Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-01, 09:59
Medlem
Snicksnackarens avatar
Dagligen när man går igenom ett bostadsområde med antingen lägenheter på nedre botten, eller villor med fönster nära trottoar.

Jag förundras över beteendet att ha hela hemmet upplyst och gardinerna öppna.

Människans ögon dras automatiskt till ljus och rörelse så det faller sig naturligt att kolla in genom ett upplyst vardagsrumsfönster när man går förbi i mörkret.

Det finns ingen del av ditt liv som bibehålls privat, alla som går förbi vet vad du såg på TV samt vad du åt till middag.

Om du ska kliva ut ur badrummet efter duschen så måste du klä på dig för att inte exponera dig naken inför främmande människor.

Vill du spola tillbaka filmen och spana in den där snyggingen i filmen, så kommer även dina grannar att veta om din smak för motsatta könet eller andra spännande fetisher.

Ska man upp och dricka ett glas vatten på natten så lär man ta på dig något så att man inte riskerar att stå där och blotta sig för tidningsbudet kl 3 på morgonen.

Är detta någon light-version av exhibitionism?
Finns det en njutning av att bli smygtittat på eller tror ni helt enkelt att ingen tittar in?

Själv har jag alla persienner neddragna så jag kan hitta på vad som helst i min bostad utan att riskera att bli avslöjad när jag dammsuger naken.
Citera
2024-12-01, 10:08
Medlem
ps870s avatar
Persienner drar jag för i sovrummet när jag ska sova, inte annars. Badrummet har såklart frostat glas. I övrigt drar jag inte för något. Tanken med fönster är att släppa in ljus utifrån och att se ut.
Det låter som att du borde flytta till en källare eller en bunker.
Edit: Hade en flickvän som bode i lägenhet på andra eller tredje våningen. Dvs minimal insyn. Hon hade alltid alla persienner nerdragna. Jag fick panik att vara i hennes lägenhet.
Senast redigerad av ps870 2024-12-01 kl. 10:11.
Citera
2024-12-01, 10:17
Medlem
Majoriteten på internet (inte alls troll) verkar ju vara för övervakning av alla, mer kameror "för tryggheten", vaktis och rektor plus andra i skolans ledning ska absolut få glo på deras ungar, söner och döttrar "för tryggheten" och allt kommer bli så bra bara staten, företag, banker, apputvecklare, skolor, får alla möjliga tillgängliga verktyg för koll, mer övervakning i ett kontantfritt samhälle med social credit scores så att kriminaliteten som eskalerat stort senaste 20+ åren (helt oväntat och plötsligt utan särskild orsak) kan stävjas.

Ingen har något att dölja, alla har ju bara rent mjöl i påsen. (Det rena mjölet som bara gäller åt ett håll givetvis, då politiker och ledare bakom kulisserna givetvis inte omfattas av rent mjöl i påsen-logiken. )

...Men gardinerna och persiennerna runt lägenhetshusen visar på något annat

. Man kanske inte när det kommer till kritan vill bli av med allt sitt privatliv "för trygghetens skull"...??

Hur kan man vara för allt mer övervakning och kameror överallt, gps tracking, transaktions tracking, massiv datasamling och kategorisering, krav på registrering av kontantkort/telefoner så att allt kan spåras, inkl. Umgängen etc överallt med sina "jag har ju rent mjöl i påsen-argument - när datan, film, foto, information som samlas defintivt kommer på villovägar ibland genom korruption, hacking, utpressning, allmän olämplighet hos person med tillgång, osv. - samt att ingen knappt vet vilka som styr mest knappt idag och desto mindre vilka makthavare eller folk med tillgång till all datasamling är om fem, tio, 30 år och framåt - all tillit till sitt rena mjöl i påsarna men samtidigt inte ens vara fullt ok med fri insyn från bara grannarna? Hmmm.
Citera
2024-12-01, 10:18
Jag har grannar som har gardinerna fördragna hela tiden. De är somakier.
Citera
2024-12-01, 10:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Persienner drar jag för i sovrummet när jag ska sova, inte annars. Badrummet har såklart frostat glas. I övrigt drar jag inte för något. Tanken med fönster är att släppa in ljus utifrån och att se ut.
Det låter som att du borde flytta till en källare eller en bunker.
Edit: Hade en flickvän som bode i lägenhet på andra eller tredje våningen. Dvs minimal insyn. Hon hade alltid alla persienner nerdragna. Jag fick panik att vara i hennes lägenhet.

