Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-01, 16:36
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Skolan ligger i bottenvåningen av ett diskret bostadshus. Den består av en rad mindre rum, där eleverna undervisas en och en. I varsitt klassrum, av varsin lärare. Sex elever åt gången.

Alla kommer från kommunala skolor där de blivit avstängda. De är mellan 12 och 16 år gamla, från sexan till nian.

– Många elever ser det först som ett straff, säger, Läraren.

– På ett sätt är det ju sant - det är en disciplinär åtgärd. Men det är också för att ge barnet trygghet och studiero. Och trygghet och studiero åt de andra i barnets skola.'

Läraren Iraj Shirkhani är DJ och kampsportare. Han berättar också - 'Jag har blivit skjuten på när jag var ännu yngre. Då blev jag jagad av nazister utanför Lund.

Vi får ingen mer information om eleverna utan att flera kommer ifrån medelklassen och t.om. från överklassen.
Låter nästan som att flera av pojkarna har sin familjs vapensköld upphängda i Riddarhuset.

Vad tror vi om det här projektet?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-sista-anhalt
Senast redigerad av Aristaeus 2024-12-01 kl. 16:43.
Citera
2024-12-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Läraren Iraj Shirkhani är DJ och kampsportare. Han berättar också - 'Jag har blivit skjuten på när jag var ännu yngre. Då blev jag jagad av nazister utanför Lund.

Vi får ingen mer information om eleverna utan att flera kommer ifrån medelklassen och t.om. från överklassen.
Låter nästan som att flera av pojkarna har sin familjs vapensköld upphängda i Riddarhuset.

Spontant när han pratar om att ha blivit beskjuten ett flertal gånger bland annat av nazister så tänker jag att han är en mytoman.

Läser man ABs text så har han blivit beskjuten minst tre gånger och han har sett en pojke bli skjuten. Och självklart har han blivit erbjuden åtskilliga tjänster som rektor men alltid tackat nej för han bryr sig så mycket om baaarnen.
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-01 kl. 17:01.
Citera
2024-12-01, 16:52
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Spontant när han pratar om att ha blivit beskjuten ett flertal gånger bland annat av nazister så tänker jag att han är en mytoman.
Det blir onekligen en viss Jussie smollett känsla över det hela. Men vem vet, nån har ju blivit jagad av nynazister i Lund förmodligen. Någon gång..
Citera
2024-12-01, 17:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
"skolakuten" låter precis som vad det är. En tillfällig akut lösning. Sedan skickas de tillbaka.

Det antyds ju också att det handlar om de mest våldsamma ("som även gängmedlemmar är rädda för")
Citera
2024-12-01, 19:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Läser man ABs text så har han blivit beskjuten minst tre gånger och han har sett en pojke bli skjuten. Och självklart har han blivit erbjuden åtskilliga tjänster som rektor men alltid tackat nej för han bryr sig så mycket om baaarnen.

Frågan är om han blivit beskjuten eller om det skett i skolan där han jobbat, jag gissar på det sistnämnda och han överdriver för att få pluspoäng.
Citera
2024-12-01, 21:35
Medlem
Citat:
Skolan ligger i bottenvåningen av ett diskret bostadshus. Den består av en rad mindre rum, där eleverna undervisas en och en. I varsitt klassrum, av varsin lärare.

Jag undrar varför samhället ska stå för privata lärare till elever som missköter skolan. Ansvaret borde läggas på föräldrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus

Är det överklassföräldrar så har de inga problem med att ordna privat hemundervisning för sina barn. Kan inte deras barn sköta sig i skolan så får de ansvara för undervisning själva och bevisa det för den kommunala skolan där eleven har gått innan. Annars verkar det vara så att en avstängning inte är någon avstängning utan en omplacering. Stäng av de eleverna och skit i resten.

Jag föreslår att de resurser som läggs på akutskolor ska istället gå till att ge individuellt stöd till de högpresterande barnen. Det är betydligt mera givande för både lärarna och eleven samt lär återbetalas tiofalt när den personen har gått ut universitetet, tjänar bra och bidrar till samhällets utveckling och allas bästa.
Citera
2024-12-01, 23:17
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Jag undrar varför samhället ska stå för privata lärare till elever som missköter skolan. Ansvaret borde läggas på föräldrarna.

Jag anser att det är ett statligt problem. Inte något som faller under 'föräldraransvaret'.
Finns tusentals föräldrar som varken är kapabla eller intresserade av att uppfostra sina barn till goda medborgare.
Och oavsett hur förkastliga eller patetiska dessa sk. föräldrar än är - så tvingas människorna i detta samhälle ta konsekvenserna av misslyckandet.

Citat:
Är det överklassföräldrar så har de inga problem med att ordna privat hemundervisning för sina barn.[/b] Kan inte deras barn sköta sig i skolan så får de ansvara för undervisning själva och bevisa det för den kommunala skolan där eleven har gått innan. Annars verkar det vara så att en avstängning inte är någon avstängning utan en omplacering. Stäng av de eleverna och skit i resten.

