Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Jag anser att det är ett statligt problem. Inte något som faller under 'föräldraransvaret'.
Finns tusentals föräldrar som varken är kapabla eller intresserade av att uppfostra sina barn till goda medborgare.
Och oavsett hur förkastliga eller patetiska dessa sk. föräldrar än är - så tvingas människorna i detta samhälle ta konsekvenserna av misslyckandet.

Det är trots allt föräldrarnas ansvar enligt Föräldrabalken:

Citat:
6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge

Inledande bestämmelser

1 § Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
Lag (1983:47).

2 § Ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare eller åt en tillfällig vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller 18 år.

Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas.

Om ansvaret i frågor som gäller barnets ekonomiska förhållanden finns bestämmelser i 9-15 kap. Lag (2021:528).

Sköter föräldrarna inte det, så bör barnen omhändertas och då blir det ett statligt problem och en tydlig markering från samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Problemet är väl när det högpesterande barnet har fullgjort sin högre utbildning så kommer de tvingas dela samhälle med 'olycksbarnen' som redan som tolvåringar begått våldsamma brott och gjort sig livsfarliga för sin omgivning.
Jag tror snarare på störe insatser tidigare. Tendenserna manifesteras inte ögonblickligen från tomma intet bara. Finns massor av lavinflaggor utsatta i pisten redan i grundskolan. Däremot finns det inte resurser nog att nypa det i sin linda.

En tidig insats är att visa att varje individ har ett ansvar för sitt liv. Dessa akutskolor visar att de kan göra vad som helst men staten/kommunen/samhället kommer att ge femtioelfte chansen och det inte finns några riktiga straff. Att visa att det är du som ska bry dig om dig och din framtid är en insats, även om en hård sådan. Alla barn har skolplikt i Sverige, en av de få plikterna för svenska medborgare, men det borde stå i Skollagen att en elev får stängas av permanent. Sverige har ett unikt skolsystem där man får andra chansen på Komvux och där kan man börja studera när man är mogen och beredd att eget ansvar, när man har fyllt 20 år.
Citera
2024-12-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666

Det verkar ändå som att han gör ett bra jobb numera, men om det är han själv eller Aftonblaskan som kryddar hans story vet jag inte.

Hur gör han ett bra jobb?
Citera
2024-12-02, 20:57
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Hur gör han ett bra jobb?
Det går möjligen att diskutera, men har du något som tyder på motsatsen, berätta gärna mer här.

Nu verkar du bara lite lat.
Citera
2024-12-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Det går möjligen att diskutera, men har du något som tyder på motsatsen, berätta gärna mer här.

Nu verkar du bara lite lat.

Det var du som sade han utför ett bra jobb.

Varför ska jag behöva bevisa det du påstår?

Varför pudlar du inte bara lite och säger att du inte vet om han gör ett bra jobb? Det är inte hela världen.... Jag pudlar när jag har fel.
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-02 kl. 22:03.
Citera
2024-12-03, 09:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2024-12-03, 15:25
Medlem
Incendios avatar
Sådant är bättre än när kaosungar undervisas för sig på den egna skolan. Samtliga babbepojkar i min dotters klass hade under flera år varsin betjänt som undervisade dem i varsitt rum på skolan(för att inte misshandla de andra barnen...ja, det var så illa). Detta resulterade i att flera andra verksamheter fick tränga ihop sig för att frigöra rum till kaozarna. Dessutom fanns de ju ändå kvar på skolan och skapade oro. Handlar det om en tillfällig avstängning så får eleverna plugga hemma, men äta på en annan skola här i stan. I min dotters matsal sätt det under någon vecka en kille från en annan skola. Han var en fara för barnen på sin egen skola, men tydligen inte för barnen på min dotters skola.

Dock tycker jag att sådana här arrangemang ska bli lite mer OBS-klasser. Dvs inte en massa tjat om att det ska vara så jäkla tillfälligt. Rötägg förändras sällan och det blir bara jobbigt för de normala eleverna när rötägget ska testa att komma tillbaka och så misslyckas det varenda gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in