Citat:
Ursprungligen postat av
oboybrunn
Gulligt att du tycker att mitt förståndiga sätt att tänka går under allt förstånd.
Om något bekräftar du bara var jag skriver, att 2-3 åringar har ett konsekvenstänk, om än inte ett färdigutvecklat.
Men du kan då motivera att en tonåring saknar konsekvenstänk, för att dom är barn?
Sött. Och du anser att mitt sätta att resonera saknar förstånd. Skäms.
Du menar "ditt förståndiga sätt" att tänka på när du exempelvis skriver: "
Så du erkänner att du var lika efterbliven som tonåring som du är nu?"? Eller "ditt förståndiga sätt" när du jämför konsekvenstänket mellan en tonåring och en 2-åring, där alla med någorlunda kunskap vet att en 2-åring saknar reell slutledningsförmåga. Det du ser som "konsekvenstänk" hos din 2-åring är ju snarare ett litet barn som utvecklas/utvecklats hela tiden. Dvs den har lärt sig "se världen", lärt sig gå, lärt sig prata, lärt sig förstå språket, samtidigt som hjärnan och kroppen mognar. Sedan ju äldre barnet blir desto mer kommunikativ blir det. Det är detta som gör att man som förälder kan vara tydlig, kan förklara, kan peka på konsekvenser och kan diskutera med barnet. Men att liksom tro att "en 2-årings icke färdigutvecklade konsekvenstänk" handlar om att den FAKTISKT förstår handling och konsekvens - och ALLTID förstår vad konsekvenser handlar om, är naivt. Därför förstår jag inte riktigt varför du ens jämför en 2-årings "konsekvenstänk" med en tonårings - det är ju inte ens att prata om samma sak!
"
Men du kan då motivera att en tonåring saknar konsekvenstänk, för att dom är barn?" - Nej, jag kan motivera detta med att i princip all forskning visar att hjärnan inte är färdigutvecklad föräns vid 25 års ålder - och att just konsekvenstänket är en av de delarna som utvecklas sist. Räcker det som svar?