Det är nog inga klassiska överklassbarn som finns på Akutskolan, tror mest att det är ett försök att släta över en högst homogen samling pojkar som har många gemensamma faktorer i sin profil. Det vill man dock inte ge sken av, varken i artikeln eller i samhället.

Citat:
Jag föreslår att de resurser som läggs på akutskolor ska istället gå till att ge individuellt stöd till de högpresterande barnen. [b]Det är betydligt mera givande för både lärarna och eleven samt lär återbetalas tiofalt när den personen har gått ut universitetet, tjänar bra och bidrar till samhällets utveckling och allas bästa.

Problemet är väl när det högpesterande barnet har fullgjort sin högre utbildning så kommer de tvingas dela samhälle med 'olycksbarnen' som redan som tolvåringar begått våldsamma brott och gjort sig livsfarliga för sin omgivning.
Jag tror snarare på störe insatser tidigare. Tendenserna manifesteras inte ögonblickligen från tomma intet bara. Finns massor av lavinflaggor utsatta i pisten redan i grundskolan. Däremot finns det inte resurser nog att nypa det i sin linda.
Senast redigerad av Aristaeus 2024-12-01 kl. 23:25.
Citera
2024-12-02, 01:29
Medlem
Det är högst oroväckande att politiker och media glorifierar speciella undervisningsgrupper uppkomna av disciplinära åtgärder. Nej, det är inte så man hjälper våldsamma barn.

Dessa akutskolor kommer i barnens ögon bli en statussymbol, precis som SIS. Media rapporterar och glorifierar redan fakta om att folk söker till dessa skolor fastän det enbart är rektorn som kan besluta om placering genom en disciplinär åtgärd.
Citera
2024-12-02, 08:06
Medlem
Citat:

Och den personen är alltså lärare nu. "Tryggt".
EDIT: påstår även att ha blivit erbjuden tjänst som rektor men tackat nej.. HAHAHA vi säger så

Min spontana gissning är att den här personen är en riktig problemkollega som gjort sig omöjlig på alla andra arbetsplatser och tidningsintervjun är ett sätt för honom att visa de gamla arbetsplatserna att "titta på mig, jag lyckades faktiskt visst". Som sagt, tror jag att tidigare kollegor läser om honom med olust.
Senast redigerad av dullboll 2024-12-02 kl. 08:31.
Citera
2024-12-02, 08:59
Medlem
Bra att man sätter in insatser för att förhindra kriminalitet redan i ung ålder. För många är det redan då som det börjar. Tyvärr tror jag inte att tjugo dagars särskild skolgång räcker. Jag hoppas att man följer upp barnen även efteråt.
Citera
2024-12-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Bra att man sätter in insatser för att förhindra kriminalitet redan i ung ålder. För många är det redan då som det börjar. Tyvärr tror jag inte att tjugo dagars särskild skolgång räcker. Jag hoppas att man följer upp barnen även efteråt.

Naturligtvis kommer inte den där skolan kunna förhindra att barn blir kriminella. Vansinne att tro något sånt.
Citera
2024-12-02, 09:30
Medlem
Farbaute666s avatar
Hans LinkedIn visade på vad som ser ut att vara vissa överdrifter i hans CV. Säkert mycket som stämmer, han har ju haft många år på sig att plugga, men ändå...

Kampsportare - vilken då? Där hittade jag ingenting på honom, ingenting alls. Tydligen är han bara intresserad av det.

Det här låter lite osannolikt, jag tillåter mig att vara skeptisk tills någon kan övertyga mig:

Citat:
– Jag har sett barn skjuta varandra i skolan. Jag har själv blivit beskjuten flera gånger när jag var yngre och jobbade med ungdomar, men alltid klarat mig från att träffas. Jag har blivit skjuten på när jag var ännu yngre. Då blev jag jagad av nazister utanför Lund.

Say what! Jag känner folk som har kampsportsskolor i Stockholms förorter till exempel, de har berättat en hel del för mig, men detta skulle ha uppmärksammats jättestort. Beskjuten när han blev jagad av nazister, ok, när hände detta och var kan vi läsa om det. Jag vet att det fanns en nynazistisk svans i småhålor som Genarp, men det var ju F-n på 80-talet. Och i vilka skolor sköt barn på varandra, vet det i Rosengård, eller Rinkeby?

Hans meriter enligt LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/irajshir...ls/experience/

Jag får inte ihop det med vad som sägs i artikeln -
Citat:
Under 18 år som lärare har Iraj Shirkhani jobbat på några av Sveriges tuffaste skolor. På Rosengård i Malmö och i Skärholmen och Rinkeby i Stockholmsområdet.

Tydligen driver han även Safari Sound International, ett DJ-kollektiv.

Det verkar ändå som att han gör ett bra jobb numera, men om det är han själv eller Aftonblaskan som kryddar hans story vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in