Många invandrare har ofta alla persienner eller rullgardiner neddragna dygnet runt.
Skulle jag bo i en lägenhet på nedre botten (vilket jag aldrig skulle göra just pga trådämnet) så skulle jag ha antingen frostat eller gardiner för i de fönster som vetter mot promenadvägar.
Nu bor jag i hus och har dessutom endast ett fåtal fönster mot vägen men går jag upp naken på morgonen så kan en person titta in i exakt rätt vinkel för att se allt den vill om jag är på just en plats i huset, det skiter jag fullständigt i och personen utanför får ta etsningarna på ögongloben i så fall.

Vi har gardiner och vill ha gardiner runt fönstren och absolut inte ha ett hus som lika bra kunde vara ett sjukhus.
Citera
2024-12-01, 10:35
Medlem
supremanics avatar
I vardagsrum så har jag gardiner för fönstren för att inte riskera insyn. I köket så har jag öppet dock och har inte direkt några större skrupler för att knata förbi naken om man duschat osv.
Känns som lite lätt osmaklig paranoia att behöva ha fördraget hela tiden överallt.
Citera
2024-12-01, 10:43
Medlem
f30malmos avatar
Vem orkar gå och titta in genom folks fönster? Jag tänker inte ens på att fönster finns i stort sett.
Citera
2024-12-01, 10:44
Avstängd
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpr8kke
Jag har grannar som har gardinerna fördragna hela tiden. De är somakier.
Muslimer är livrädda att man ska kunna se kvinnornas hår. Så är det i Somakien.
Citera
2024-12-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Dagligen när man går igenom ett bostadsområde med antingen lägenheter på nedre botten, eller villor med fönster nära trottoar.

Jag förundras över beteendet att ha hela hemmet upplyst och gardinerna öppna.

Människans ögon dras automatiskt till ljus och rörelse så det faller sig naturligt att kolla in genom ett upplyst vardagsrumsfönster när man går förbi i mörkret.

Det finns ingen del av ditt liv som bibehålls privat, alla som går förbi vet vad du såg på TV samt vad du åt till middag.

Om du ska kliva ut ur badrummet efter duschen så måste du klä på dig för att inte exponera dig naken inför främmande människor.

Vill du spola tillbaka filmen och spana in den där snyggingen i filmen, så kommer även dina grannar att veta om din smak för motsatta könet eller andra spännande fetisher.

Ska man upp och dricka ett glas vatten på natten så lär man ta på dig något så att man inte riskerar att stå där och blotta sig för tidningsbudet kl 3 på morgonen.

Är detta någon light-version av exhibitionism?
Finns det en njutning av att bli smygtittat på eller tror ni helt enkelt att ingen tittar in?

Själv har jag alla persienner neddragna så jag kan hitta på vad som helst i min bostad utan att riskera att bli avslöjad när jag dammsuger naken.
Du är antagligen för ung. Blir man äldre har man inte ork att bry sig. Jag skiter fullständigt i om folk glor in i min lägenhet eller inte. Nu bor jag högre upp män folk kan ha insyn från andra hus men hade reagerat lika dant på första våningen. Ungefär som om jag skulle bry mig om att fiskmåsar tittar in i min lägenhet.
Citera
2024-12-01, 10:59
Medlem
Invandrarna vill ofta ha gardiner och persiener nere, en anledning till detta är att i hemländerna vill de inte få in värmen.
I Nederländerna har de ofta vardagsrummen närmare gatan än vad vi har här och dessutom kan man titta rakt in, det verkar som att de vill säga, jag har inget att dölja.
Citera
2024-12-01, 11:16
Medlem
Du måste vara unik. 3% av bostäderna i Sverige har direkt insyn från gatan.
Citera
2024-12-01, 11:20
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Muslimer är livrädda att man ska kunna se kvinnornas hår. Så är det i Somakien.

Har väl med religion att göra? En kollega på jobbet är från grannlandet Etiokien. De drar sällan ner persiennerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in