Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-01, 07:27
Medlem
Citat:
Uppemot 250 barn och unga kan snart flytta in på några av Sveriges högsäkerhetsanstalter. Kriminalvården förbereder sig för att kunna ta emot unga som mördat eller begått andra grova brott och hålla dem inlåsta utan att deras rättigheter som barn kränks.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...riminella-barn

Ja, det gäller alltså för de mellan 15-17år. Snarare ungdomar än barn.
Kommer denna åtgärd gynna sittande regering?
Har Sverige råd med detta, eftersom det blir väldigt dyra platser. Personaltätt och skolgång ska garanteras. Vilken annan lösning borde presenteras i så fall?
Borde man skriva om lagen så man räknas som straffmyndig vuxen vid riktigt grova brott?
Personligen så tycker jag det vore rätt väg att gå för 20 år sedan. Idag så är det minst sagt sent. Men det är en rejäl omsvängning från ”fika med kriminella ” och ge dem en kram å ni kan väl sluta? mentaliteten.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-12-01 kl. 07:32.
Citera
2024-12-01, 07:30
Medlem
Varför inte 14 eller helst 13 som gräns?

Hur många mord till krävs det för att kärringarna i makten ska fatta?
Citera
2024-12-01, 07:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför ska Sverige inte kunna lyckas med det? Varit helt normalt i säg Storbritannien sedan länge. En unga person vid 15 dömd till livstid. Sitter först på sk ungdomsfängelse. Sedan vid 18 flyttas till vuxen för att sitta ut sitt straff tills döden. Även om det är sällsynt även i Storbritannien att folk dömda vid 15 sitter hela livet ut. Men saken är mer att de kan få göra det om de är en fara för samhället.
Citera
2024-12-01, 07:35
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuecoBrasileiro
Varför inte 14 eller helst 13 som gräns?

Hur många mord till krävs det för att kärringarna i makten ska fatta?

Barn har inte konsekvestänk. Inlåsning skadar barn, dom behöver stöd.
Citera
2024-12-01, 07:38
Medlem
oldtimedrunks avatar
Om man mördat när man är i den åldern finns det inte mycket hopp för en produktiv framtid och betänk att de i princip varken kan läsa eller uttrycka sig i skrift.
Sveriges framtid ser riktigt mörk ut.
Citera
2024-12-01, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica

Det där har jag hört lika ofta som kristna tjatar om att Jesus lever.

Daltar man med ungarna, då VÅGAR ungarna begå brott.
Låser man in dom, så fattar dom att det inte lönar sig att begå brott.
Då UTVECKLAS DERAS KONSEKVENSTÄNK, förstår du.

Det är tack vare alla kvinnor och alla omanliga män i makten som det finns mördande och misshandlande barn och ungdomar.
Citera
2024-12-01, 07:40
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
När de får sitta inlåsta resten av sitt liv så kanske dom börjar förstå innebörden av ordet konsekvens.
Citera
2024-12-01, 07:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...riminella-barn

Ja, det gäller alltså för de mellan 15-17år. Snarare ungdomar än barn.
Kommer denna åtgärd gynna sittande regering?
Har Sverige råd med detta, eftersom det blir väldigt dyra platser. Personaltätt och skolgång ska garanteras. Vilken annan lösning borde presenteras i så fall?
Borde man skriva om lagen så man räknas som straffmyndig vuxen vid riktigt grova brott?
Personligen så tycker jag det vore rätt väg att gå för 20 år sedan. Idag så är det minst sagt sent. Men det är en rejäl omsvängning från ”fika med kriminella ” och ge dem en kram å ni kan väl sluta? mentaliteten.

Helt rätt men varför vi nu har så här beror återigen på invandringen.
Skulle vara kul att se siffror på hur många av dessa som har två svenska föräldrar sen några generationer tillbaka mot hur många som är invandrare?

Jag lovar att minst 80% av dessa barn tillhör grupp ett och inte ena borde vara här. Denna grupp är dessutom mycket färre än de i grupp två och ändå fler.

Återigen en kostnad som vi då kan lägga på vad invandringen kostat vårt land.
Citera
2024-12-01, 07:51
Medlem
Skicka hem dom och hela deras släkt.
Straffa dom som bjudit hit dom.
Citera
2024-12-01, 07:55
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Skitsnack! De måste straffas så att de fattar att om man begår brott så blir det konsekvenser. För övrigt så gav de upp alla rättigheter när dom begick brott. Detta skulle föräldrarna ha lärt barnen men om de nu inte gjort så måste staten gör det. Inget jävla daltande med saft och bullar!
Citera
2024-12-01, 08:31
Medlem
Citat:

Så du erkänner att du var lika efterbliven som tonåring som du är nu?
Hade inte du någon pappa när du växte upp? För pappor brukar vara bra på att lära barn konsekvenstänk.
Min pappa lärde mig konsekvenstänk tidigt. Och jag tror inte precis att jag var mer mogen om 3 åring än vad 13-14 åringar är. Men du påstår alltså det?

Min dotter är inte ens 2 år gammal och till och med henne har jag lyckats nära konsekvenstänk.
2 år. Men ändå vill du dalta med barn som är i stridsförd ålder, om att dom är för korkade för att förstå något som 2 åringar förstår?
För 150 år sedan så var 12 åringar vuxna nog att ta hand om familjer, gå ut i strid för att försvara värdelösa människor som dig och dom hade arbetat i 5 år redan.
Spola fram till 2024, så är snart vuxna individer "barn som inte förstår konsekvenstänk".
Din världssyn är vidrig och det är solklart för alla tänkande individer att du och kommunismen endast har som syfte att bryta ner och försvaga samhället inifrån.

Sluta vara problemet till att jorden är dålig. Sluta vara kommunist, så kommer världen snart att bli bra igen.
Som tur är, är vi en hel ny generation av starka män som kommer gå till hårt mot sådana som dig.
Allt för att radera er en gång för alla.
För en bättre familj, för ett bättre samhälle, för en bättre planet
Citera
2024-12-01, 09:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det är inte barn

Whatever. Men, myndigheterna borde bjuda in ungdomar på studiebesök i fängelser. Så, de vet vad som väntar. Och gärna någon som sitter 5-10 år som kan berätta hur kul det är ….
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in