen som tar bort exif-data på foton med. Typ Metadata Remover
Det får helt enkelt bli Imgur.
Citera
Igår, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, inte raklödder. Möjligen hushållspapper som underlag men anledningen till att bomull är med i beskrivningen är för att det traditionellt varit en symbol för snö i pepparkakshussammanhang.
Då löser jag det med något av det du föreslår.
Citera
Igår, 16:16
Medlem
HanDares avatar
Nu jävlans ska det göras en riktig redig pepparkaks penis-hus iår!
Citera
Igår, 17:04
Medlem
Har inte bakat pepparkakor sedan jag var typ 10 år men tävlingen inspirerar! Man får väl använda färdigköpt deg, sån där som säljs på tub? Pallar nog inte att göra deg från grunden.
Citera
Igår, 17:18
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Har inte bakat pepparkakor sedan jag var typ 10 år men tävlingen inspirerar! Man får väl använda färdigköpt deg, sån där som säljs på tub? Pallar nog inte att göra deg från grunden.
Jadå, man behöver inte göra egen deg. Det går jättebra med deg från mataffären. Köp gärna ett extra paket för man konstaterar ofta snopet att det går åt lite mer än man tror.
Citera
Igår, 17:25
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanDare
Nu jävlans ska det göras en riktig redig pepparkaks penis-hus iår!
Ser varmt fram emot en brun fallos med regnande kristyr!
Citera
Igår, 18:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nu ligger det med som nr 1 under trådstarten. Vi får vänta in min kollegas åsikt och samtliga bidrag kommer att granskas ännu en gång den 25 december, men man ser ju tydligt att det är samma plats och saker du använt så det känns okej för min del.

Vad synd du har så hög luftfuktighet men denna gång såg bygget jättefint ut och Oden är verkligen välgjord!

Jag anser att vi kan se det som tillräckligt sannolikt att det är dod-at-sveaskog som byggt pepparkakshuset, så vi ska väl kunna se det som ett godkänt bidrag.

Sen får vi se hur det resonemanget står sig i slutändan. Men det är ju en annan diskussion.

Det är för övrigt ett trevligt bidrag att dra igång tävlingen med.
Citera
Igår, 20:19
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dod-at-sveaskog
Titel: Valhall

Huset började dö luftfuktighetsdöden (precis som mitt bygge förra året) när jag byggde ihop det så jag gjorde klart och fotograferade i panik, precis när taket började rasa in. Tyvärr så glömde jag lappen och kom inte på det förrän nu när jag skulle ladda upp bilderna. Så jag antar att jag blir diskvalificerad

"Alla som komma till Odens boning
känna igen den genast:
sköldtäckt, med spjut till sparrar, är huset,
bänkarna strödda med brynjor.

Alla som komma till Odens boning
känna igen den genast:
det hänger en varg väster om porten,
en örn sitter lutad däröver."
Grimnesmal, vers 9-10

Hus av pepparkaka dekorerat med kristyr, sköldarna på taket är noblesse med ätbart guldpulver, Oden, vargen, korpen och spjuten är av marsipan och sockerpasta, bifrost av smälta karameller.

https://ibb.co/album/52z9JC

Här är noblesse, guldpulver, vit kristyr, karameller, svart marsipan och vit sockerpasta. Och samma vägg. Så mycket bevis jag kan presentera!
https://ibb.co/BwqvZP7

-------------------------
Lade in den sista texten i inlägget, samt bildlänken, från ett kompletterande inlägg för tydlighetens skull /Moderator

Är det en Pride-flagga längst till höger på bild 1,2 och 4?

Det ser lite bögigt ut.
Senast redigerad av Korv-Bajs Igår kl. 20:23.
Citera
Igår, 20:23
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Är det en Pride-flagga längst till höger på bild 1,2 och 4?
Måste väl ändå vara Bifrost - bron som leder från jorden till Asgård. Enligt nordisk mytologi så tar alla som dör (luftfuktighetsdöden) den vägen.
Citera
Igår, 20:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Måste väl ändå vara Bifrost - bron som leder från jorden till Asgård. Enligt nordisk mytologi så tar alla som dör (luftfuktighetsdöden) den vägen.

Bi-frost alltså?
Ja, det är väl rätt många som viftar med dom där Pride-flaggorna som är bi också.
Citera
Igår, 20:39
Medlem
Mycket stiligt bidrag dod-at-sveaskog! Värdigt första tävlingsbidrag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här